Peugeot 308 SW forfra
Biltest

Peugeot 308 SW - skifter selv gear

Peugeot 308 SW kan have op til syv pladser, og så er den flot udstyret. Det er en herlig bil, især med selvskiftende gear.
Peugeot 308 SW bagfra

Motors vurdering

Peugeot 308 SW

20,8 km/l
Diesel
302.670 kr.
  • Indretning
  • Gearkasse
  • Glastag
  • Ikke tre års garanti
  • Kopholdere
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    112 hk
  • Moment
    285 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.620 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    674 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Mål
    L:450 cm B:182 cm H:156 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,05 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Forgængeren – 307 SW – har tusindvis af glade ejere i hele landet, og sammenligner man med den, er der egentlig ikke så meget nyt under solen. Men det behøves nu heller ikke, for grundlæggende er opbygningen på samme høje niveau i de to biler.

SW-udgaven omfatter tre separate stole ved bagsædet, og de kan tages ud hver for sig, ligesom de kan ommøbleres. F.eks. kan den ene sættes om på tredje række, så der bliver bedre plads til de to resterende på midterrækken. Og har man behov for at køre med syv personer, kan man tilkøbe to ekstra stole til tredje række for 9.000 kroner.

Motoren og gearkassen er en anden interessant ting ved denne udgave. Vi har valgt at se, hvad man kan få af 308 SW for samme pris som konkurrenterne. Og her er der mulighed for at vælge udgaven med 1.6-liters dieselmotor og det selvskiftende gear, som Peugeot kalder ESG.

Gennem tiden har der været sagt meget for og ikke mindst imod dette gear, men faktum er, at vi aldrig har oplevet en så velfungerende udgave som den, vi her har kørt med. Gearet skifter blødt og på de rigtige tidspunkter, og vil man selv noget andet, kan man lette lidt på foden og derved fremprovokere et gearskift, eller man kan benytte skiftegrebene bag rattet. Vil man hellere have et traditionelt manuelt gear, fås det, og så er prisen 13.000 kroner lavere.

Peugeot 308 SW kabine
Peugeot 308 har fået et kvalitetsløft, og førerpladsen fremstår både flot og lækker. Radio og fartpilot styres fortsat fra en konsol bag rattet.

Komfortabel på lande- og motorvej

Motoren trækker i øvrigt rigtig godt, og det er, som om den ellers kendte motor bare bliver bedre og bedre for hver gang, vi møder den. I denne udgave er motoren forsynet med et velfungerende stop-start-system, der på ingen måde virker generende.

Pladsforholdene er overdådige ved bagsædet, og de tre stole kan længdejusteres, og ryglænets hældning kan også indstilles. Som den eneste bil i feltet er der flyborde bag forsæderne, og der er også friskluftdyse til bagsædet for bedre komfort. Det store glastag er også med til at øge komforten på bagsædet.

Peugeot 308 kører meget komfortabelt på lande- og motorvej. På Jyllandsringen oplevede vi ikke ligefrem sportslige egenskaber, og bilen har en tendens til at skride over forhjulene, når man går hårdt til den, men ESC-systemet bremser øjeblikkeligt hårdt ned. Her er det sikkerhed frem for køredynamik – en udmærket løsning, bilens karakter som familiebil taget i betragtning.

Sammenfattende vil vi anbefale 308 SW til dem, der sætter særlig pris på en fleksibel indretning med op til syv sæder samt et højt udstyrsniveau, men som ikke lægger afgørende vægt på sportslige køreegenskaber.