Peugeot e-208 set forfra
Biltest

Peugeot e-208 – Længere rækkevidde og højere pris

Peugeot har opdateret el-minibilen e-208. Det har givet den længere rækkevidde, men desværre er prisen samtidig steget voldsomt.
Peugeot e-208 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot e-208

El
319.990 kr.
  • Køredynamik
  • Førerplads
  • Varmepumpe
  • Pris
  • Intet rum til ladekabler
  • Plads ved bagsædet
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 50 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.585 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    311 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    351 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 275 km

Sikkerhed

2019
Luk

Peugeot 208 har været blandt de mest solgte biler i Danmark de seneste par år, og minibilen e-208 er den rent elektriske udgave af nyeste generation. Her får man foruden eldriften lækre materialer i kabinen, smart 3D-visning i instrumenthuset og en lidt længere rækkevidde takket været en opdatering af såvel teknik som software.

I FDMs motorvejstest kom vi frem til en temperaturkorrigeret rækkevidde på 275 km, hvilket er bedre end modellen før faceliftet, som vi målte til 245 km. Man vil derudover opleve, at varmepumpen vil give en bedre rækkevidde om vinteren, end det den gamle udgave kunne præstere. Regn med omkring 230 km ved frysepunktet.

Motoren er fortsat på 136 hk, hvilket passer godt til bilstørrelsen. Dog skal man være opmærksom på, at Sport-køreprogrammet skal vælges for at få maksimal effekt.

Peugeot e-208 kabine
Førerpladsen er indrettet med mange forskellige og lækre materialer. Man mærker tydeligt, at Peugeot har valgt en strategi med mere luksusfornemmelse for at tiltrække nye kunder. 

Hvad koster en Peugeot e-208?

Ud over en opgradering af bilen er prisen også blevet højere. Sidste gang vi testede e-208, var i forsommeren 2021, og da kostede modellen 240.000 kr. Den modelvariant koster i dag, inklusiv opgraderingerne, 305.000 kr. En prisstigning på over 25 procent!

Den testede GT-variant koster 320.000 kr. og har et højere udstyrsniveau med bl.a. adaptiv fartpilot, blindvinkel alarm og p-sensor foran. Og så er trykskærmen opgraderet fra 7- til 10-tommer, hvilket gør den til den billigste e-208-variant med adaptiv fartpilot.

Billigste version er e-208 Active til 290.000 kr., men den har ikke automatisk nødbremse, der er essentielt sikkerhedsudstyr, så vi fraråder køb af denne.

De nye høje priser betyder, at e-208 får en samlet biløkonomi som elbiler i den større mellemklasse. Det gør valget af den elektriske Peugeot svært, fordi de større konkurrenter giver mere bil for samme penge og ikke mindst samtidig større batterier og dermed endnu længere rækkevidde end e-208. Selv efter den tekniske opgradering.

Man ser instrumenterne hen over det lille rat i Peugeot e-208
Det er svært at se på et billede, men instrumenterne viser faktisk data i "3D". Informationerne ligger i flere lag, og det giver en lækker visning i det digitale display. 

Hvor stor og praktisk er Peugeot e-208?

208-modellen er en gennemsnitlig minibil, så der er ikke overvældende god benplads ved bagsæderne. Dermed er modellen bedst egnet til to personer plus bagage. e-208 fås heller ikke med anhængertræk, hvilket kan være udslagsgivende for nogle bilkøbere.

Bagagerummet på 311 liter imponerer ikke, og vi savner i høj grad et sted at placere ladekablet, når det ikke bruges. Der er ikke separate rum i bagagerummet eller en frunk under motorhjelmen.

Et praktisk plus er bilens ladestik, hvor der er en separat prop om lynladestikket, mens hyppigere benyttede type-2-ladestik er frit tilgængeligt, når du åbner ladeporten. Det gør det let at lade bilen til hverdag, samtidig med at lynladestikket er godt beskyttet under hverdagsladningen.

Hjemmeladning foregår med op til tre faser og dermed 11 kW. Har du en ladeboks, tager en komplet opladning cirka fem timer.

Lynladning foregår med op til 100 kW. Vi ladede dog kun 30 kWh på 30 minutter, hvilket giver en gennemsnitlig ladeeffekt på 60 kW. De 30 kWh svarer til cirka 165 km kørsel på motorvej.

Peugeot e-208 bagagerum
Bagagerummet er ikke stort, og samtidig er der ikke særskilt rum til ladekabler eller nødlader. Dermed ender kablerne med at optage plads i bagagerummet til hverdag, og når det regner, og kablerne bliver beskidte, ligger de sammen med den øvrige bagage. 

Skal man vælge en Peugeot e-208?

Generelt har elbiler været billigere at eje end benzin- og dieselbiler, og det er de fortsat. Men de markante prisstigninger, som er kommet på elbiler i 2022, påvirker den samlede biløkonomi. Og når priserne som i e-208’s tilfælde bliver så høje, at man kan få større biler til samme penge, bliver bilmodellen mindre attraktiv.

Så selvom rækkevidden er blevet bedre, at varmepumpe nu fås til e-208, og at man kan få den adaptive fartpilot til topmodellerne, er det ikke nok til at gøre bilen til et fantastisk køb. Sammenholdt med en garanti på under tre år, så bliver det i denne omgang blot til en middelmådig trestjernet vurdering. Et lille ekstra plus får bilen dog, idet den, modsat flere af konkurrenterne, rent faktisk kan leveres uden lang ventetid.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen