Peugeot E-208 set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

Peugeot E-208 – Slagtilbud fra Peugeot

Minibiler må naturligvis ikke være for dyre, og Peugeot E-208 er nu kommer ned i en pris, der svarer til størrelsen. En skarp pris og lækre detaljer taler for modellen. Rækkevidden er ikke blevet bedre med tiden, men det er konkurrenterne til gengæld.
Peugeot E-208 set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Peugeot E-208

El
214.990 kr.
  • Pris
  • Soltag
  • Alcantara i kabinen
  • Lynladning
  • Pladsforhold for
  • Benplads på bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/51 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.455 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    311 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    420 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 2 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batterigaranti: 8 år / 160.000 km
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 305 km

Sikkerhed

2019
Luk

I mange år har Peugeot 208 været en af Danmarks mest solgte biler. Men de senere år har priserne ganske enkelt været for høje, og dermed har vi danskere fundet bedre tilbud på bilmarkedet.

Nu har Peugeot skærpet priserne igen, og elbilen E-208 kan nu købes fra 180.000 kr. – endda med fornuftigt udstyr som sædevarme og klimaanlæg.

Testbilen er topversionen GT Pack til 215.000 kr. Den er decideret veludstyret med bl.a. nøglefri betjening, bakkamera, glastag og adaptiv fartpilot, og så har den både en kraftigere motor samt et større batteri med en officiel rækkevidde på 420 km.

FDMs rækkeviddemåling viser en fornuftig længde på 330 km, men opladningen er ikke imponerende, og kombinationen gør, at E-208 er bedre egnet til de kortere, nære ture end som pendlerbil.

Førerpladsen i en Peugeot E-208
Der er ikke sket meget i kabinen på 208-modellen, siden den kom på markedet. Det betyder, at selvom nogle funktioner skal betjenes via bilens trykskærm, så er der også mange funktioner, som man kan ændre ved at bruge trykknapper.

Kabinen er en blandet fornøjelse

Ergonomien omkring føreren er lidt en blandet oplevelse. Bilens indretning er ikke blevet opdateret, så hvilepladen til venstre ben er placeret meget tæt på forsædet. Samtidig sidder man ganske højt oppe, fordi batteriet skubber sædet op i kabinen. Der er heller ikke overvældende med plads på bagsædet, hvis forsædepassagererne er høje.

Det er dog rart med en dedikeret plads til mobiltelefonen, knapbetjening til mange funktioner og en volumen-drejeknap. Men knappen til førerens sædevarme kan ikke ses uden at flytte hovedet ind mod bilens midte, og instrumenterne er placeret over rattet, der tilsvarende er blevet lidt lille.

Bagagerum med blå kuffert i en Peugeot E-208
311 liter er ikke overvældende meget plads og en anelse mindre end i Renault 5, der er den mest populære elektriske minibil for tiden. Der er heller ikke en frunk i E-208, og når man lægger bagsæderne ned, er der ikke en plan lasteflade.

Bedre garanti på Peugeot E-208

Ud over at priserne er blevet skarpere, så har Peugeot i løbet af året opdateret garantivilkårene, så man nu får op til 5 års nyvognsgaranti med i handlen. Dermed er man bedre sikret, hvis der opstår fejl på bilen.

Men selvom prisen og udstyrsniveauet står markant skarpere end ved lanceringen for seks år siden, er også konkurrenterne blevet bedre. Ikke mindst ærkerivalen Renault, der for blot 5.000 kr. mere sælger en tilsvarende udstyret R5-model med samme rækkevidde og mere moderne indretning, betjening og ikke mindst et skarpere design.

Nu er smag individuel, og synes du bedre om Peugeots designlinjer, er der nu en økonomisk årsag til at slå til.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her