Peugeot E-308 – Endelig en stationcar som elbil
Motors vurdering
Peugeot E-308 SW
- Betjening
- Letkørt
- Bagagerum
- Rækkevidde
- Trækkrog ej muligt
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/51 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt156 hk
-
Moment270 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)10,0 sek.
-
Køreklar vægt1.799 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum548 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Officiel rækkevidde409 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:464 cm B:185 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
- Målt rækkevidde 290 km
Så kom der endelig en elbil, der er udformet som en stationcar. Den nye E-308 SW byder sig dermed ind som en af de første modeller, der henvender sig til de danskere, der bare elsker den traditionelle stationcar, men som gerne vil med på elbil-bølgen.
E-308 SW er fra starten konstrueret til både at kunne være en elbil eller en benzin- eller dieselbil. Dermed kan bilmodellen sælges i stort set hele Europa, hvor vi her oppe i det nordlige har et bedre øje for elbiler, end det er tilfældet længere sydpå.
At bilen på den måde er skabt til det hele, har også betydning for dens egenskaber, når det kommer til rækkevidde og pladsforhold. Der er nemlig en grænse for, hvor stort et batteri det har været muligt at integrere i karrosseriet.
Så på trods af bilens størrelse er det kun lykkedes at få plads til et på 51 kWh (netto). Det er 14 kWh mindre end i f.eks. Hyundai Kona Electric.
Hvor lang rækkevidde har Peugeot E-308 SW?
Det er naturligvis noget, man direkte kan aflæse på resultatet, da vi målte bilernes rækkevidder. Her nåede vi således kun, hvad der modsvarer 245 km om vinteren og 290 km om sommeren i Peugeot E-308.
Det er egentlig ikke, fordi bilen er dårlig til at udnytte energien, men udelukkende et udtryk for batteriets kapacitet.
Lægger man ud med et fuldt opladet batteri og fortsætter med to ladepauser på hver en halv time, når man i alt 750 km på motorvejen.
Det er ganske vist omtrent 100 km mere end i f.eks. Skoda Enyaq 60, men altså også knap 200 km mindre end i f.eks. Hyundai Kona og Tesla Model 3. Peugeot E-308 SW er derfor ikke den oplagte bil for dem, der ofte kører meget langt.
Vognbaneassistenten skal tilkøbes
Et andet forhold, der ikke ligefrem gør E-308 SW til en langtursbil, er den manglende vognbaneassistent.
Bilen har ganske vist en adaptiv fartpilot, der selv sørger for at holde afstanden til forankørende biler, men vil man have den udbygget med det sikkerhedsudstyr, der hjælper med at fastholde bilen i vognsporet, så er det ekstraudstyr til 15.000 kr.
Det er pauvert i en verden, hvor det er standardudstyr hos stort set alle konkurrenterne. For merprisen får man foruden vognbaneassistenten også tyverialarm, advarsel for biler i den blinde vinkel, advarsel for biler fra siden, når man bakker, samt et 360-graders bakkamera.
Førerpladsen skal opleves
Bag rattet mærker man med det samme, at det er en Peugeot, man er steget ned i. For rattet er noget mindre i diameter, end det man møder i de fleste andre biler.
Så i stedet for at se instrumenthuset gennem rattet, skal man her se hen over rattet for at aflæse, hvor hurtigt man kører. Det er egentlig godt tænkt, for på den måde har man lettere ved at se hastigheden uden at flytte blikket langt væk fra trafikken.
Men det kræver også, at man så at sige passer til den geometri, det hele er indtænkt i. Er man f.eks. for lille, kan det ligefrem være svært at se hen over rattet. Peugeot E-308 SW er derfor en bil, man uden tvivl skal afprøve i praksis, før man begynder at tænke på anskaffelsen.
I denne nye generation af 308 er instrumenthuset altid med 3D-effekt, og det er ikke alle, der var lige glade for den løsning. Man skal i hvert fald også lige vænne sig til placeringen af alle informationerne.
Progammérbare kontakter
I midten af instrumentbordet er der en fin skærm med en noget mere traditionelt form. Og ganske smart har man placeret en række pegefelter under skærmen, hvor man selv kan bestemme, hvilke funktioner, der skal være tilknyttet hvert felt. På den måde kan man få hurtig adgang til f.eks. sædevarme, radio eller telefon.
Kørestillingen er meget lavere end i de store SUV’er, og man skal derfor også synes om, at man sidder tættere på vejen med deraf følgende lidt mere besværlig ind- og udstigning. Men mange holder af denne køreposition, og er man en af dem, så passer bilen godt til en.
Vi noterede os dog et noget ringe udsyn fra den lave siddeposition – noget som de ret små sideruder forstærkede. Alt i alt er det dermed lykkedes for Peugeot at skabe en elbil, der opfører sig som en traditionel stationcar – på godt og ondt.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.