Peugeot E-5008 - Billigste elbil med 7 sæder

Motors vurdering
Peugeot E-5008
- Komfort
- Bagageplads
- Syv sæder
- Skærmbetjening
- Ikke separate bagsæder
- Ikke fem års bilgaranti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 77/73 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt210 hk
-
Moment345 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt2.293 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum748 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Officiel rækkevidde497 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batterigaranti: 8 år/160.000 km
-
MålL:479 cm B:190 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,35 kr./km
- Målt rækkevidde 370 km
Efter bilmærkerne stoppede med at bygge de praktiske MPV-modeller med syv pladser, har der været få og dyre biler at vælge mellem for de store børnefamilier. Denne nye generation af Peugeot 5008 er derfor en velkommen elbil, hvor den med syv sæder starter til priser fra 340.000 kr. Det giver den indtil videre titlen som den billigste elbil med plads til syv.
Peugeot E-5008 er som søstermodellen E-3008 en meget lækker bil at opholde sig i. Kabinematerialerne er af høj kvalitet, og stof på instrumentbordet giver en hjemlig hygge i kabinen.
En klar forbedring i forhold til E-3008 er pladsforholdene i kabinen. Der er nemlig ikke bare et større bagagerum med to ekstra pladser, der er samtidig kommet mærkbart bedre benplads på anden sæderække. Så selvom man ikke har brug for syv pladser, er E-5008 en bedre familiebil, fordi der reelt er mere plads.

Hvor meget plads er der i Peugeot E-5008?
Men det er ærgerligt, at den i forhold til forgængeren ikke har tre separate sæder på anden række, hvilket gør det svært at placere tre store autostole ordentligt. Der er i øvrigt kun to isofix-beslag på anden sæderække. Men benpladsen er god, og derudover er der også friskluftdyser, som gør E-5008 til en god langtursbil.
De to bageste pladser er lidt svære at komme om til. SUV-formen gør, at vognbunden er højere oppe, og selvom bagdørene er noget bredere end i E-3008, så er det lidt omstændigt at finde vej.
Pladsforholdene gør det derfor ikke let for voksne at komme derom, mens det går let for børn i størrelsen fra autostolestadiet til den ranglede teenager.

Hvor langt kører Peugeot E-5008 på en opladning?
Peugeot E-5008 kommer senere med et større batteri, men indtil da findes den kun med dette på 73 kWh. Det giver en officiel rækkevidde på cirka 500 km afhængig af udstyrsniveau og dækmontering.
I vores rækkeviddetest på motorvej med 110 km/t målte vi en rækkevidde på 370 km ved 20 grader og 310 km ved frysepunktet. Det er en fornuftig rækkevidde i forhold til batteriets størrelse, men som langtursbil kunne flere kilometer i batteriet være ønsket.
Ikke mindst fordi den ikke lader så hurtigt. På 15 minutters lynladning fik vi tilført 155 km (31 kWh), og efter en halv time fik vi i alt tilført, hvad der modsvarer 240 km med 110 km/t om sommeren (48 kWh).

Apropos kørsel, så kører E-5008 rigtig godt. Den udmærker sig især med god komfort og med gode køreassistenter til at holde bilen midt i vognbanen. Den har en sensor på rattet, som kan mærke, om man holder på det, så du ikke får irriterende advarsler om at holde hænderne på rattet.
Der er også kommet rigtig gode forlygter med adaptiv funktion, hvor modkørende maskes af, så de ikke bliver blændet, selvom man kører med langt lys på. Dog er de lidt lang tid om at blænde op igen, efter man har passeret en modkørende.

Skal man vælge en Peugeot E-5008?
Er behovet syv pladser, vil E-5008 være et fornuftigt valg. Der er god plads i bilen, rækkevidden er rimelig, og udstyrsniveauet er pænt. Testbilen er topmodellen, og dermed bliver den dyr i indkøb. Det bliver i sidste ende spørgsmålet om i hvilken grad, man drømmer om megen teknik, der afgør, hvilket valg der passer bedst.
En afsluttende bemærkning må falde om de lidt pudsige ting ved modellen, som man må tage stilling til før køb. Rattet er lille som i andre Peugeot-modeller, men det gør styringen lidt anderledes, så mærk efter, om du kan vænne dig til det.
Menustrukturen i bilens skærme er også lidt kringlet at finde rundt i. Den er ikke helt logisk opbygget, og selvom du kan programmere enkelte funktioner i et panel med digitale knapper, så er det ikke alt, som kan vælges.
Sidst men ikke mindst, er der kun to års garanti, og det koster dyrt i den samlede vurdering, nu hvor markedsstandarden og FDMs krav er mindst fem år.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
