Polestar 3 – Vild elbil kører ualmindelig godt

Motors vurdering
Polestar 3
- Køreegenskaber
- Komfort
- Oplevet kvalitet
- Kun to års garanti
- Pris
- Bagagerum
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 111/107 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt517 hk
-
Moment910 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)4,7 sek.
-
Køreklar vægt2.600 kg
-
Maks. påhængsvægt2.200 kg
-
Bagagerum484 liter
-
Akselafstand299 cm
-
Officiel rækkevidde559 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:490 cm B:197 cm H:161 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,95 kr./km
Ventetiden på nye modeller fra svensk-kinesiske Polestar har været lang, men nu er der pludselig kommet en form for ketchup-effekt. Den oprindelige 2’er er nemlig på kort tid blevet suppleret af først en 4’er og nu denne 3’er.
Sidstnævnte er en ret stor og luksuriøs SUV, der deler teknik med bl.a. Volvo EX90. Der er naturligvis tale om en elbil, og den fås i versioner med enten baghjulstræk eller med firehjulstræk.
Her har vi testet topudgaven i form af den firehjulstrukne udgave med en særlig Performance-opgradering, der dels giver mere motorkraft, dels har kraftigere bremser og en håndfuld mindre væsentlige design-elementer, der er med til at give bilen et flot udseende.
Billigste udgave koster 685.000 kr., og denne topversion begynder ved 815.000 kr. Men hertil kan man roligt afsætte et større beløb til nødvendigt ekstraudstyr.

Sikkerhed skal tilkøbes
Polestar har nemlig valgt en løsning, hvor man skal tilkøbe en stor del af det udstyr, man normalt ville forvente var en del af standardudstyret. Det er f.eks. en Pilot-pakke til 25.000 kr. og en Plus-pakke til 70.000 kr.
Pilot-pakken omfatter bl.a. en vognbaneassistent og et 360-graders bakkamera. Plus-pakken omfatter bl.a. et avanceret lydanlæg fra Bowers & Wilkins samt et headup-display.
Også lædersæder til 70.000 kr. skal tilkøbes, hvis man ønsker dette. Vores testbil havde alle disse pakker plus et par andre tilkøb, hvorved testbilens prisskilt rundede 1 mio. kroner. Det er mange penge og gør det også lidt svært helt at overskue, hvad en Polestar 3 egentlig koster.
Formentlig af samme grund har den danske importør lanceret en særlig Nordic Edition-kampagnemodel, hvor bl.a. Pilot- og Plus-pakkerne er standard. Så begynder prisen for en Performance-udgave på 850.000 kr.

Hvordan kører Polestar 3?
Vel på plads bag rattet forstår man, at Polestar 3 ikke er en helt almindelig bil. Køreoplevelsen hører til blandt de bedste elbiler på markedet, og både styretøj, luftaffjedring og kørekomfort er på et meget højt niveau.
Bilen kører ganske lydsvagt, og med luftaffjedringen mindskes påvirkningerne fra en ujævn vejbane. Man sidder samtidig fortrinligt i sæderne, der har masser af elektriske justeringsmuligheder.
Dermed er komfort-oplevelsen helt i top, og holder man af musik, får man her en musikoplevelse af de helt store via bilens i alt 25 højttalere med 3D Surround Sound og Dolby Atmos fra Bowers & Wilkins.

Der har været flere opdateringer af assistentsystemerne, siden bilen første gang så dagens lys for over et år siden, og det virker til, at den nu er forbedret så meget, at assistentsystemernes funktion er blevet rigtig gode i hverdagen.
Man skal dog stadig vænne sig til til- og frakoblingen af vognbaneassistenten, som foregår via menuen på den store skærm, men selve funktionen føles rar at køre med. Gearvælgeren er placeret bag rattets højre side, hvorfra også fartpiloten aktiveres.
Justeringen af fartpilotens hastighed foregår via rattets knapper, der desværre er uden påtrykte symboler. Det er forklaringen på, at bilen kræver både forklaring og tilvænning, før man er i stand til at udnytte de mange muligheder optimalt.

God bagsædeplads – lille bagagerum
Det er tydeligt, at der er gjort meget for at gøre køreoplevelsen god for føreren. Men også de øvrige passagerer i bilen er tilgodeset gennem gode sæder og et generelt højt komfortniveau. Det mærker man ikke mindst ved bagsædet, hvor der er overraskende god plads og komfort. Polestar 3 egner sig derfor fint som en langtursbil for hele familien.
Bagagerummet er dog noget mindre, end det man kunne forestille sig i en så stor og dyr bil. Officielt er det på 484 liter, og det er i sig selv ikke så imponerende. Men også ved den praktiske vurdering af rummets muligheder er man langt fra imponeret.
Heldigvis er der også fortil et opbevaringsrum – en frunk – på 32 liter under hjelmen, og det betyder, at bl.a. et ladekabel og andre småting kan opbevares der.
Bilen må udstyres med trækkrog, og den må trække op til 2,2 tons, hvilket er en hel del. Vil man udnytte den mulighed, kræver det dog, at man er i besiddelse af et trailerkørekort.

Hvor lang rækkevidde har Polestar 3?
Alle udgaver er forsynet med samme batteri, der er på 111 kWh brutto. Det giver i dette tilfælde en officiel rækkevidde på 559 km. Med en brugbar kapacitet af batteriet på 107 kWh kan man i praksis forvente at kunne køre i omegnen af 450 km på en opladning.
Det kunne vi desværre ikke efterprøve ved denne test, men baseret på vores iagttagelser af forbruget, er det en rækkevidde på dette niveau, man kan stille sig selv i udsigt ved kørsel på motorvej om sommeren, mens man om vinteren nok ikke skal regne med at kunne køre meget længere end 400 km på motorvej med 110 km/t.
Fabrikken oplyser en maksimal ladeeffekt på 250 kW og en forventet ladetid på en halv time fra 10 til 80 procent. Det svarer til, at man i praksis kan få tilført omkring 340 km på en halv time om sommeren.
Hjemme kan bilen lades med 11 kW fra en trefaset ladeboks, og det medfører en samlet ladetid på ca. 10 timer, hvis batteriet skal lades fra 0 til 100 procent. Her anbefaler Polestar dog, at man almindeligvis kun lader bilen op til 90 procent af hensyn til slitagen på batteriet.

Er Polestar 3 et godt køb?
Det er klart, at Polestar 3 er en bil, man skal købe mere med hjertet end med fornuften. For der er mange andre biler på markedet, der kan tilbyde samme brugsværdi til en lavere pris. Men Polestar 3 kan heldigvis levere mere end blot en simpel transportopgave, og det berettiger bilens eksistens.
Den er kort og godt et oplagt køb for dem, der sætter stor pris på bilens egenskaber på vejen, og som nyder den flotte kvalitet i kabinen.
Men på et område er Polestar 3 et dårligt køb: Fabriksgarantien er på blot to år, og det er simpelthen for ringe for så stor og dyr en bil. FDMs mindstekrav er på fem år eller 150.000 km, og det mål er således langt fra indfriet.
Man kan tilkøbe en bedre garanti som ekstraudstyr, men det er ikke umiddelbart en løsning, vi er begejstret for. Man skal derfor overveje grundigt, om man kan leve med at købe en så dyr bil med en så ringe garanti.
Alternativet er at privatlease bilen. Her er prisen for denne aktuelle bil 7.895 kro. pr. måned efter en førstegangsbetaling på 35.000 kr. og en årlig kørsel på 15.000 km. Uanset om man køber eller privatleaser, så står man tilbage med et indtryk af en vild elbil fra Polestar, der desværre også er blevet ganske dyr.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
