Porsche Boxster forfra
Biltest

Porsche Boxster - tilbage til rødderne

Boxster reddede Porsche ved at tilføre mærket en billigere model. Nu har Porsche skåret to cylindre, og det ændrer bilens karakter.
Porsche Boxster bagfra

Motors vurdering

Porsche 718

14,5 km/l
Benzin
1.052.970 kr.
  • Design
  • Gearskift
  • Køreegenskaber
  • Ej nødbremse
  • Speederrespons
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    158 g/km
  • Effekt
    300 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    275 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Bagagerum
    150 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 8,80 kr./km
Luk

Porsche er mester i evolution. Derfor står Boxster med knivskarpe metalfolder og med det hidtil smukkeste design udvendigt. I forhold til konkurrenterne er den dynamisk overlegen, har fornuftig plads i kabinen og to rimelige bagagerum.

I kabinen har den samme design som i Porsches øvrige modeller med et væld af knapper. Det virker ikke moderne og også lidt pinligt, når man i en testbil med for små 400.000 kr. ekstraudstyr stadig har seks knapper uden funktion.

En af dem, der virker, er knappen til elkalechen, som kan betjenes ved op til 70 km/t., så du oftere kan køre åbent. Kommer der en byge, kan du på blot 10 sekunder lægge tag på.

Porsche Boxster kabine
Der er god plads i kabinen, og selv høje chauffører sidder godt i læ af forruden. Kabinen er noget gammeldags plastret til med knapper – også selvom de ikke har en funktion. Det må siges at være en ommer.

Lyder som en Impreza

At Boxster har fået tilnavnet 718, skyldes en lille revolution bag føreren. For den sekscylindrede boksermotor har fået kappet to cylindre af og i stedet fået en turbolader. Det betyder, at motoren ikke længere lyder som en 911, men mere som en tunet Subaru Impreza. I tomgang er der også en højfrekvent metallisk, tikkende lyd i stedet for den buldrende 6-cylindrede boksermotor, som hidtil har været kendetegnet i ­Boxsteren.

De fleste Boxster-kunder vil sætte pris på, at den nye motor gør bilen hurtigere og får den til at køre længere på literen. Men med turboladeren er speederresponsen blevet ringere. Især når du slipper speederen, så du ikke længere kan flytte vægtfordelingen over på forhjulene og dermed få mere bid i forenden. Boxster er ikke en lige så levende køremaskine som tidligere.

Men på en strandvejstur savner du ikke de ekstra cylindre. Der er også rigeligt at glæde sig over, for undervognen er blevet endnu bedre med et utrolig præcist styretøj og den hidtil bedst afstemte undervogn. Nu får du både en dynamisk, veloplagt sportsvogn med en kæmpe appetit på sving og en komfortabel langtursbil.

Selv på testbilens 20"-fælge suger den ujævnheder i vejen på imponerende vis. Det understreger bilens alsidighed.

Porsche 718 Boxster er en fantastisk sportsvogn, men den er ikke længere en billig 911.