Porsche Cayenne set forfra
Biltest

Porsche Cayenne – Spar 1 mio. kroner

Som plugin-hybrid bliver Porsche Cayenne til et slagtilbud, da afgiften er noget lavere end for de udgaver, der udelukkende kører på benzin. Men prisen er stadig ret pebret: 1,25 mio. kroner!
Porsche Cayenne set bagfra

Motors vurdering

Porsche Cayenne

Benzin/el
1.249.900 kr.
  • Kvalitet
  • Køreegenskaber
  • Påhængsvægt
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0-liter sekscylindret V6-benzinmotor – Firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 25,9/21,8 kWh
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    470 hk
  • Moment
    650 Nm
  • Topfart
    254 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    545 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    69 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:493 cm B:198 cm H:170 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 11,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 58 km
Luk

Som plugin-hybrid bliver Porsche Cayenne en bil med en noget sammensat profil. For køres den alene med elmotorens 176 hk, så mister bilen sin unikke fremdrift, og kører man på benzin alene, så kommer man i praksis kun omkring ni km pr. liter, og så mister bilen sin grønne profil.

Cayenne med plugin-teknik skal derfor mest af alt ses som en smart måde at få en Porsche til en reduceret pris, da plugin-hybriderne fortsat beskattes mere gunstigt end de traditionelle biler. Helt konkret sparer man næsten en mio. kroner ved at vælge denne udgave frem for udgaven med en ottecylindret benzinmotor.

Det handler dog ikke kun om pengene. For tillader man, at både el- og benzinmotoren snurrer samtidigt, bliver præstationerne faktisk tilsammen så flotte, at man godt kan tillade sig at sammenligne de to udgaver. F.eks. klarer plugin-hybriden paradedisciplinen 0-100 km/t. på blot 4,9 sekunder, hvilket er 0,1 sekund hurtigere end i den ottecylindrede udgave. Begge udgaver kan køre over 250 km/t.

Førerpladsen i en Porsche Cayenne
Førerpladsen er udformet i typisk Porsche-stil med et omfattende instrumenthus og en stor integreret skærm i midten. På panelet længere nede er der integreret en skærm, der indeholder betjening af klimaanlægget.

Hvor langt kører Cayenne på en opladning?

I denne nye udgave er batteriet til elmotoren vokset til næsten 26 kWh, hvilket til sammenligning er større end det, der var monteret i de første rene elbiler. Der burde med andre ord være masser af strøm til rådighed.

Men Porsche Cayenne er også en bil, der er vant til at sluge energi, så selvom batteriet er stort, så stiller fabrikken kun 69 km i udsigt, når det handler om at køre på el alene. Det satte vi os for at efterprøve i praksis, og her nåede vi ved blandet kørsel 58 km, før benzinmotoren måtte træde til.

De 26 kWh er da også et brutto-tal, og fordi der hele tiden gemmes en smule til hybrid-kørslen, så er der reelt kun knap 22 kWh til rådighed.

Men en pæn lang tur på el kan det altså sagtens blive til, for hver gang man har husket at lade bilen op. Det foregår med en AC-lader på op til 11 kW, og da kan bilen med strøm fra tre faser oplades på bare 2,2 timer.

Bagsæderne i en Porsche Cayenne
Bagsædet byder på fin siddekomfort, og ryglænet kan justeres. Der er naturligvis friskluftdyser, og temperaturen kan justeres separat for bagsædepassagererne.

Lygterne gør nat til dag

Som man forventer i en Porsche, er der masser af lækre detaljer, og teknikken er hentet på øverste hylde. Det ses f.eks. ved forlygterne, der er af matrix LED-typen. De giver et forbilledligt godt lys, og lyskeglen tilrettes løbende efter trafikken foran bilen, så man altid har maksimalt lysudbytte.

De er desværre ikke en del af standardudstyret, men koster knap 41.000 kr. ekstra. I det hele taget var vores testbil udstyret med en hel del ekstraudstyr, og det betyder, at den samlede pris for bilen lander på hele 1,9 mio. kr.

Af udstyrslisten kan særligt fremhæves lædersæder til 50.000 kr., luftundervogn til 34.000 kr., mørktonede LED-baglygter til 15.000 kr. samt BOSE-musikanlæg til 20.000 kr. Men der er også mange andre lækre detaljer, som i alt fylder to A4-ark!

Bagagerum med tasker i en Porsche Cayenne
Bagagerummet er på 545 liter, men der er desværre ikke plads til noget under gulvet, hvor batteriet til hybrid-teknikken optager al pladsen. Så ladekablet må ligge deromme.

Bliver alligevel til en dyr bil

Vi endte med at blive meget glade for at køre i denne E-Hybrid, men vi må alligevel sande, at prisen – selv med en lav afgift – er på et niveau, hvor sammenhængen mellem pris og oplevelse ikke hænger godt nok sammen. Ikke mindst i en verden, hvor mange elbiler er både billigere og bedre.

I vores beregning af de samlede udgifter ved at eje bilen, lander vi på en km-pris på knap 12 kroner over en periode på fem år og 100.000 km. Det svarer til 240.000 kr. om året, og det er der selvsagt ikke mange bilejere, der er klar til at afsætte til bilbudgettet alene.

Det bliver derfor samlet set kun til tre stjerner, men det er altså ikke, fordi der er tale om en dårlig bil – blot står prisen og køreoplevelsen ikke mål med hinanden.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve