Range Rover set bagfra
Biltest

Range Rover – En rullende chesterfieldsofa

Den nye Range Rover er Land Rovers vildeste bil med nærmest al den teknik, fabrikken nogensinde har udviklet. På magisk vis krydses komfort med mudderkørsel, men prisen vil nok afskrække de fleste.
Range Rover set forfra

Motors vurdering

Land Rover Range Rover

13,1 km/l
Diesel
3.294.900 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Fylder meget
  • Forbrug
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    198 g/km
  • Effekt
    350 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    234 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.455 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    818 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:505 cm B:205 cm H:187 cm
Luk

Her er bilen til dem, der ikke kan få det hele stort, vildt og dyrt nok: Range Rover er navnet, og den er største bilmodel fra Land Rover-fabrikken i England.

I denne nyeste generation er der skruet endnu mere op for eksklusiviteten, og det betyder, at bilen på en og samme gang fungerer som en yderst luksuriøs personbil og en barsk og næsten ustoppelig terrænbil.

Vi har her testet bilen i en First Edition-udgave med dieselmotor til en pris på 3,3 mio. kr. Den fås også i en endnu dyrere udgave med en V8-benzinmotor, ligesom den fås i en endnu længere udgave med plads til enten fem eller syv personer.

Senere dukker den også op som plugin-hybrid med et ret stort batteri og mulighed for hurtigladning, og så falder prisen med over en million kroner til et dog stadig ret højt niveau.

Trods bilens avancerede tekniske opbygning er førerpladsen enkelt udformet
Trods bilens avancerede tekniske opbygning er førerpladsen enkelt udformet, og bilen er derfor let at betjene. Drejeknappen til højre for gearstangen kan bruges til at indstille firehjulstrækkets funktion.

Læderstue med el overalt

Uanset valg af motor og karrosseri får man en bil, hvor der i den grad er kælet for detaljerne. Sæderne er enorme og placeret så højt, at man sidder som i en god lænestol. Ja, man fristes næsten til at sammenligne oplevelsen med den man får, hvis man besøger en britisk lounge med store chesterfieldmøbler.

I bilen er alle stolene tilmed el-justerbare, og der er naturligvis indbygget varme og – mere overraskende – massagefunktioner ved alle siddepladser. Mellem forsæderne er der et lille køleskab til kolde drikkevarer, og et enormt, oplukkeligt glastag kan bringe lys, luft og natur helt ind i bilen, hvis man savner det.

Skal bagsædet eller midterarmlænet foldes forover, så foregår det via tryk på den store skærm i midten, og så sørger bilens mange elmotorer for resten. Alt er simpelthen elektrisk lige fra den todelte bagklap til dørenes servolukning og hattehyldens bevægelser.

Bagsæderne kan justeres elektrisk, og man folder dem sammen ved tryk på en knap.
Bagsæderne kan justeres elektrisk, og man folder dem sammen ved tryk på en knap. Der er en skærm i begge sider, hvor man kan se information fra bilen eller video fra en tilsluttet afspiller. Komforten er overraskende god.

Styrer med alle fire hjul

Køreindtrykket kan bedst beskrives med et enkelt ord: Imponerende. Luftaffjedringen sørger for en afslappet og komfortabel kørsel, og kører man hurtigt gennem sving, modarbejder affjedringen bilens krængning, så man ikke bliver køresyg, selvom man sidder hævet højt over vejen.

Den enorme bil er i det hele taget overraskende nem at manøvrere takket være firehjulsstyringen. Vendediameteren er lille, og bilen kan let køres rundt om hjørner. Men skal den parkeres, er der derimod ikke megen hjælp at hente. Range Rover er med sin bredde på 205 cm op til 35 cm bredere end en almindelig bil, og det mærkes, når den skal ind i en P-bås. Så er det svært at åbne dørene og at komme ud af bilen.

Bagtil er der et stort bagagerum, og den todelte bagklap kan bruges som en bænk for dem, der har behov for at sidde ned, mens man skifter til gummistøvler før en gåtur i terrænet.

Bagagerummet er på 818 liter inklusive et stort rum under gulvet.
Bagagerummet er på 818 liter inklusive et stort rum under gulvet. Fra knapperne til højre kan man styre den elektriske hattehylde, folde forsæderne elektrisk frem, få bilen til at sænke sig eller vippe det elektriske anhængertræk ud. Bemærk, at bagklappen er todelt, og at man derfor kan sidde på en ren, tæppebeklædt del, hvis man har behov for det.

Hvad koster Range Rover?

I denne udgave er der en sekscylindret treliters dieselmotor under motorhjelmen. Den er udstyret med det, der hedder mildhybrid-teknik, og så kan en lille elmotor hjælpe lidt med.

Det mærker man ikke meget til i praksis, for selve dieselmotoren fungerer glimrende og leverer alle de kræfter, man kan forvente. Støjniveauet er samtidig moderat, uden at man af den grund kan kalde bilen lydløs. Men alt i alt er det samlede indtryk af bilen præget af den meget positive køreoplevelse.

Vi kørte bilen en tur gennem Danmark, og selvom vi kørte pænt, var det svært at få bilen til at køre meget mere end 11 km pr. liter diesel. På den måde bliver bilen ret dyr i hverdagen.

Men det er trods alt intet mod det, man mødes med, hvis man ser på dækudgifterne til de store 23-tommer hjul, eller på udgifterne til service, forsikring og værditab. De følger prisen på bilen, og betyder, at det samlet set koster kassen at køre i en Range Rover. Men som et gammelt ordsprog siger: Det koster, når man fyrer med mahogni.

For prisen får man til gengæld en oplevelse, som stort set ingen andre biler kan levere: Komfort og terrænegenskaber i særklasse, og så uden tvivl en bil, som stort set ingen andre har, da de fleste må lade tanken om den rullende chesterfieldsofa forblive en uopnåelig drøm.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve