Range Rover Sport kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Range Rover Sport – Luksus-firehjulstrækker får strømboost

Range Rover Sport er en af de største plugin-hybrider. Rækkevidden på el er i sin egen liga – det er prisen desværre også.
Range Rover Sport set bagfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden

Motors vurdering

Range Rover Sport

Benzin/el
1.829.900 kr.
  • Køreoplevelse
  • Rækkevidde
  • Ladetid (DC)
  • Pris
  • Fylder meget
  • Ind- og udstigning
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    18 g/km
  • Effekt
    510 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.735 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.000 kg
  • Bagagerum
    647 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    110 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: maks. 100.000 km
  • Mål
    L:495 cm B:204 cm H:182 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 13,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 80 km
Luk

De enorme firehjulstrækkere fra Land Rover har det svært i en verden, hvor der lægges mere og mere vægt på bilernes miljøbelastning og deres ressourceforbrug. I Danmark har denne biltype det endda endnu sværere, idet afgifter mere end fordobler fabriksprisen på bilen.

Nu er der alligevel tændt et lille håb for dem, der drømmer om en Land Rover Range Rover, som er den rette betegnelse for det store luksusbilmærke. Både den helt store Range Rover og denne Range Rover Sport fås nemlig nu som plugin-hybrid, og så er både miljøbelastningen og afgiften reduceret betydeligt.

Helt konkret fås Range Rover Sport PHEV, som plugin-udgaven hedder, til priser fra 1,3 mio. kr., mens denne testede topudgave koster lidt over 1,8 mio. kr. Det er omtrent en mio. kr. mindre end den tilsvarende benzinudgave.

På samme måde er prisen for den helt store Range Rover reduceret med næsten to mio. kroner, hvis man vælger PHEV-udgaven i stedet for den med den store V8’er.

Kabine i Range Rover Sport med stor skærm i midten.
Førerpladsen er virkelig imponerende med digitalt cockpit, en flot skærm i midten og fysiske knapper til klimaanlægget.

God plads i Range Rover Sport

Range Rover Sport er en smule mindre end den udgave, der blot hedder Range Rover, men de to biler er bygget i samme høje kvalitet med et udstyrsniveau, der er virkelig imponerende. Eljusterbare lædersæder med indbygget massage er standard på både for- og bagsædet. Alle materialer er udsøgte, og samlekvaliteten synes at være i top.

Bilen er dog så høj og stor, at det næsten er svært at komme op i den, og når den skal parkeres, er der ikke mange offentlige pladser, der er dimensioneret til en bil som denne.

Til gengæld kan man nyde en kabine med et meget højt komfortniveau ved alle pladser, uanset hvilken plads man er blevet tildelt.

Bagsædet i læder i Range Rover Sport
Bagsædet rummer tre pladser og byder på fremragende komfort. Der er separat regulering af temperaturen ved bagsædet.

Hvor langt kører Range Rover Sport på el?

Vi tog Range Rover Sport PHEV ud på en tur med både bykørsel, landevejskørsel og kørsel på motorvej for at kortlægge, hvor langt man kan køre på et fuldt opladet batteri.

Her stiller fabrikken 110 km i udsigt, idet batteriet er på hele 38 kWh. Så langt nåede vi dog ikke i praksis, men på en dag med en temperatur på syv grader nåede vi i alt 80 km, hvilket hører til blandt det længste, vi nogensinde er kørt på el alene med en plugin-hybrid.

Når der igen skal strøm på bilen, foregår det hjemme ret langsomt, idet bilen kun lader med strøm fra en enkelt fase, og så tager en opladning omkring 10 timer. På farten går det væsentlig hurtigere, idet Range Rover Sport ret utraditionelt kan hurtiglade via en DC-lader.

Så kan den lade med op til 50 kW, og så tager en opladning kun omkring tre kvarter. Det betyder, at man kan oplade bilen undervejs ved f.eks. indkøbscentre eller ved motorvejspauser, og på den måde få mere elbil-kilometer ud af den, end man ellers får i en plugin-hybrid.

Bagagerummet i Range Rover Sport med god plads til en blå kuffert
Bagagerummet rummer 647 liter og er flot beklædt over det hele. Der er et ekstra rum under gulvet, hvor ladekablet kan opbevares.

Hvordan kører Range Rover Sport?

Kører man på benzin alene, er det en sekscylindret treliters motor med 395 hk, der står for fremdriften. Den leverer sine kræfter til alle fire hjul via et ottetrins automatgear, og man kan vælge blandt flere køreprogrammer, så kræfterne bedst passer til underlaget.

Her kan man f.eks. vælge mellem normal, mudder, sne og flere andre indstillinger. Det er dog med strøm på batteriet, at bilen bliver sjovest. Så yder bilen i alt 510 hk, og så er den virkelig hurtig. I praksis gemmer bilen heldigvis altid en smule strøm på batteriet, så man hele tiden kortvarigt vil have den maksimale effekt til rådighed.

Det samlede køreindtryk er meget positivt, og Range Rover Sport PHEV er en bil, der lægger op til lange ture med høj komfort for alle i bilen.

Affjedringen er virkelig komfortabel, og der er luftaffjedring på alle fire hjul. Det kaster en sjov detalje af sig: Når man skal koble en trailer til bilen, kan den sænke sig, så man kan bakke ind under koblingen på traileren. Herefter kan man bede bilen om at løfte sig, og så kobles traileren til bilen på en smart og hurtig måde.

Range Rover Sport må trække op til tre tons, men det kræver naturligvis f.eks. et B/E-kørekort.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her