Renault 4 – Mere til hjertet end til familien

Motors vurdering
Renault 4
- Design
- Førerplads
- Bagagerum
- Startknap
- Gearvælger
- Ingen frunk
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – forhjulstræk. Batteri, NMC (brt./nt.): 55/52 kW
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment245 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.462 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum420 liter
-
Akselafstand262 cm
-
Officiel rækkevidde409 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:414 cm B:181 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,35 kr./km
- Målt rækkevidde 295 km
Renault 4 er en af de få testbiler, der bringer smilet frem hos alle på testholdet, allerede før vi er hoppet ind bag rattet. Den står og funkler med sit charmerende design, der med en række sjove detaljer sender venlige hilsner til den gamle Renault 4 fra 1960’erne og 1970’erne.
Men nu er Renault 4 blevet til en moderne elbil, og den lægger sig teknisk op ad den ligeledes ret så charmerende Renault 5. Priserne begynder ved 207.000 kr., og denne testede topudgave koster 250.000 kr.
Selvom den hedder 4, er den en del større end 5’eren. Men 4’eren er en mini-SUV, og allerede her antydes det, at pladsforholdene ikke er enorme. Der er fire sidedøre og et bagagerum på hele 420 liter, og dermed kan Renault 4 byde sig til for dem, der søger mere plads end det, man finder i f.eks. den lille Renault 5.
Video: Se med på testen af Renault 4
Prøv bagsædet, før du køber Renault 4
I forhold til netop Renault 5 er kabinepladsen i Renault 4 blevet syv cm længere, og det er netop denne forskel, der kan mærkes ved bagsædet.
Vi har prøvesiddet bilen med både børn og voksne, og her viste det sig, at det godt kan lade sig gøre at være fire voksne i bilen, og at der også er plads til at installere autostole ved bagsædet. Men pladsforholdene er ikke uendelige, så man kan ikke nødvendigvis placere forsæderne, præcis som man ønsker, hvis der også skal være plads ved bagsædet.
Og er der tale om store bagudvendte autostole, kan det i sidste ende knibe så meget med pladsen, at det ikke bliver sjovt ved forsæderne. Der er derfor al mulig grund til at afprøve den nye Renault 4 grundigt, før man beslutter sig for, om den kan gå an som hele familiens bil.
Vi savner desuden både friskluftdyser og midterarmlæn med kopholdere. Der er to isofixbeslag ved bagsædet, men ikke ved forsædet. Børnelåsen kan ikke styres elektronisk fra førerpladsen.

Fin førerplads med godt skærmsystem
Bag rattet er der gjort meget ud af at skabe en god oplevelse. Dels er materialerne omkring instrumentbordet lækre, dels er designet tiltalende.
Renault 4 er ikke en af de nye elbiler, der skal kontrolleres via en stor skærm. I stedet er der egentlige knapper til klimaanlægget og flere andre knapper, der gør betjeningen af bilen enkel og ret lig det, man kender fra flere traditionelle benzinbiler.
Skærmen i midten er opbygget med Googles styresystem, og det fungerer rigtig godt. Man kan tale til bilen med dansk tale og på den måde aktivere navigationssystemet, tænde for sædevarmen, styre radioen eller håndtere et telefonopkald.
Det er en stor hjælp i hverdagen, da man kan beholde hænderne på rattet og øjnene på vejen, mens man får hjælp fra styresystemet. Trådløs spejling af Apple CarPlay og Android Auto er naturligvis også standard.

Små missere generer i hverdagen
Men på ét område mødes man alligevel af løsninger, der irriterer i hverdagen. Det første, man bemærker, er, når man sætter sig ind i bilen: Så skal bilen startes, ved at man trykker på en startknap, der er placeret uhensigtsmæssigt, og som ikke er helt entydig i sin funktion.
Her havde det været bedre, hvis Renault havde valgt den samme løsning som mange andre bilmærker, der har afskaffet knappen og blot ladet bilen være klar til at køre, når man sætter sig ind i førersædet.
Det næste irritationsmoment er gearvælgeren. Den er placeret foran rattets højre side, og den sidder meget tæt på stilken til viskerne, som igen sidder meget tæt på konsollen til styring af radioen. Det betyder, at man ofte tager fejl af stilkene, og det er simpelthen bare en dårlig konstruktion.
Det hele er ikke gjort bedre af, at gearvælgeren ikke har en egentlig P-funktion. Her er idéen, at bilen selv går i P, enten når man tager sikkerhedsselen af, eller når man åbner førerdøren. Vi havde foretrukket en traditionel P-løsning.
O.k., man kan lære meget, og man ender derfor nok også med at kunne betjene bilen uden problemer på et tidspunkt.

God komfort og fine lygter
Motoren yder 150 hk, og det er absolut tilstrækkeligt. Bilen føles således ret kvik, og den kører meget komfortabelt. Det skyldes ikke mindst, at både affjedring og styretøj er konstrueret til den komfortable side.
En smart løsning finder man ved motorens rekuperation, der kan indstilles i fire niveauer via skiftegreb bag rattet. I den kraftigste indstilling bremser elmotoren bilen helt op, når man slipper speederen. Det er en god hjælp ved bykørsel, hvor bilen kan køres i one-pedal-drive, så man ikke behøver at bruge bremsen.
Forlygterne er af LED-typen, og de blænder selv op og ned for det lange lys alt efter trafikken foran bilen. Lysudbyttet er udmærket, men kan ikke matche det, vi finder i de noget dyrere elbiler fra f.eks. Skoda og VW.

Så lang rækkevidde har Renault 4
Den officielle rækkevidde (WLTP) lyder på 400 km. Som altid har vi målt rækkevidden på motorvej med 110 km/t. Der nåede vi 295 km ved 20 grader, hvilket modsvarer 240 km om vinteren.
Vi kunne lynlade bilen, så der kom 24 kWh på efter et kvarter og 40 kWh på efter 30 minutter. Det sidste modsvarer omkring 228 km motorvejskørsel om sommeren. Målt i procenter kunne vi lynlade bilen fra 10 til 80 procent på ret præcist en halv time.
Batteriet er på 52 kWh (netto) og er af NCM-typen, hvilket betyder, at det kun bør oplades til 80-90 procent til daglig.

Sikkerhedspakke anbefales
Renault 4 er allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP. Her fik bilen fire stjerner, og den manglende topkarakter skyldes, at bilen ikke er udstyret med det mest avancerede sikkerhedsudstyr.
Bl.a. er der ingen airbag mellem forsæderne, og nødbremsen er som udgangspunkt ikke særlig avanceret. Man kan dog tilkøbe en sikkerhedspakke til topudgaverne for bare 5.000 kr. Men hos Euro NCAP tester man kun grundversionerne, og det kostede i dette tilfælde en stjerne.
I grundversionen er bilen udstyret med en nødbremse, der bremser selv, hvis man er ved at køre ind i en bil, man ikke har set. Og den funktion viste sig at virke upåklageligt op til 50 km/t. Derimod er bilen som udgangspunkt ikke udstyret med en nødbremse, der kan bremse bilen op, hvis man er ved at bakke ind i noget.
Det trækker ned i den samlede vurdering af bilen, men man kan heldigvis tilkøbe den funktion som en del af en sikkerhedspakke til de to dyreste versioner, hvilket vi klart anbefaler, at man gør.

Hvad koster det at eje Renault 4?
Vi har beregnet, hvad det koster at eje en Renault 4 Iconic, hvis man regner alle omkostninger med. Prisen er 3,35 kr./km, og det er på et højt niveau i denne prisklasse.
Til sammenligning koster det 3,05 kr./km at eje en Citroën ë-C3 Aircross og 3,20 kr./km for MG4 og Renault 5, mens den lidt mindre og billigere BYD Dolphin Surf kan holdes kørende for 2,90 kr. pr. km.
Det bør også tages i betragtning, at mini-SUV'en Renault 4 i denne Iconic-version koster næsten 250.000 kr. Dermed er der ikke langt op til den større Renault Scenic, der fås fra samme pris, eller sedanen Megane E-Tech, der fås fra 245.000 kr.
I alle tilfælde gælder det, at Renault nu sælger bilen med en fabriksgaranti på fem år eller 150.000 km. Det lever hermed op til FDMs mindstekrav. Det skaber en tryghed ved købet og er noget, der sammen med et attraktivt økonomisk nøgletal taler for bilen.
Vi er samlet set meget begejstrede for Renault 4 og uddeler hele fem stjerner ud af seks mulige, men sender samtidig en klar opfordring til Renault om at gøre sikkerhedspakken til standard i alle udgaver.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
