Renault Clio - turbo, fest og farver
Motors vurdering
Renault Clio
- Motor
- Rabat
- Udsyn skråt bagud
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor0.9 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning104 g/km
-
Effekt90 hk
-
Moment135 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)12,0 sek.
-
Køreklar vægt1.084 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum300 liter
-
Akselafstand259 cm
-
MålL:406 cm B:173 cm H:145 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 2,58 kr./km
Renault Clio er en rigtig charmetrold, der med sit friske udseende og sit omfattende udstyrsniveau byder sig til på en overbevisende måde. Prisen er tilmed yderst attraktiv, da Clio indtil videre sælges med en rabat på 20.000 kr. Det er derfor muligt at vælge topudgaven af Clio til omtrent samme pris, som de øvrige biler i denne test koster.
Bilen kan bestilles i en af fem mulige designpakker, der indeholder farver på både instrumentbord, døre, rat og betræk samt udvendige detaljer og klistermærker, der pepper udseendet yderligere op. Vi vil dog fraråde plastpanelerne på rattet. De er lavet i så ringe kvalitet, at man kan skære sig på hænderne, men ellers ser det fint ud.
Frisk turbomotor
Clio er skabt mere med hensyn til designet end brugsværdien, og det mærker man, når man sidder på bagsædet, hvor pladsen er kneben. De svungne linjer skaber heller ikke ligefrem et godt udsyn skråt bagud, og det generer ved bykørsel.
Udstyrsniveauet er usædvanligt for en bil i denne klasse og omfatter blandt andet navigationsanlæg med kort i Norden, nøglefri betjening, fartpilot og bluetooth-mobiltelefonforbindelse.
Under motorhjelmen er der også tænkt i nye baner. Motoren i Clio er testens mindste på bare 900 ccm. Den yder dog 90 hk takket være sin udmærkede turbolader, og det er med til at give Clio meget fine præstationer. Der er en lille ventetid, fra man træder på speederen, når man skal overhale, til der sker noget i motorrummet.
Men herefter trækker Clio godt fra lave omdrejninger, hvilket dog også skyldes en ret lav gearing. 130 km/t. udløser derfor hele 3.500 omdrejninger, men det høres ikke rigtig inde i bilen, idet turboladeren nærmest virker som en ekstra lyddæmper. Gearskiftene er lette, og bilen virker i det hele taget letkørt.
Dyre 16-tommershjul
Vores testbil kører på 16-tommers alufælge med tilhørende dæk i 50-profil. De giver en meget præcis gennemkørsel af kurver og sving, men generer også en smule, når man kører over ujævnheder. De store dæk er også ret dyre i anskaffelse, og vi har således beregnet de årlige dækomkostninger til at være 1.100 kr. højere for Clio end for de tre andre, der alle kører på 15-tommersdæk.
I det samlede regnestykke lander testbilerne dog kun få øre fra hinanden, når den samlede km-pris udregnes, med Ford Fiesta som den billigste i feltet.