Renault Grand Scenic - meget plads til prisen

Motors vurdering
Renault Grand Scenic
- Pris
- Brugsværdi
- Display ved førerplads
- Plads ved 3. række
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning138 g/km
-
Effekt110 hk
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)13,3 sek.
-
Køreklar vægt1.501 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum564 liter
-
Akselafstand277 cm
-
MålL:456 cm B:185 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 4,01 kr./km
Vi stortestede Renault Grand Scénic i Motors december-udgave og kunne her notere den for meget fine køreegenskaber og en flot indretning. Nu ved direkte sammenligning med den nye 5008er fastholder vi denne dom. Det er nærmest Renault, der har skabt denne biltype i tidernes morgen, og mærket har år for år forbedret konceptet. Det mærker man, når man går bilens mange smarte detaljer igennem.
Det nye er imidlertid, at Renault har ydet en stor indsats for at få kasseformen væk fra bilen. Taget dykker mod bagenden, og det har medført, at pladsforholdene ved sæderne på tredje række er noget ringere end i de to andre, mere kasseformede konkurrenter. Ganske opsigtsvækkende, al den stund at akselafstanden er noget større i Scénic end i de to andre. Til gengæld er Renault en meget flot bil at se på, og den virker da også meget personvognsagtig, når man sidder bag rattet – ikke mindst når man sammenligner med Citroën.

Laveste pris
Er økonomien afgørende, er det helt klart Renault, der står stærkest i dette felt. Prisen er i bund, og det giver enten plads til en kontant besparelse eller mulighed for mere udstyr.
Vi har kørt versionen med Renaults egen 1.5-liters dieselmotor med 110 hk. Den har ikke noget at skamme sig over sammenlignet med de to andre 1.6ere. Den trækker fint fra bunden, og støjniveauet virker på ingen måde anmassende.
Brændstofforbruget blev testens højeste, og det er et regulært minus for Renault. Man kan ikke få automatgear til denne udgave – vil man have det, skal man vælge motoren på 1.9 liter, men så er prisen høj.
På det brugsmæssige område er Renault nået langt, og der er flere detaljer, der imponerer. En stor forskydelig midterkonsol mellem forsæderne er dog ekstraudstyr til 4.500 kr. Den er dyr, men også ganske praktisk.
Omkring førerpladsen er det særligt det store meget skarpe og letaflæselige farvedisplay med speedometer og omdrejningstæller, der imponerer. For 7.900 kr. kan man få et integreret TomTom-navigationsanlæg, der er indbygget i displayet. Det bør man vælge.
Samlet set er Grand Scénic en velfungerende bil med en god indretning. Men skal man bruge alle syv sæder dagligt, er det nok en af de to andre, man skal kaste sin kærlighed på.
