Renault Grand Scenic forfra
Biltest

Renault Grand Scenic - meget plads til prisen

Lav pris og et flot udstyr gør Renault Grand Scénic interessant. Men pladsen på række tre kan ikke måle sig med konkurrenterne fra Citroën og Peugeot.
Renault Grand Scenic bagfra

Motors vurdering

Renault Grand Scenic

18,9 km/l
Diesel
295.580 kr.
  • Pris
  • Brugsværdi
  • Display ved førerplads
  • Plads ved 3. række
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    138 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.501 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    564 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Mål
    L:456 cm B:185 cm H:168 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 4,01 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Vi stortestede Renault Grand Scénic i Motors december-udgave og kunne her notere den for meget fine køreegenskaber og en flot indretning. Nu ved direkte sammenligning med den nye 5008er fastholder vi denne dom. Det er nærmest Renault, der har skabt denne biltype i tidernes morgen, og mærket har år for år forbedret konceptet. Det mærker man, når man går bilens mange smarte detaljer igennem.

Det nye er imidlertid, at Renault har ydet en stor indsats for at få kasseformen væk fra bilen. Taget dykker mod bagenden, og det har medført, at pladsforholdene ved sæderne på tredje række er noget ringere end i de to andre, mere kasseformede konkurrenter. Ganske opsigtsvækkende, al den stund at akselafstanden er noget større i Scénic end i de to andre. Til gengæld er Renault en meget flot bil at se på, og den virker da også meget personvognsagtig, når man sidder bag rattet – ikke mindst når man sammenligner med Citroën.

Renault Grand Scenic bagsæder
Bagsæderne kan vippes frem enkeltvis. De kan også tages ud, hvis man har behov for mere plads.

Laveste pris

Er økonomien afgørende, er det helt klart Renault, der står stærkest i dette felt. Prisen er i bund, og det giver enten plads til en kontant besparelse eller mulighed for mere udstyr.

Vi har kørt versionen med Renaults egen 1.5-liters dieselmotor med 110 hk. Den har ikke noget at skamme sig over sammenlignet med de to andre 1.6ere. Den trækker fint fra bunden, og støjniveauet virker på ingen måde anmassende.

Brændstofforbruget blev testens højeste, og det er et regulært minus for Renault. Man kan ikke få automatgear til denne udgave – vil man have det, skal man vælge motoren på 1.9 liter, men så er prisen høj.

På det brugsmæssige område er Renault nået langt, og der er flere detaljer, der imponerer. En stor forskydelig midterkonsol mellem forsæderne er dog ekstraudstyr til 4.500 kr. Den er dyr, men også ganske praktisk.

Omkring førerpladsen er det særligt det store meget skarpe og letaflæselige farvedisplay med speedometer og omdrejningstæller, der imponerer. For 7.900 kr. kan man få et integreret TomTom-navigationsanlæg, der er indbygget i displayet. Det bør man vælge.

Samlet set er Grand Scénic en velfungerende bil med en god indretning. Men skal man bruge alle syv sæder dagligt, er det nok en af de to andre, man skal kaste sin kærlighed på.

Renault Grand Scenic kabine
Instrumentbordet er præget af det store farvedisplay i midten.