Renault Kadjar set fra siden
Biltest

Renault Kadjar - opdateret fransk SUV

Nye motorer og en forbedret gearkasse har sammen med en række mindre ændringer pustet nyt liv i Renault Kadjar. En nødbremse med ringe funktion trækker dog kraftigt ned i den samlede bedømmelse.
Renault Kadjar set bagfra

Motors vurdering

Renault Kadjar

14,9 km/l
Benzin
324.900 kr.
  • Pris
  • Retningsstabil
  • Lydanlæg (Bose)
  • Nødbremse
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    153 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    203 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.471 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    472 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:449 cm B:184 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,05 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Søsterbilen til Nissan Qashqai hedder Renault Kadjar, og de to er på mange måder teknisk identiske. Således har også Kadjar fået den nye 1.3-liters benzinmotor, som stammer fra samarbejdet mellem Nissan, Renault og Mercedes-Benz.

Endnu er det kun muligt at købe Kadjar i denne 140-hestekræfters variant, men senere dukker den op i en udgave med 160 hk – ligesom hos Nissan.

Helt så godt ser det ikke ud med nødbremsen, som hos Renault stadig er af første generation. Det viste sig under vores test ved, at den ikke kan bremse bilen op ved lave hastigheder, og det er et stort minus, der i denne test bringer resultatet ned på bare to stjerner.

Vi har tidligere været mere generøs med stjernerne overfor Kadjar, men efter at bilen dumpede på FDM Jyllandsringen i denne test, har vi justeret det samlede resultat kraftigt ned.

Kabine i Renault Kadjar
Førerpladsen er præget af et tydeligt speedometer midt i synsfeltet, og det er godt. Sæderne giver god støtte, og sædehynden kan længdejusteres til gavn for de langbenede.

Dårlig plads bagi

Kadjar har en meget lille kabine med ret dårlig benplads ved bagsædet. I denne udgave er bagagerummet også reduceret på grund af en kæmpe højttaler til det standardmonterede BOSE-anlæg, og begge dele reducerer bilens brugsværdi betydeligt.

Skærmen på instrumentbordet indeholder Apple CarPlay, men er derudover så kringlet at betjene, at bilen også på dette område må betegnes som ringere end de fleste andre biler i klassen.

Skærm i Renault Kadjar
Skærmen i midten er blevet noget større, men menustrukturen gør det ikke muligt at betjene bilen sikkert under kørslen, og det er ikke godt.

Ny motor virker god

Renault Kadjar har draget fordel af samarbejdet mellem Renault/Nissan og Mercedes-Benz i form af den nye 1.3-liters turbomotor med 140 hk, hvor motoren er koblet til en syvtrins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen.

Kort fortalt er resultatet positivt. Den lille motor har masser af kræfter, og sammen med gearkassen føles Kadjar som en letkørt bil.

Skulle man klage over noget, er det, at der næsten er for mange kræfter til rådighed, når man sætter i gang fra stående start. Hvis man ikke passer på med speederen, bliver et let hjulspind resultatet.

Bagagerum i Renault Kadjar
Bagagerummet er rimeligt i størrelsen, og et udmærket vandret rullegardin er let at betjene. Under gulvet er al pladsen gået til en stor subwoofer, som er en del af det store BOSE-musikanlæg.

Masser af udstyr

Kadjar giver masser af udstyr for pengene. Vi har testet den i udgaven Bose, der bl.a. har et vellydende musikanlæg fra netop Bose. Men udstyret omfatter mange andre lækkerier i form af bl.a. et flot bakkamera med en god opløsning og visning af striber, der viser, hvor man er ved at bakke hen.

Også forsæder med justerbar sædelængde, 19-tommer fælge, varme i forruden, LED-forlygter samt det nye multimedieanlæg med indbygget navigation er med på listen over standardudstyr.

Dermed bliver Kadjar særlig attraktiv for dem, der ønsker udstyr, udstyr og udstyr. Den nye skærm har indbygget Apple CarPlay, hvilket giver god hjælp i det daglige. Men skærmens menustruktur er ikke imponerende, og det kræver i hvert fald en del tilvænning, før man er dus med bilens muligheder.

Heller ikke placeringen af kontakterne til varme i sæderne tyder på en helt gennemtænkt konstruktion. De sidder gemt væk under midterarmlænet og er næsten farlige at betjene under kørslen.

Dårlig plads på bagsædet af Renault Kadjar
Bagsædet byder på klassens dårligste knæplads, og det er kun med nød og næppe, at man kan få plads til en bagudvendt autostol bag forsædet. Der er isofix-beslag ved de to yderpladser.

Mangler aktiv fartpilot

Køreoplevelsen i Kadjar er ellers på et højt niveau, og man mærker, at der er arbejdet med at forbedre en hel del af de øvrige detaljer ved bilen. Der er således kommet fin fralægningsplads og friskluftdyser til bagsædet, og den oplevede kvalitet af kabinens mange elementer virker høj.

Men på et vigtigt område skuffer den nye Kadjar, og det er med hensyn til fartpiloten. Der er kun en traditionel udgave, der blot fastholder farten på et givet niveau, og den virker endda langsom, idet der går lang tid, fra man slår den til, til den er i funktion.

Endnu bedre havde det været, om man kunne få Kadjar med en adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende biler. Netop i samarbejde med automatgearet ville man her kunne hente en god hjælp i det daglige. Men en sådan fartpilot fås ikke, og det er en væsentlig anke.

Ser man bort fra den manglende adaptive fartpilot, og den svage funktion af nødbremsen – hvilket ikke er helt ligetil – så virker den opdaterede udgave af Kadjar som en bil, hvor der er fin sammenhæng pris og kvalitet.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning