Renault Scenic set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

Renault Scenic – God plads til store og små

Renault har i den grad genstartet sin satsning på elbiler. Det sker med den nye Scenic, hvor bl.a. børnefamilierne er i fokus. Den nye strategi har allerede givet bonus, idet netop Scenic tidligere i år blev kåret til Car of the Year 2024. Men kan den leve op til den flotte titel?
Renault Scenic set bagfra

Motors vurdering

Renault Scenic

El
384.990 kr.
  • Indretning
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Ingen frunk
  • Dørhåndtag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 92/87 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    220 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.842 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    545 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    625 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:447 cm B:186 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 505 km

Sikkerhed

2022
Luk

Er du på markedet efter en ny elbil, så er Renault Scenic en mulighed, du ikke må snyde dig selv for at efterprøve. Bilen vandt tidligere på året titlen som Car of the Year 2024, hvilket populært sagt er Årets bil i Europa. Den hæder er forbeholdt de bedste biler på markedet, og alene det taler for at give denne nye elbil en chance. 

Scenic er en familiebil og er groft sagt en Renault Megane, der er gjort så tilpas meget større, at der nu er fremragende plads til alle i bilen, ligesom der også er blevet plads til et større batteri til gavn for en længere rækkevidde.

Den billigste udgave koster 310.000 kr. for en grundversion, der kan køre 420 km på en opladning, mens den billigste udgave med det noget større batteri koster 365.000 kr.

Vores testbil er topudgaven, Iconic, til 385.000 kr., og den har endda fået to udstyrspakker, så prisen netop har rundet de 400.000 kr. Den kan køre op til 625 km på en opladning ifølge den officielle målenorm.

Kabinen i en Renault Scenic
Førerpladsen er velindrettet med et stort glaspanel foran rattet og ved midterkonsollen. Under skærmen er der plads til en mobil, og midterarmlænet er med til at skabe en afslappet kørestilling.

Vægten er holdt nede

Renault Scenic findes kun som ren elbil, og det betyder, at den fra starten er konstrueret til at være en elbil. Den har en elmotor monteret mellem de trækkende forhjul, og batteriet er på klassisk vis placeret under gulvet i hele kabinen. 

Konstruktionen betyder, at gulvet foran bagsædet er helt plant, og ved forsæderne er man placeret, så man sidder med fødderne næsten helt ude ved forhjulene. Sammen med en akselafstand på næsten 2,8 meter giver det en enorm kabine, og det er virkelig noget, man kan mærke ved bagsædet, hvor pladsen er vildt god. 

Det er lykkedes Renaults ingeniører at konstruere bilen på en måde, så vægten er holdt nede. O.k., den vejer fortsat lige under to ton, men det er mindst 200 kg mindre end mange af konkurrenterne, og det er faktisk noget, man kan mærke, når man kører i bilen.

Det betyder også, at Renault ikke har været nødt til at udstyre den med enorme elmotorer, og Scenic er derfor hverken særlig kraftigt motoriseret eller særlig hurtig at køre. Det sidste er her positivt ment, idet verden på ingen måde har behov for flere familie-elbiler, der kan accelerere, som skulle de deltage Le Mans.

Stor skærm i en Renault Scenic
Den store skærm i midten kan bruges til at spejle telefonen via Apple CarPlay, men der er også indbygget et Google-styresystem, som er virkelig godt at bruge i hverdagen. Det forstår danske kommandoer og taler fint dansk.

Komfortabel indretning

I stedet er der lagt vægt på en komfortabel køreoplevelse for alle i bilen. Ved forsæderne sidder man glimrende i de eljusterbare sæder med indbygget massage, og føreren har i denne udgave udsyn over et velorganiseret digitalt instrumenthus samt en stor skærm i midten med et styresystem fra Google.

Det borger dels for en funktionel opbygning, dels for et navigationsanlæg, der let forstår danske kommandoer og dansk tale. Kort sagt er det en løsning, der hører til blandt de bedste på markedet.

Ved bagsædet er pladsforholdene som sagt imponerende, men også siddekomforten er fin. Man sidder højere end i mange andre elbiler, og der er tænkt på komforten i form af friskluftdyser, læselys, et stort midterarmlæn med indbyggede telefon- eller tabletholdere samt et rigtig godt udsyn gennem de store vinduer. Og har man tilkøbt glastaget som ekstraudstyr til 11.000 kr., får man også en lys og luftig kabine. 

I denne testbil er lydanlægget fra Harman Kardon og rummer foruden otte højttalere også en central subwoofer i bagagerummet. Det lyder fremragende og arbejder smidigt sammen med f.eks. den indbyggede app fra Spotify.

Rattet med knapper i en Renault Scenic
Der er trængsel bag rattets højre side, hvor der både er en konsol til styring af lyden, en gearvælger og en arm til bl.a. vinduesviskerne.

To batterier til Renault Scenic

Som udgangspunkt findes Scenic i tre udstyrsvarianter med det store batteri og to varianter med det lille batteri. Prisforskellen mellem de to batteristørrelser er 35.000 kr., og for de penge får man et batteri på 87 kWh i stedet for et på 60 kWh. 

Målt i officiel rækkevidde er det en forskel mellem 625 og 420 km. For dem, der ofte kører langt, er det let: Så skal man naturligvis gå efter udgaven med det store batteri. Men mange andre vil nok kunne klare sig med det lille batteri, idet man typisk vil kunne køre mellem 300 og 400 km på en opladning. 

Bakspejlet i en Renault Scenic
Som ekstraudstyr kan bilen bestilles med et indvendigt bakspejl, der er en skærm, der viser billedet fra et kamera, der kigger bagud. Det fungerer ret godt og giver et forbedret udsyn bagud.

Godt udstyr til Renault Scenic

Vælger man andre udgaver end top-udgaven, skal man tilkøbe en pakke med advarsel om biler i den blinde vinkel samt en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Så bliver merprisen i forhold til den dyreste udgave indsnævret med 6.500 kr., og det kunne tale for, at man alligevel går efter topudgaven.

Uanset valg af udstyrsniveau anbefaler vi den løsning, der inkluderer dette vigtige sikkerhedsudstyr. For det fungerer fremragende. Fartpiloten bremser selv ned, når man nærmer sig en rundkørsel, og den kan også med et enkelt tryk på en knap på rattet skifte indstilling til den aktuelle fartgrænse.

Under vores test var Scenic rimelig til at læse skiltene, men der var enkelte smuttere, så man skal stadig selv være overdommer, når den rette hastighed skal vælges.

Som noget nyt hos Renault er der pulsføler i rattet, og det betyder, at bilen ved, at man er der, hvis blot man holder med en enkelt hånd på rattet. Så styrer den selv gennem sving og kurver på en ganske overbevisende måde.

Instrumentskærm foran rat i Renault Scenic
Instrumenthuset er en skærm på 12,3", der kan indstilles til at vise flere typer af billeder. Her er det navigationskortet, der er fremme, og det giver et godt overblik, mens man kører.

Hvad er Renault Scenics rækkevidde? 

Vores test af elbilens essentielle egenskaber såsom rækkevidde og opladning kastede gode resultater af sig. I denne udgave med det store batteri er den officielle ladeeffekt på 150 kW, og her opnåede vi i snit 124 kW efter et kvarter og 108 kW efter en halv time. Det er et udmærket resultat og giver en pæn ladekurve. 

Skal man lade ved en almindelig ladestander, er det rart at vide, at bilen kan lade med op til 22 kW. Det giver mulighed for at lade fra tom til fuldt opladet på fire timer, så har man lidt strøm på i forvejen, kan man faktisk få fuld nytte af at lade de steder, hvor man ellers kun må holde i tre timer.

Rækkevidden havde vi denne gang desværre ikke mulighed for at måle på sædvanlig vis, men vi kørte en lang tur på motorvej med konstant 110 km/t., og da kunne vi udlæse, at vi kunne køre 5,8 km pr. kWh, hvilket udløser en effektiv rækkevidde på 505 km om sommeren ved 20 grader.

Omregnet til vintervejr vil det være en rækkevidde på 420 km ved nul grader på motorvej. Det er naturligvis ikke helt så flot som det tal, fabrikken stiller i udsigt, men dog både forventeligt og på niveau med det, man ville opnå i de fleste andre elbiler med samme batteristørrelse.

Person på bagsædet i en Renault Scenic
Der er mægtig plads ved bagsædet, og et stort midterarmlæn giver fin komfort. Der er friskluftdyser og to USB-C strømudtag. Glastaget (ekstraudstyr) kan afskærmes elektronisk.

Renault Scenic med god plads 

Som nævnt er pladsen i kabinen fin til fire voksne eller f.eks. to voksne og tre børn. Der er isofix-beslag til autostole ved bagsædets yderpladser samt ved højre forsæde. Det gør det let for børnefamilier at placere alle familiemedlemmerne på den mest hensigtsmæssige måde.

Bagagerummet er på 545 liter, og det er ganske pænt. Desværre er der ikke en justerbar bund, og det betyder, at man altid har sin bagage liggende ret dybt, ligesom bunden i bagagerummet ikke bliver helt plan, når bagsædet er vippet forover. 

I denne topudgave er bagklappen elektrisk betjent, og hattehylden følger fint med op. Under gulvet er der plads til et ladekabel, men vi havde hellere set, at der havde været en egentlig frunk fortil. Så kunne man få fat i ladekablet uden først at skulle have al bagagen ud af bilen.

Dørhåndtagene er derimod en skandale. De er svære at åbne for børn, men også for voksne, der kun har én hånd ledig, idet det kun er, når man har nøglen i lommen, at de selv popper ud. Det er set bedre, og det er en løsning, Renault snarest bør få ændret.

Renault Scenic må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1.100 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.

Bagagerum med blå kuffert i en Renault Scenic
Bagagerummet er stort og dybt, men da der ikke er en justerbar bund, dannes en stor kant mellem bunden og bagsædet, når man folder bagsædet forover.

Hvad koster Renault Scenic?

Vi har regnet på bilens totaløkonomi set over en periode på fem år og 100.000 km. Her lander den samlede udgift på lige over 86.000 kr. om året, eller hvad der modsvarer 4,30 kr. pr. km. Det er ikke i den helt billige ende, bl.a. trukket op af udgiften til en service- og reparationsaftale på 6.500 kr. om året. 

Her mærker man, at Renault endnu ikke er fulgt med konkurrenterne, når det gælder en mere tidssvarende garanti på bilen, og fabrikken dækker således kun nedbrud i de første 24 måneder. Her har mange af konkurrenterne – ikke mindst de nye kinesiske – langt bedre vilkår. 

Man kan vælge at lease bilen i stedet for at købe den, men desværre er årets tidligere tilbud med meget attraktive leasingpriser på Renault-biler ovre. Nu koster denne testede udgave 10.000 kr. ved opstart samt 5.695 kr. om måneden, hvis man kører 20.000 km om året.

Det er et ret højt samlet prisniveau, så i dette tilfælde er det samlet set væsentlig billigere at købe end at lease, hvis man vil have Car of the Year 2024.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her