Seat Ateca - Seats trumfkort
Motors vurdering
Seat Ateca
- Pris
- Plads
- Udsyn
- Fleksibilitet
- Oplevet kvalitet
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1,4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning126 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart198 km/t.
-
Acc. (0-100)8,6 sek.
-
Køreklar vægt1.375 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum510 liter
-
Akselafstand264 cm
-
MålL:436 cm B:184 cm H:160 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 4,35 kr./km
Godt 70.000 kr. er prisforskellen på Seat Ateca og VW Tiguan med samme motor og gearkasse. Det burde fastslå Seat som årets slagtilbud, men virkeligheden er mere nuanceret. For selvom de to biler har mange ligheder, så er Ateca godt 12 cm kortere og hele syv cm lavere, selvom de er bygget på samme platform.
Når du kommer ind i kabinen kan du også se forskel, men Ateca er dog så stor, at alle i en familie på fire vil finde sig godt til rette. Bagagerummet er på godt 500 liter, hvilket matcher de fleste mellemklasse stationcars.
En af Seats mest interessante modeller gennem mange år og samtidig en af de mest familievenlige crossovermodeller på markedet.
Ateca er en crossover, hvor fokus er på høj indstigning, godt udsyn i trafikken og lav produktionspris. Det betyder, at affjedringen bagved er mere simpel end hos VW, og det giver Ateca en lidt fast karakter på nogle underlag, ikke mindst på motorvejene. På øvrige vejtyper skiller Ateca sig ikke ud fra konkurrenterne.
Op trækker også kombinationen af motor og gearkasse. 1.4-liters motoren trækker både tyst og stærkt og passer godt til Atecas vægt og statur.
Gearkassen er en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, der både skifter meget blødt og sørger for lave omdrejninger, når du er kommet op i fart. Det er, som om automatisk gearskifte kommer mere til sin ret i biler, hvor du sidder højt til vejrs.
God plads og ørkenvandring
Det er nemt at komme ind bag rattet og finde sig godt til rette. Style-versionen har særlige komfortsæder, der giver god støtte og har justerbar lændestøtte.
Kigger du over skulderen, vil bagsædepassagererne bekræfte god benplads til alle tre personer, og at der er friskluftdyser foran den midterste plads. I forhold til søstermodellen,Tiguan, er bagsædet mere traditionelt og kan ikke forskydes i længderetningen.
Omkring føreren er der også god fralægningsplads, to gode kopholdere og god plads i dørlommerne. Til gengæld er det luksuriøse ikke i højsædet. Det ses på dørsiderne, der har sort stof uden mønster, og på den billige blanke plast omkring gearvælgeren.
Designet på toppen af instrumentbordet er en ørkenvandring i plastflader. Og selvom det er blød plast, giver det ikke et eksklusivt præg. Her er en konkurrent som den nye Peugeot 3008 flottere bygget.
Mange muligheder
De mange kanter, der er hugget af en VW Tiguan for at bygge en Seat Ateca, kan godt mærkes, men når prissedlen får et endnu større hug, bliver Ateca interessant.
Du får god plads til hele familien, der er nødbremse, klimaanlæg og en 8” trykskærm som standard. Underligt nok er Full Link med Apple Carplay/Android Auto (når det kommer til DK) ikke standard, men koster godt 3.000 kr. ekstra.
Ateca har også fartpilot, men den er placeret for enden af afviserarmen, og her vil vi anbefale at vælge en komfort/kørepakke med adaptiv fartpilot – med køfunktion – samt navigationsanlæg. Det koster 17.000 kr. ekstra.
Med disse krydser får du en af Seats mest interessante modeller gennem mange år og samtidig en af de mest familievenlige crossovermodeller på markedet.