Seat Ateca set forfra
Biltest

Seat Ateca - sportslig familie-SUV

Der er både tænkt på fører og passagerer i Seat Ateca. Det gør bilen til et godt valg for familien, der både ønsker plads og gode køreegenskaber.
Seat Ateca set bagfra

Motors vurdering

Seat Ateca

14,1 km/l
Benzin
364.050 kr.
  • Forsæder
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Adaptiv fartpilot ej standard
  • Pris på Apple CarPlay
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    160 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    198 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.370 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:436 cm B:184 cm H:160 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Topmodellen af Seat Ateca hedder FR, og her får man masser af udstyr og måske endnu vigtigere: nogle meget lækre sportssæder med virkelig god støtte.

Den sportslige tone er også slået an på hjulene, der som standard er på 18 tommer. Det giver bilen en umanerlig god styrerespons, og Seat Ateca FR er da også blandt de biler, der kører bedst gennem de kritiske manøvrer, vi generelt tester bilerne med på FDM Jyllandsringen.

I en større test af 10 SUV’er i denne klasse var det da også Ateca FR, der havde de bedste køreegenskaber på de små snoede veje, når testruten gik ud i landet. Trods de store hjul oplevede vi, at undervognen var sat komfortabelt op, og vi kunne derfor holde ud at køre langt i bilen uden at blive trætte.

Kabine i Seat Ateca
Førerpladsen er flot indrettet og flot i sin form. Skærmen i midten er pænt integreret i samme højde som instrumenthuset.

Fremragende motor

Den firecylindrede 1.5-liters motor er en perle og gør det umanerlig godt sammen med den syvtrins DSG-gearkasse. Denne kombination er uden tvivl det bedste, man kan få i øjeblikket, og man mærker slet ikke, at motoren til tider slår to cylindre fra for at spare benzin.

Gearkassen skifter lynhurtigt, og eneste minus er en gearvælger af den gammeldags type, man selv skal sætte i ’P’, når bilen standses. I netop FR-udgaven er det uden tvivl denne motorvariant, der er den mest interessante, men vil man have firehjulstræk, fås det sammen med en toliters benzinmotor med 190 hk, men så er prisen 442.000 kr.

En nødbremse er standard, men i vores test klarede den kun 45 km/t., og det er ikke helt nok til at komme med i gruppen af de helt gode systemer. Den advarer fint med lyd og lys, når man kører hen mod en forhindring, og så er det jo i sidste ende helst føreren selv, der skal bremse selv eller dreje uden om forhindringen, hvis det kan lade sig gøre. Men lige her er Seat ikke på højde med de bedste fra VW, selvom man kunne tro, at det var tilfældet.

Stort bagagerum i Seat Ateca
Bagagerummet er med sine 510 liter ret stort, og gulvet kan placeres i to niveauer. Vores testbarnevogn finder let plads på tværs i bilen.

Digitalt instrumenthus imponerer

Standardudstyret i Seat Ateca er flot med bl.a. LED-forlygter med et flot hvidt lys. Men man bør afsætte mindst 10.000 kr. ekstra til en adaptiv fartpilot, der i den grad er med til at hæve både kørekomforten og køresikkerheden.

En sådan var der på vores testbil, og den fungerede fint, men det er lidt ærgerligt, at knapperne til betjeningen af den ikke er placeret på rattet, men i stedet på en ekstra stilk bag rattets venstre side, hvor det er lidt besværligt at se, hvilke knapper der styrer hvad.

Derudover vil vi anbefale, at man tilkøber et digitalt instrumenthus til 7.000 kr. Det er en fornøjelse sammen med det standardmonterede navigationsanlæg, idet man kan vælge at lade vejkortet blive vist i instrumenthuset. Den funktion blev vi meget glade for under testen.

God plads på bagsædet af Seat Ateca
Ved bagsædet finder en bagudvendt autostol let plads i de to isofix-beslag. Vi glæder os over midterarmlæn, friskluftdyser, læsespots, skilem og god plads.

God kabineplads

Ved bagsædet er der usædvanlig god plads, og man glæder sig over friskluftdyser, læsespot, usb-stik og et godt udsyn. Det gode udsyn gælder også fra førerpladsen, hvor man endda får hjælp af et standardmonteret bakkamera med mange fine funktioner.

Skærmen er stor og skarp og er hurtig klar, når man sætter bilen i bakgear. Vi kunne dog godt have ønsket os advarsel for biler i den blinde vinkel, det er endnu kun at få i en udstyrspakke til 12.500 kr., men den er ikke altid mulig at kombinere med andet udstyr. Det er helt klart et område, hvor Seat må forbedre sig.

Fortil er der kopholdere og gode fralægningsmuligheder, og i vores testbil var der monteret en trådløs oplader til mobilen, men det er ekstraudstyr til 4.000 kr.

Bagagerummet er med sine 510 liter ret stort, og gulvet kan placeres i to niveauer. Bagsædets ryglæn kan let foldes forover ved at hive i håndtag i bagagerummet, og skal man kun køre med lange genstande som f.eks. ski, er det muligt at åbne en lille lem i ryglænet til dem.

En fin elbagklap kan tilkøbes for 6.000 kr., og den gør det let at komme til bagagerummet og med den følger en hylde over bagagen fint med op.

Alt i alt fremstår Seat Ateca FR som en yderst vellykket bil med gode, sportslige køreegenskaber, masser af plads, et flot udstyrsniveau og en god pris. Det er små forhold, der gør, at den ikke kan betegnes som den absolut bedste bil i sin klasse.

Få FDMs nyhedsbreve