Seat Ibiza 1.0 TSI 95 Xcelllence
Biltest

Seat Ibiza - mini med maxiplads

Den nyeste Seat Ibiza er vokset gevaldigt i kabinen, og har stort set ligeså meget benplads som biler i mellemklassen. Kombineret med moderne teknologi både på motorer og infotainmentsystemer, og du har en af klassens bedste biler.
Seat Ibiza

Motors vurdering

Seat Ibiza

21,3 km/l
Benzin
174.530 kr.
  • Plads
  • Nødbremse
  • Køreegenskaber
  • Kun to års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cylindre
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Moment
    175 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.122 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    355 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:178 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,67 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Designlinjerne er så skarpe, at du nærmest skærer dig på den nye Seat Ibiza. Men det er også eneste faremoment. For Seat har prioriteret sikkerheden højt og vi har testet deres nødbremse op til 50 km/t, et flot resultat for en minibil. Men det er ikke kun sikkerheden, hvor Ibiza scorer højt. Den og VW Polo er klassens mest rummelige bil, og så har den en af klassens bedste motorer.  

Frisk optræk og ganske tyst

Det som overrasker mest ved 1-liters turbomotoren i Ibiza er hvor stille den er. Uanset om du kører 50 eller 130 km/t, er motor ganske tyst. Selv under acceleration hører man ikke meget til maskineriet, der trods blot 95 hk har rigeligt med bundtræk i forhold til bilens størrelse. Generelt er støjniveauet lavt, og det bemærkes især når du kører på motorvej, og er med til at gøre lange ture til en fornøjelse.

SI
Seneste Ibiza er blevet markant større indvendig uden at den har fået vokseværk udvendigt. Nyt er også muligheden for LED forlygter, de koster blot 9.000 kr.

Svingpjattet og komfortabel

Det mærkes tydeligt, at Ibiza er udviklet til ungdommelige og entusiastiske bilkøbere. Selvom køreegenskabere er komfortable på langturen fordi bilen er vokset og dermed føles som en større bil. Så er der også tydelige sportslige køreegenskaber med et direkte og skarpt styretøj. Ibiza findes også med en kraftigere motor og sportsudstyr, men basismodellerne er også kendetegnet ved dynamisk køreglæde.  

SI
Seat har fået styr på deres designlinje, der er blevet meget skarp. Ibiza sælges kun med fem døre i Danmark, og bagagerummet er blandt klassens største på hele 355 liter. 

Ben over kors

Bagsædet er der, hvor man får syn for sagen. For her kan kortbenede passager sidde med benene over kors. I forhold til konkurrenterne er den kombineret benplads foran og bagved (komfortmålet) fem cm større. I forhold til Nissan Micra, der er en af klassens mindste, er der hele ni cm mere benplads. Det er tal der kan mærkes på knæskallerne. Åbner du bagagerummet er det både godt indrettet og på hele 355 liter, hvilket er det højeste tal i klassen. Faktisk er det kun den nye VW Polo, der er baseret på samme platform, der kan matche Ibizaen. 

Sæt kryds ved skærm

For at presse prisen i bund og gøre sig attraktiv i forhold til søstermodellen VW Polo, har Seat skruet ned for standardudstyret. Så selvom Xcellence modellen har udstyr som nøglefri betjening, regnsensor og p-sensor bag, er den trykfølsomme skærm kun på fem tommer, og udstyr som adaptiv fartpilot (3.000 kr.) og klimaanlæg (4.300 kr.) koster ekstra.

Det kunne man måske forstå på en basismodel, men på en topmodel burde det være standard sammen med den meget vellykkede otte tommer trykfølsomme skærm (5.900 kr.). Her får du som Xcellence-kunde dog mobil-apps med i prisen.

Er du musikglad bør du også overveje Beats lydsystemet (6.300 kr.) og LED-forlygter, der ikke bare ser godt ud, men også gør at du kan se godt om natten (9.000 kr.). 

SI
Den trykfølsomme skærm koster 5.920 kr. og er inklusiv Apple Carplay og Android Auto. Skærmen har høj opløsning og er let at betjene. Klart en af klassens bedste trykskærme.

En af klassens bedste

Seat Ibiza vandt Motors gruppetest i minibilsklassen i efteråret 2017, og er fortsat en af klassens bedste modeller.

Men siden da er VW Polo kommet på markedet, og selvom den er dyrere i indkøb, så er gensalgsværdien også tilsvarende højere. Især hvis du tager højde for udstyrsniveauet samt det faktum, at kvalitetsfornemmelsen er på et højere niveau i Polo.

Men Seat Ibiza ligger lige i slipstrømmen, og er designet og det mere ungdommelige image mere dig, kan du trygt sætte underskriften på en slutseddel hos Seat-forhandleren.

 

S I
Xcellence er topmodellen med fokus på moderne teknik. Du får lækkert læderrat, nøglefri betjening og p-sensor bag. Men underligt, at den 8” trykfølsomme skærm ikke er standard.