Skoda Citigo - god bil nr. 2
Motors vurdering
Skoda Citigo
- Økonomi
- Udsyn
- Fem døre
- Kun plads til 4
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning96 g/km
-
Effekt60 hk
-
Moment95 Nm
-
Acc. (0-100)14,4 sek.
-
Køreklar vægt940 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum251 liter
-
Akselafstand242 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:360 cm B:165 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 23 km/l
- Beregnet økonomi 2,05 kr./km
Flere måneder efter at søsterbilen VW Up fik et mindre facelift, er turen nu også kommet til Skoda Citigo. Ændringerne er minimale og er tydeligst ved front og lygter. Man får derfor stadig en god og billig bil uden for mange dikkedarer.
Vi har her testet udstyrsvarianten Ambition, og den er umiddelbart det bedste valg til prisen. Men Skoda holder ofte gang i salget ved at lancere særlige kampagnemodeller, og det er derfor vigtigt, at man går ind på hjemmesiden og orienterer sig om de nyeste versioner, før man beslutter sig.
Uanset valg af model er den automatiske nødbremse dog standard, og det er godt. Den er ikke på højde med de bedste på markedet, idet den kun bremser for biler, og kun ved hastigheder under 30 km/t., men det er fint, at den trods alt er der.
Kan ikke leases
Skoda Citigo fås til priser fra ved ca. 96.000 kr., og denne 16.000 kroner dyrere udgave har i modsætning til den billigste bl.a. aircondition, sædevarme og en del nyttigt udstyr som standard.
Der er kun to års garanti på bilen, men man kan tegne en service- og reparationsaftale, der dækker både planlagte serviceeftersyn og eventuelle reparationer. Gør man det i en periode på fem år og 100.000 km, koster det 477 kr. pr. måned. Det er en god ide, og forlænger i praksis det meste af fabriksgarantien til fem år.
Helt det samme som en god garanti er det dog ikke, men også det kan tilkøbes: Tre år ekstra koster 2.995 kroner for op til 100.000 km, og dermed korrigerer man for den ellers begrænsede garanti, Citigo sælges med fra ny.
Hos mange af konkurrenterne er det også muligt at privatlease nye biler, men det er i øjeblikket ikke muligt at privatlease en Citigo hos Skoda.
Kører fint
Motoren i Citigo er den samme trecylindrede sag, som også kendes fra søsterbilen VW Up. Den har ikke turbolader, yder 60 hestekræfter, og er koblet sammen med en femtrins manuel gearkasse. Oplevelsen af bilen er udmærket, og både motor og gearkasse fungerer upåklageligt.
Fabrikken stiller 24,4 km pr. liter i udsigt, og det er ikke helt uopnåeligt. Vi kørte under vores test 23 km pr. liter i snit mellem by (23 km/l), landevej (25 km/l) og motorvej (20 km/l). På den måde er Citigo en glimrende pendlerbil, der med sin gode benzinøkonomi gør det helt uinteressant at tænke i diesel-baner. En lav ejerafgift er med til at underbygge dette.
Trods sin alder er Skoda Citigo stadig en bil, der kan konkurrere med de nyeste biler i klassen. Udviklingen går dog ret stærkt i øjeblikket, så spørgsmålet er, hvor længe Citigo kan følge med de andre.