Skoda Citigo
Fotograf:
Foto
Karsten M. Lemche, FDM

Skoda Citigo - god bil nr. 2

Skoda Citigo har snart syv år på bagen, men efter et lille facelift kan bilen stadig være sig selv bekendt. Den er ikke den billigste, men som bil nr. to leverer den simpel transport mellem hjem og arbejde på en enkel og tryg måde.

Skoda Citigo bagfra

Motors vurdering

Skoda Citigo

24,4
Benzin
112.070 kr.
  • Økonomi
  • Udsyn
  • Fem døre
  • Kun plads til 4
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    60 hk
  • Moment
    95 Nm
  • Acc. (0-100)
    14,4 sek.
  • Køreklar vægt
    940 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 3 12
  • Mål
    L:360 cm B:165 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 23 km/l
  • Beregnet økonomi 2,05 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Flere måneder efter at søsterbilen VW Up fik et mindre facelift, er turen nu også kommet til Skoda Citigo. Ændringerne er minimale og er tydeligst ved front og lygter. Man får derfor stadig en god og billig bil uden for mange dikkedarer.

Vi har her testet udstyrsvarianten Ambition, og den er umiddelbart det bedste valg til prisen. Men Skoda holder ofte gang i salget ved at lancere særlige kampagnemodeller, og det er derfor vigtigt, at man går ind på hjemmesiden og orienterer sig om de nyeste versioner, før man beslutter sig.

Udviklingen går ret stærkt i øjeblikket, så spørgsmålet er, hvor længe Citigo kan følge med de andre.

Uanset valg af model er den automatiske nødbremse dog standard, og det er godt. Den er ikke på højde med de bedste på markedet, idet den kun bremser for biler, og kun ved hastigheder under 30 km/t., men det er fint, at den trods alt er der.

Skoda Citigo kabine
Instrumentbordet er simpelt, men velfungerende. Rattet er lækkert at holde på, og speedometeret er prisværdigt tydeligt og placeret lige i synsfeltet

Kan ikke leases

Skoda Citigo fås til priser fra ved ca. 96.000 kr., og denne 16.000 kroner dyrere udgave har i modsætning til den billigste bl.a. aircondition, sædevarme og en del nyttigt udstyr som standard.

Der er kun to års garanti på bilen, men man kan tegne en service- og reparationsaftale, der dækker både planlagte serviceeftersyn og eventuelle reparationer. Gør man det i en periode på fem år og 100.000 km, koster det 477 kr. pr. måned. Det er en god ide, og forlænger i praksis det meste af fabriksgarantien til fem år.

Læs flere biltest på motor.dk

Helt det samme som en god garanti er det dog ikke, men også det kan tilkøbes: Tre år ekstra koster 2.995 kroner for op til 100.000 km, og dermed korrigerer man for den ellers begrænsede garanti, Citigo sælges med fra ny.

Hos mange af konkurrenterne er det også muligt at privatlease nye biler, men det er i øjeblikket ikke muligt at privatlease en Citigo hos Skoda.

Skoda Citigo panel

Skoda Citigo bagaerum
Som noget nyt er hattehylden koblet til bagklappen, så den selv følger med op og ned. Derved undgår man det hidtidige problem med en hattehylde, der spærrer for udsynet bagud, hvis man glemmer at vippe den ned selv

Kører fint

Motoren i Citigo er den samme trecylindrede sag, som også kendes fra søsterbilen VW Up. Den har ikke turbolader, yder 60 hestekræfter, og er koblet sammen med en femtrins manuel gearkasse. Oplevelsen af bilen er udmærket, og både motor og gearkasse fungerer upåklageligt.

Fabrikken stiller 24,4 km pr. liter i udsigt, og det er ikke helt uopnåeligt. Vi kørte under vores test 23 km pr. liter i snit mellem by (23 km/l), landevej (25 km/l) og motorvej (20 km/l). På den måde er Citigo en glimrende pendlerbil, der med sin gode benzinøkonomi gør det helt uinteressant at tænke i diesel-baner. En lav ejerafgift er med til at underbygge dette.

Trods sin alder er Skoda Citigo stadig en bil, der kan konkurrere med de nyeste biler i klassen. Udviklingen går dog ret stærkt i øjeblikket, så spørgsmålet er, hvor længe Citigo kan følge med de andre.

Se flere Skoda Citigo-modeller på biler.dk

Af
Søren W. Rasmussen
Foto
Karsten M. Lemche, FDM