Blå Skoda Elroq set skråt forfra kører på landevej
Biltest

Skoda Elroq – Alletiders hverdagsbil

Udgaven af Skoda Elroq med betegnelsen 60 er det bedste køb, hvis man er faldet for den familie- og hverdagsvenlige elbil. Rækkevidden er her tilstrækkelig for de fleste, og bilen kører godt. Med en enkelt udstyrspakke tilkøbt, fremstår den lige nu som det bedste køb i klassen.
Blå Skoda Elroq set skråt bagfra kører på landevej

Motors vurdering

Skoda Elroq

El
278.990 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Assistentsystemer
  • Betjening af fartpilot
  • Talestyring
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotorer – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 63/59 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.978 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    470 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    426 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:449 cm B:188 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 290 km
Luk

Handler det om at få plads til hele familien, så er Skoda Elroq svær at komme uden om. Den er kort og godt bygget op omkring hverdagens behov, og det betyder, at pladsen er rigelig, at de smarte løsninger er mange, og at der er tænkt på både små og store passagerer.

Skoda kalder selv sine løsninger for Simply Clever, og når man går bilen efter i sømmene, så må man bare konstatere, at det ikke er overdrevet.

I bagagerummet kan hattehylden placeres i to niveauer, der er plads til ladekablet i et net under hattehylden, og i siderne er der rum og hylder til alle de småting, børnefamilierne hele tiden har behov for. Der er net til bagagen, en stofvugge, der kan hænges op, til bløde genstande som f.eks. blomster, og der er naturligvis lys og strømudtag overalt.

Derudover er der indbygget en udtagelig isskraber i bagklappen, en paraply i førerdøren, et rummeligt midterarmlæn mellem forsæderne og lommer og rum her og der og allevegne.

Video: Se med på test af Skoda Elroq

Hvordan kører Skoda Elroq?

Køreindtrykket er meget positivt, og bilen kører komfortabelt og støjsvagt. Vendediameteren er lille, og det betyder, at bilen vender på en femøre, hvilket gør den let at have med at gøre i byerne.

Assistentsystemerne er indrettet, så de er meget lette at slå til og fra via knapper på rattet, og man kan bede bilen om at regulere fartpiloten efter vejskiltene, så man (stort set) altid overholder fartgrænserne. Det er meget rart at køre med, når man først har lært at betjene selve fartpiloten via en stilk, der er skjult foran rattets venstre side.

Denne udgave yder 204 hk, og det er rigeligt – og faktisk så meget, at det ikke er noget, man bruger fuldt ud i hverdagen. I stedet glæder man sig mere over bilens evne til at accelerere smidigt og rart uden ryk.

Affjedringen er fornuftigt anlagt med en tendens til at være en smule mere hård, end man selv ville vælge. Her kan man med fordel købe en dyrere udgave med justerbar affjedring, hvis det generer.

Kabinen i en Skoda Elroq
Førerpladsen er lækkert udformet med stofbeklædte paneler, en stor skærm i midten og et fint integreret instrumenthus. Man sidder rart bag rattet, og man bliver hurtigt dus med bilen

Hvilken Skoda Elroq er bedst?

I denne udgave er rækkevidden ikke vildt imponerende. Det officielle WLTP-tal siger 426 km, men på FDMs test ved 110 km/t kørte Elroq, hvad der svarer til 290 km ved 20 grader og 245 km ved 0 grader. Det giver en effektivitet på 4,9 km/kWh ved 20 grader.

Dækker det ikke ens behov, kan man få udgaver med både mindre og større batterier. Man sparer 15.000 kr. ved at vælge Elroq 50 med et mindre batteri, men det skal man kraftigt overveje, da rækkevidden i praksis vil være omkring 40 km kortere, ligesom ladetiden er længere.

Man kan også få en Elroq 85 med et større batteri. Den koster imidlertid 50.000 kr. mere end denne Elroq 60, så her skal man virkelig være sikker på, at man har behovet. 

Når der skal strøm på batteriet igen, kan det ske med op til 165 kW. Ved vores test fik vi tilført energi til 162 km motorvejskørsel på et kvarter og 251 km efter en halv time. Hjeme lader Elroq på tre faser (11 kW).

Vi peger derfor på netop denne 60-udgave som det bedste køb, da den både lader hurtigt og har en interessant pris. 

Det er bare smart, at man kan placere hattehylden i to niveauer, så man kan holde rene og beskidte dele adskilt. Hylden kan også fungere som puslebord, når man er på farten. Her anbefales et bagagerumsnet.

Vælg vigtig udstyrspakke

Brug i stedet penge på Premium-pakken til 14.000 kr., som inkluderer matrix-LED-forlygter og avancerede LED-baglygter, en elektrisk bagklap, to ekstra airbags og bagagerumsafdækning med bagagenet. Så lander prisen for en Elroq 60 med Premium-pakke på 279.000 kr., og det er en særdeles attraktiv pris, når man ser på elteknikken, udstyret og bilens øvrige egenskaber.

Vores testbil havde netop denne Premium-pakke, og efter at have kørt bilen i mørke må vi sige, at alene de avancerede forlygter er alle pengene værd.

Skoda Elroq sælges med en garanti på fem år og 150.000 km og lever dermed op til FDMs mindstekrav til garantier. Alt i alt placerer det Elroq foran konkurrenterne.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her