En blå Skoda Enyaq Coupé set fra siden, mens den kører på en landevej med græs i forgrunden
Biltest

Skoda Enyaq Coupé – God plads til luksus

Coupé-udgaven af Skoda Enyaq er spækket med lækkert udstyr og kræser om føreren i en grad, der overgår søsterbilerne fra VW. Men noget slagtilbud er den ikke.
En blå Skoda Enyaq Coupé set bagfra, mens den kører på en landevej med græs i forgrunden

Motors vurdering

Skoda Enyaq Coupé

El
389.995 kr.
  • Komfort
  • Førerplads
  • Køreassistenter
  • Pris
  • Ingen frunk
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/58 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    179 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.002 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    570 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    402 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:188 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 290 km

Sikkerhed

2021
Luk

Skoda er kendt for at levere billige biler med god plads og praktiske egenskaber. Men med deres elbiler skal Skoda rime på luksus, og det opleves i den grad i Enyaq-modellen.

Billigste model er dyrere end den tilsvarende Volkswagen ID.5, men man får så også en mere lækker kabine og et meget højt udstyrsniveau.

Skodas ambitioner understreges af, at basismodellen hedder Premium, for du kan naturligvis gøre din Enyaq endnu lækrere end Premium.

Standard er bl.a. adaptiv fartpilot, adaptive LED-forlygter, Travel Assist (adaptiv styreassistent), nøglefri betjening, elbagklap og i denne Coupé-udgave desuden et panoramatag. Derudover er der et bakkamera samt en trykskærm på 13” med Android Auto og Apple CarPlay.

Alt udstyr fungerer upåklageligt og er blandt det bedste, du kan finde i klassen for store elektriske SUV-modeller. Især styreassistenten og forlygterne er så gode, at du skylder dig selv at prøve det, før du vælger bil.

Kabinen i en Skoda Enyaq Coupé elbil
Enyaq-kabinen føles lækker, blandt andet fordi der er stof på instrumentbordet. Det giver bilen lidt mere luksuriøs oplevelse, end man finder i søsterbilen VW ID.4. 

Hvor stor – og lækker – er Skoda Enyaq?

Enyaq hører til i den mest solgte bilstørrelse blandt elbiler. Den er direkte konkurrent til Tesla Model Y, VW ID.4 og Hyundai Ioniq 5. Med Coupé-formen skiller den sig lidt ud, men i praksis får man samme plads som i den almindelige Enyaq.

Panoramataget giver lidt ekstra loftshøjde på bagsædet, nu hvor taglinjen er lidt lavere. Bagagerummet er på 570 liter og dermed lidt mindre end i den almindelige Enyaq. Men det vil være de færreste, som savner 15 liter.

I forhold til konkurrenterne er Coupé-udgaven overordentligt rummelig. Vi efterlyser dog et ekstra rum til ladekabler under frontklappen, også kendt som en frunk.

Der hvor Enyaq især adskiller sig, er bilens gode fokus på bagsædepassagererne. Her er både god benplads og gode sæder, der støtter godt. Der er også friskluftdyser og masser af lys takket være glastaget.

Bagsædet i en Skoda Enyaq Coupé
Der er god plads på bagsædet både til benene og i højden. Og så er gulvet næsten fladt, så selv midterpladsen er rimelig at opholde sig på. 

Hvad er rækkevidden på Skoda Enyaq Coupe?

Testbilen er ikke bare basismodellen i forhold til udstyr, den er det også i forhold til batterikapacitet. 60 angiver, at der er tale om det lille batteri på 58 kWh netto. Samme batteri du også finder i bl.a. Cupra Born og VW ID.3, et ret lille batteri i forhold til bilstørrelsen.

Ifølge WLTP-normen kan Enyaq Coupé 60 kun køre 402 km på en opladning. Dermed er dette en batteristørrelse, man primært vil vælge, hvis man hovedsageligt kører kortere ture. Den er nemlig ikke velegnet til de bilister, der kører meget på motorvej.

FDMs rækkeviddemåling med 110 km/t. på motorvej gav et resultat på 290 km ved 20 grader. Det svarer til blot 240 km ved 0 grader. Det er lidt pudsigt, for bilen har faktisk komfortable køreegenskaber og mange assistenter, der nærmest råber på lange køreture.

Bagagerum med blå kuffert i en Skoda Enyaq Coupé
Bagagerummet er på 570 liter, men da der her er tale om basismodellen, er der ikke en plan lasteflade, når du lægger bagsæderne ned. 

Hvorfor vælge Skoda Enyaq Coupé?

Men det lille batteri gør den mindre egnet til langture. Det skyldes ikke mindst, at man ikke kan lade så kraftigt på batteriet. Skoda angiver en maksimal ladeeffekt på 120 kW.

Under vores ladetest fik vi kun 23 kWh på efter 15 minutters ladning, svarende til yderligere 115 km motorvejskørsel eller et snit på 92 kW. Det understreger, at det kan fungere på en sjælden længere tur, men du kommer til at have mange og længerevarende ladepauser.

Basismodellen af Enyaq Coupé er en pudsig størrelse. For det lille batteri og den langsomme opladning gør den mindre egnet som langtursbil. Men modellens avancerede udstyr gør den oplagt til selvsamme disciplin. Den vil være virkelig velegnet som bil nummer to eller til familier, der har et lille kørselsbehov og et stort pladsbehov. Og så skal man også være glad for designet, vild med luksusfølelsen og ligeglad med Skoda-logoet.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen