Skoda Enyaq – Stor elbil med lille rækkevidde
Motors vurdering
Skoda Enyaq
- Plads
- Udstyr
- Vendediameter
- Rækkevidde
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/58 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt179 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)8,7 sek.
-
Køreklar vægt1.992 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum585 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde395 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:465 cm B:188 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,00 kr./km
- Målt rækkevidde 275 km
Med ret så kraftige prisreduktioner er den tjekkiske Skoda Enyaq igen blevet værd at have med i tankerne, når man skal købe ny elbil.
Den findes i to batteriudgaver, og mens vi har udgaven med det lille batteri med i denne test, så har vi også tidligere testet den 30.000 kr. dyrere udgave med det store batteri, og den er i særdeleshed en interessant bil.
Helt så glade for denne mindre udgave blev vi aldrig. Bilen har nemlig et ret højt energiforbrug under kørslen, og det betyder, at rækkevidden bliver lille.
Hvor langt kører Skoda Enyaq 60 på en opladning?
Den er nok også mindre end det, mange er villige til at acceptere. Ved konstant motorvejsfart med 110 km/t. nåede vi således kun, hvad der modsvarer 230 km om vinteren og 275 km om sommeren.
Kører man afsted med et fuldt opladet batteri, og lader man to gange en halv time hen ad vejen, så når man i alt 655 km.
Gør man det samme i f.eks. en Hyundai Kona eller den billigste udgave af Tesla Model 3, når man i begge tilfælde 935 km. Det udstiller problematikken omkring Skoda Enyaq med det lille batteri.
Hvordan kører Skoda Enyaq?
Men kan man alligevel leve med den egenskab, venter der til gengæld en god oplevelse i en meget rummelig og velkørende bil, hvor man sidder godt i de eljusterbare forsæder.
Bilen har også en vognbaneassistent, der sammen med en adaptiv fartpilot gør det let at køre langt. Der er pulsføler i rattet, så man blot skal have et let greb om rattet på de lange stræk, så holder bilen selv sporet.
Også i byen er bilen letkørt takket være en ekstremt lille venderadius. Om natten lyser forlygterne op på imponerende vis, og de er endda af matrix-typen, så man kan køre med langt lys uden at blænde de øvrige trafikanter.
Pladsmæssigt hører Enyaq til blandt de største elbiler, og ved bagsædet er det derfor let at finde plads – også takket være et fladt gulv, et stort bagsæde og brede indstigningsdøre.
Bagagerummet er også blandt de største, og så er det en fordel, at bilen må trække op til 1.000 kg.
Garantien imponerer ikke
På et område er Skoda Enyaq dog ikke helt på niveau med sine konkurrenter, og det er, når vi ser på garantien. Fabriksgarantien er på kun to år, og den lever dermed ikke op til FDMs mindstekrav, som er tre år eller 100.000 km.
Man kan dog tilkøbe en form for en forlænget garanti, og den består af en tryghedsaftale på enten to eller tre år ekstra til henholdsvis 6.000 eller 7.000 kr. Det kan være værd at købe med, men gør naturligvis også Skoda Enyaq til en samlet set dyrere bil end mange af konkurrenterne.
Vi peger på Skoda Enyaq Premium 85 som bedste køb i familien. Den koster 380.000 kr. – altså 30.000 kr. mere end denne testede udgave. Men så får man også en af de p.t. bedste biler på markedet.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.