En sort Skoda Fabia kører på en landevej med græs i baggrunden
Biltest

Skoda Fabia – Miniklassens nye luksusmodel

Skoda tilbyder blot to udstyrsvarianter af minibilen Fabia. Topudgaven med automatgear er komfortabel og praktisk, men den bliver hurtigt dyr.
Sort Skoda Fabia set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Skoda Fabia

17,9 km/l
Benzin
254.995 kr.
  • Plads
  • Motor
  • Komfort
  • Gearskift
  • Hård plast
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.192 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:411 cm B:178 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Små biler er ikke længere så billige, og et godt eksempel er Skoda Fabia. Den findes i en udgave til 170.000 kr., men så er motoren sløv, og udstyrsniveauet er meget lavt uden danskervenligt udstyr som sædevarme.

Skoda har i 2023 indsnævret modelprogrammet, hvor topmodellen er meget veludstyret, men også har en merpris på 35.000 kr. Og vil du have automatgear, så findes det fortsat kun til topudgaven, og så ender prisen på mindst 255.000 kr. – for en minibil!

Kabinen og instrumentbrættet i en Skoda Fabia
Fabia har en fin traditionel indretning af kabinen. Det eneste, som kan drille lidt, er kontaktarmen til fartpiloten, der er placeret i venstre side bag rattet. Bemærk også, at Selection-udgaven har digitale instrumenter, som ikke ses på billedet. 

Hvor stor er Skoda Fabia?

Selvom Fabia tilkører kategorien af minibiler, er modellen vokset meget, siden den kom frem i 1999. I dag er den en af klassens mest rummelige biler med et bagagerum på størrelse med biler i mellemklassen.

Dermed vil mange kunne „nøjes“ med en minibil, fordi de reelt får lige så meget plads som i de større mellemklassebiler. Fjerde generation af modellen kom på markedet sidste år, og her blev kabinen også opgraderet markant med udstyr som tenderer luksus.

Den største skuffelse med den nye generation af Fabia er, at den ikke som forgængerne kom i en stationcarudgave – det som Skoda kalder Combi. Her kunne man tidligere få et bagagerum på over 500 liter, som passede perfekt til små familier. Men den er udgået og kommer ikke igen.

Skærmen i en Skoda Fabia
Der er en stor skærm med både direkte trykfølsomme knapper på siden og drejeknap til volumen. Det fungerer godt i praksis. Trykker du på Phone eller App, får du direkte adgang til din mobil via Android Auto eller Apple CarPlay. 

Hvordan kører Skoda Fabia?

Fabia har alle dage haft fokus på komfort, og det har den fortsat i den nyeste udgave. Der er 15”-fælge på som standard, og det passer godt til bilens karakter. Den er som skabt til lange ture og klarer også de bumlede brostenspassager inde i de historiske bykvarterer.

Testbilen havde en 1.0-liters motor med automatisk gearskifte. Med 110 hk er der rigeligt med kræfter til bilen, og den matcher fint DSG-gearkassen. Det automatiske gearskifte fungerer generelt godt, men igangsætning kan nogle gange give en lidt pludselig tilkobling.

Vil du have flere kræfter, findes der også en 1.5-liters motor, der officielt kører længere på literen. Men merprisen er 26.000 kr., og så begynder prisen af være knap så mini længere. Vil du have en kraftigere motor, bør du også overveje at skifte en klasse op samtidig.

Bagagerum i en Skoda Fabia med blå kuffert
Bagagerummet er på 380 liter, og det gør det til klassens største. Dog er det ikke helt så stort som i stationcarudgaven af forgængeren. 

Hvilken Skoda Fabia skal man vælge?

Der er to retninger at gå i forhold til valg af en Fabia. Vil du have automatgear, er denne Selection-variant med 110 hk-motor det bedste valg. Merprisen for automatgearet er 20.000 kr. og det er en fair pris for at få en mere behagelig bil i hverdagen.

Vil du selv skifte gear, er der kun to udstyrsvarianter, Essence og Selection. Essence er i den grad en basismodel, der på en del punkter har et pænt udstyrsniveau. Men den har færre airbags, og du får heller ikke sædevarme, som mange påskønner. Og der er ingen tilvalg fra fabrikken, så du kan ikke opgradere.

Topmodellen Selection har nærmest fuld plade på udstyrslisten, dog kan du godt tilvælge bl.a. et panoramatag. Men du får klimaanlæg, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, digitale instrumenter, en omfattende bagagerumspakke, paraply i førerdøren og en 8” trykskærm med Android Auto og Apple CarPlay.

En del af udstyret vil mange se som overflødigt i denne bilstørrelse, men det er med til at løfte Fabia-oplevelsen og gøre den høje pris mere acceptabel. Men selvom Fabia på den måde næsten er vokset sig en klasse større, er der til samme penge kommet en lang række elektriske konkurrenter med tilsvarende udstyr, som er billigere at eje.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve