Skoda Fabia – Miniklassens nye luksusmodel
Motors vurdering
Skoda Fabia
- Plads
- Motor
- Komfort
- Gearskift
- Hård plast
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning127 g/km
-
Effekt110 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.192 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand256 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:411 cm B:178 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
Små biler er ikke længere så billige, og et godt eksempel er Skoda Fabia. Den findes i en udgave til 170.000 kr., men så er motoren sløv, og udstyrsniveauet er meget lavt uden danskervenligt udstyr som sædevarme.
Skoda har i 2023 indsnævret modelprogrammet, hvor topmodellen er meget veludstyret, men også har en merpris på 35.000 kr. Og vil du have automatgear, så findes det fortsat kun til topudgaven, og så ender prisen på mindst 255.000 kr. – for en minibil!
Hvor stor er Skoda Fabia?
Selvom Fabia tilkører kategorien af minibiler, er modellen vokset meget, siden den kom frem i 1999. I dag er den en af klassens mest rummelige biler med et bagagerum på størrelse med biler i mellemklassen.
Dermed vil mange kunne „nøjes“ med en minibil, fordi de reelt får lige så meget plads som i de større mellemklassebiler. Fjerde generation af modellen kom på markedet sidste år, og her blev kabinen også opgraderet markant med udstyr som tenderer luksus.
Den største skuffelse med den nye generation af Fabia er, at den ikke som forgængerne kom i en stationcarudgave – det som Skoda kalder Combi. Her kunne man tidligere få et bagagerum på over 500 liter, som passede perfekt til små familier. Men den er udgået og kommer ikke igen.
Hvordan kører Skoda Fabia?
Fabia har alle dage haft fokus på komfort, og det har den fortsat i den nyeste udgave. Der er 15”-fælge på som standard, og det passer godt til bilens karakter. Den er som skabt til lange ture og klarer også de bumlede brostenspassager inde i de historiske bykvarterer.
Testbilen havde en 1.0-liters motor med automatisk gearskifte. Med 110 hk er der rigeligt med kræfter til bilen, og den matcher fint DSG-gearkassen. Det automatiske gearskifte fungerer generelt godt, men igangsætning kan nogle gange give en lidt pludselig tilkobling.
Vil du have flere kræfter, findes der også en 1.5-liters motor, der officielt kører længere på literen. Men merprisen er 26.000 kr., og så begynder prisen af være knap så mini længere. Vil du have en kraftigere motor, bør du også overveje at skifte en klasse op samtidig.
Hvilken Skoda Fabia skal man vælge?
Der er to retninger at gå i forhold til valg af en Fabia. Vil du have automatgear, er denne Selection-variant med 110 hk-motor det bedste valg. Merprisen for automatgearet er 20.000 kr. og det er en fair pris for at få en mere behagelig bil i hverdagen.
Vil du selv skifte gear, er der kun to udstyrsvarianter, Essence og Selection. Essence er i den grad en basismodel, der på en del punkter har et pænt udstyrsniveau. Men den har færre airbags, og du får heller ikke sædevarme, som mange påskønner. Og der er ingen tilvalg fra fabrikken, så du kan ikke opgradere.
Topmodellen Selection har nærmest fuld plade på udstyrslisten, dog kan du godt tilvælge bl.a. et panoramatag. Men du får klimaanlæg, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, digitale instrumenter, en omfattende bagagerumspakke, paraply i førerdøren og en 8” trykskærm med Android Auto og Apple CarPlay.
En del af udstyret vil mange se som overflødigt i denne bilstørrelse, men det er med til at løfte Fabia-oplevelsen og gøre den høje pris mere acceptabel. Men selvom Fabia på den måde næsten er vokset sig en klasse større, er der til samme penge kommet en lang række elektriske konkurrenter med tilsvarende udstyr, som er billigere at eje.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks