Skoda Kamiq set forfra foran en bygning
Biltest

Skoda Kamiq – Praktisk familiebil med god plads

Benzindrevne familiebiler går stadig som varmt brød. Det har fået Skoda til at modernisere den populære Kamiq, så den kan holde nogle år endnu, inden en elektrisk afløser står klar.
En hvid Skoda Kamiq set bagfra

Motors vurdering

Skoda Kamiq

17,5 km/l
Benzin
304.995 kr.
  • Motor
  • Bagsædeplads
  • Bagagerum
  • Stop/start
  • Midterarmlæn
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl. – Turbo
  • CO2 udledning
    129 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.254 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:424 cm B:179 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Skoda Kamiq er netop kommet i en lettere faceliftet udgave, og den har dermed fået forlænget sin levetid, inden elbilerne også tager over i dette segment. Det er en moderne SUV i den lette afdeling, og den placerer sig egentlig som en mellemting mellem en stationcar og en stor SUV.

Skoda Kamiq fås fra 225.000 kr., men det er her en noget bedre udstyret version med automatgear, vi har set nærmere på. Automatgear er efterhånden blevet et ufravigeligt krav i denne klasse, og her leverer Kamiq en fin løsning. Dermed er prisen kommet op på 305.000 kr.

Man kan dog let bringe prisen endnu højere op, hvis man lader sig lokke af de mange fine udstyrsmuligheder, som kan vælges i enten udstyrspakker eller som enkelte tilvalg.

Under vores test af Skoda Kamiq blev vi samlet set meget glade for at køre den i både bytrafik og på lande- og motorvej. På FDM Sjællandsringen fik bilen også lov at vise, at den er både sikker og sjov, når man presser den til det yderste.

Førerpladsen i en Skoda Kamiq
I denne opdaterede udgave af Skoda Kamiq er skærmen blevet større, og der er mulighed for et digitalt cockpit. Skærmen er bred, men ikke ret høj, og det giver et noget mindre brugbart billede, end det vi ser hos mange af konkurrenterne.

Hvordan kører Skoda Kamiq?

I forbindelse med faceliftet har Skoda Kamiq fået opdateret interiøret, der dermed føles mere moderne, uden at kabinen ligefrem er blandt de lækreste på markedet.

I denne testede udgave er bilen udstyret med en benzinmotor og dobbeltkoblingsgearkasse i en pakke, der fungerer meget flot. Kamiq er enkel og meget rar at køre, og bilen føles godt affjedret og styretøjet er i fin balance.

Motoren trækker overraskende godt, og de fleste gange opleves automatgearet rart og smidigt, men man kan til tider opleve enkelte ryk. Fartpiloten er adaptiv og indstiller selv farten efter fartgrænserne, hvilket er en fornøjelse. Vi savner advarsel for biler i den blinde vinkel, og så kan midterarmlænet ikke justeres i højden.

Bagsædet i en Skoda Kamiq
Skoda Kamiq byder på ret fine pladsforhold ved bagsædet og er dermed en fin familiebil. Der er desuden friskluftdyser mellem forsæderne, og det giver bedre luftkomfort for bagsædepassagererne.

Skoda Kamiq bliver hurtigt dyr

Der er overraskende god plads ved bagsædet, hvor vi også finder friskluftdyser. Bagagerummet er ret stort, men vi savner justerbart gulv. Bilen må trække op til 1.200 kg.

Der er mange gode løsninger som f.eks. paraplyholder i førerdøren, isskraber i tankdækslet, lommer til mobiltelefoner, solbrilleholder, net under hattehylde, posekroge i bagagerum og tragt til sprinklervæsken. En bil, der vinder ved at have tænkt hverdagen ind i konstruktionen.

Kamiq er umiddelbart billigere end mange af konkurrenterne, men den har heller ikke samme udstyrsmængde. Bl.a. er forlygterne ikke af den adaptive type, men de kan tilkøbes for 13.000 kr. ekstra, hvilket kan anbefales. Elbagklap og digitalt instrumenthus koster 11.000 kr. ekstra og et anhængertræk koster 12.000 kr.

Samlet set kan bilens pris dermed let ramme 350.000 kr., hvilket er i overkanten af, hvad en bil i denne størrelse kan bære.

Bagagerum med blå kuffert i en Skoda Kamiq
Bagagerummet er let tilgængeligt og både stort og dybt. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, men der dannes en høj kant mellem gulvet og bagsædet, når man folder det forover.

Garantien kan forbedres

Med denne trecylindrede 1.0-liters turbomotor er ejerafgiften nede på 640 kr. halvårligt, og det giver et godt udgangspunkt for en god økonomi. Vi kørte lidt over 16 km pr. liter under vores test.

Når vi indregner alt, lander de samlede udgifter alligevel på 4,25 kr. pr. km for udgaven uden ekstraudstyr. En service- og reparationsaftale koster små 6.000 kr. om året for en periode på fem år og 100.000 km.

Skoda Kamiq er et glimrende bud på en moderne benzindrevet familiebil. Skoda Kamiq er en oplagt bil for dem, der sætter pris på bagsædeplads og søger en glimrende bagageplads.

Prisen er også tillokkende, men målt på stjerner bliver det kun fire med en lille pil opad. Det der trækker ned i den samlede vurdering er, at Skoda Kamiq sælges med en kun toårig fabriksgaranti. Den kan dog udvides med yderligere to års garantilignende dækning for 7.000 kr. ekstra, og det bør man kraftigt overveje at købe med.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve