Skoda Octavia fra siden
Biltest

Skoda Octavia - avanceret køreglæde

Skoda Octavia er en af de mest rummeligste stationcars i denne klasse, og motoren er en sand perle. Der er dermed køreglæde både for og bag.
Skoda Octavia fra siden

Motors vurdering

Skoda Octavia

18,9 km/l
Benzin
292.680 kr.
  • Motor
  • Plads
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    121 g/km
  • Effekt
    122 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    202 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.390 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    580 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Mål
    L:457 cm B:177 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Skoda har fået adgang til de øverste hylder på VW’s komponentlager. Det mærker man tydeligt. Nu er Skoda Octavia løftet til et meget højt niveau, og på mange måder virker den tjekkiske udgave mindst lige så velbygget som en VW Golf, som den deler platform med.

I Octavia er akselafstanden dog øget med fem cm til gavn for bedre benplads ved bagsædet og mere bagageplads. Det mærkes!

Octavia Combi fås i udgaver med tre benzinmotorer og to dieselmotorer, og flere udgaver fås med automatgearet DSG til bare 20.000 kr. ekstra. Topmodellerne har til og med firehjulstræk. Til denne test valgte vi den bedst udstyrede udgave af 1.4-litersturbomotoren med 140 hk. Dermed er Skoda Octavia ret flot udstyret.

Skoda Octavia kabine
Førerpladsen er typisk for VW-gruppen, og det er godt. Alt virker gennemtænkt, og materialerne virker rare at røre ved. Radioen er ekstraudstyr.

Fantastisk motor

Har man besluttet sig for en benzinudgave, er der ikke grund til at vælge en større motor end denne 1.4-litersudgave. Den er usædvanlig vellykket og kører bogstavelig talt fra alle de andre i feltet.

Vil man bruge flere penge, kan man i stedet dykke ned i de utallige udstyrsmuligheder, som Skoda tilbyder. Her kan man nærmest bygge bilen efter eget ønske og pengepung.
Køreegenskaberne i „vores” Octavia var præget af, at den var bestilt med 18-tommers alufælge (+ 7.500 kr.).

Det gav bilen helt forrygende køreegenskaber på FDM Jyllandsringen, men gav også bilen et godt vejgreb på almindelig vej. Lidt snyd, men også en effektiv demonstration af dækkenes indflydelse på køreegenskaberne. 17-tommersfælge til 3.500 kr. er vores anbefaling som bedste kompromis mellem vejgreb og komfort, hvis man vil have større dæk.

Octavia har et højt grundniveau, hvad sikkerhed angår, men man kan tilkøbe udstyr, man ikke ser hos konkurrenterne. Det er flot og viser, at Skoda Octavia befinder sig i en klasse for sig selv.

Skoda Octavia skærm
For 2.000 kr. kan bilen leveres med „Driving Mode Selection”, hvor man kan justere styringen af motor, servo, klimaanlæg og evt. automatgear.
Skoda Octavia bagagerum
Bagagerummets 610 liter inkl. et ekstra rum under gulvet er en testvinder. Et letbetjent gardin, lys, poseholdere og 12-voltsudtag følger også med.