Skoda Rapid forfra
Biltest

Skoda Rapid - moderigtig Skoda

Lavere priser og et flottere stationcarlignende design gør Skoda Rapid Spaceback til et økonomisk alternativ til en Audi. Kun garantien er ikke fornuftig.
Skoda Rapid bagfra

Motors vurdering

Skoda Rapid

20,0 km/l
Benzin
225.780 kr.
  • Plads
  • Design
  • Motor
  • Ikke tre års garanti
  • Ikke Bluetooth
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    116 g/km
  • Effekt
    105 hk
  • Moment
    175 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.070 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    415 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Mål
    L:430 cm B:171 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Der er fart over feltet hos Skoda. Octavia, Rapid og Superb er alle enten helt nye eller kraftigt fornyet, og inden længe dukker en helt ny generation af Fabia op. Indtil da er denne Rapid Spaceback nyeste skud på stammen, og den viser samtidig en helt ny side af Skoda.

Mens mærket før mest gik efter praktiske løsninger, så er der kommet andre boller på suppen med denne Spaceback. Designet ligner noget, der kunne komme fra søstermærket med de fire ringe, og i det hele taget virker bilen ret gennemført. Man kan endda bestille bilen med et glastag, der næsten går i hele bilens længde. Det koster 14.000 kr. og gør bilen langt mere attraktiv end mange af konkurrenterne.

Skoda Rapid kabine
Instrumentbordet er umiddelbart flot at se på, men materialevalget er stenhård plast, og designet ligner noget fra de ældre VW-modeller.

Kabinen er traditionel

Mens det ydre altså klart får tommelen op, så er der knap så positive toner, når vi går bilen efter indvendigt. Kabinen er opbygget af materialer af hård plast, og selve udformningen ligner noget, der kunne have siddet i en 10 år gammel VW.

Her er ikke noget med store trykfølsomme skærme, og værst af alt savner vi helt elementær teknologi som Bluetooth, så man kan tale lovligt i mobiltelefon under kørslen. Det udstyr koster 7.000 kr. ekstra, men kommer så også med et lækkert treegers læderrat med knapper til betjening af radio og telefon.

Men ligner kabinen ikke en moderne bil, så kan man i stedet glæde sig over en veludstyret kabine. Vi finder et velfungerende klimaanlæg, fartpilot, informationsdisplay, varme i sæderne og en god radio. Der er fine fralægningspladser, og der er to kopholdere mellem forsæderne, så alt i alt er opholdet ombord rart.

Skoda Rapid Spaceback er ikke en traditionel stationcar, men alligevel er der god plads inde i bilen.

Motorprogrammet omfatter en 1.2-liters benzinmotor og en 1.6-liters dieselmotor, hvoraf begge findes i to effektversioner. Dertil kommer en automatgearsudgave med en 1.4-liters benzinmotor, der er kombineret med det velfungerende syvtrins DSG-gear med dobbeltkobling.

Den løsning er klart den bedste (og dyreste: +30.000 kr.), men skal det i stedet være en version med manuelt gear, er denne testede udgave med en 1.2-liters benzinmotor med 105 hestekræfter og en sekstrins manuel gearkasse den mest interessante. Motoren trækker godt fra lave omdrejningstal, og i det hele taget savner man ikke kræfter. Støjniveauet er dog noget højere end det, vi oplever med samme motor i en VW eller en Audi, og det er her, en af forklaringerne på den noget lavere pris findes.

Vi kørte i øvrigt godt 16 km pr. liter under vores test i vintervejr og på vinterdæk, og det er efter forholdene ret tæt på fabrikstallets 20 km pr. liter. Dermed er det svært at argumentere for at købe den 27.000 kr. dyrere dieselversion, som til og med koster 2.000 kr. om året i ejerafgift mod benzinudgavens 580 kr.

Skoda Rapid bagagerum
Bagagerummet rummer 415 liter. Bagsædet foldes let frem, og under gulvet findes et ekstra opbevaringsrum.

Meget høj brugsværdi

Skoda Rapid Spaceback er ikke en traditionel stationcar, men alligevel er der god plads inde i bilen. Ved bagsædet er loftshøjden tilstrækkelig for selv høje personer, og i bagagerummet får man adgang til 415 liter stuveplads, hvilket er blandt klassens bedste niveauer. Denne udgave må til og med trække 1.100 kg på krogen. Køreegenskaberne er på et højt og sikkert niveau, og man nyder bilens gode kørekomfort, når f.eks. landet skal krydses på tværs. Forlygternes lys er rimeligt, men et oplagt ekstraudstyr er xenonforlygter til bare 10.000 kr. ekstra.

Sikkerhedsniveauet er højt, og Rapid opnåede de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest i 2012 – endda med god margin.

Et stort minus for Rapid er – som alle andre Skodaer – at garantien er begrænset til bare to år, hvilket ikke lever op til FDMs mindstekrav. Man kan dog tilkøbe en garantiforlængelse, som gælder, til bilen er fem år gammel, eller til den har kørt 100.000 km. Den koster 5.000 kr. én gang for alle. Det bør man nok overveje, hvis man ikke ligefrem vælger at tegne en service- og reparationsaftale til 6.500 kr. pr. år, der dækker alle planlagte serviceeftersyn samt eventuelle uforudsete reparationer i dækningsperioden på fem år. På den måde kan man sikre, at Rapid ikke bare er en flot bil at se på, men også en tryg bil at eje.