Skoda Scala set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Skoda Scala - en ven af familien

Der er bemærkelsesværdig god benplads på bagsædet og et pænt stort bagagerum i den nye Skoda Scala. Sikkerhed og komfort er samtidig i top.
Skoda Scala set bagfra

Motors vurdering

Skoda Scala

19,6 km/l
Diesel
254.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Indretning
  • Motorstøj
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.339 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    467 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:436 cm B:179 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Her er en bil, der formentlig vil kunne skabe glæde hos alle familiens medlemmer – også eventuelt de firbenede af slagsen. For i Skoda Scala er der gjort ekstra meget ud af at skabe god komfort til alle i bilen.

Ved forsæderne er der meget fin siddekomfort og gode fralægningspladser, ved bagsædet er der umanerlig god benplads, loftshøjde og fine friskluftdyser. Og bagagerummet ligner noget, man ellers finder i en stationcar, og med 467 liter er der god plads – også til et mindre hundebur eller lignende.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Den nye Scala ligner dermed et godt køb for dem, der lægger ekstra vægt på god plads, men som samtidig gerne vil holde økonomien i ave. Priserne begynder ved 190.000 kr., og det er en skarp pris plads, udstyr og indretning taget i betragtning. Konkurrenterne er biler i det, vi kalder Golf-klassen, men da akselafstanden i Scala er vokset betydeligt, vil bilen pr. automatik høre til blandt de mest rummelige i klassen.

Oplagte konkurrenter er Kia Ceed, Opel Astra og Peugeot 308, der alle koster omtrent det samme.

Skoda Scala kabine
Førerpladsen er flot indrettet med en stor opretstående skærm i midten og masser af gode fralægningspladser.

Flot udstyr og sikkerhed

Vi har testet Ambition-udgaven af Scala, der er mellemniveauet. Her får man et pænt udstyrsniveau inklusive det sikkerhedsudstyr, der har været med til at sikre en flot topkarakter, da bilen nyligt blev sikkerhedstestet af Euro NCAP.

På komfortsiden finder vi LED-lygter for og bag, en fin indretning med en opretstående skærm i midten til bl.a. radio og telefon samt klimaanlæg. Der er 23.000 kr. op til næste udstyrsniveau, Style, og her får man endvidere dynamiske LED-forlygter, en større trykfølsom skærm med indbygget bakkamera og Apple CarPlay samt nøglefri adgang og start af bilen. Det giver god mening at vælge den udgave.

Læs også: Motors test af Opel Astra

Skoda tilbyder derudover et hav af udstyrsdetaljer såsom digital instrumentering, elektrisk bagklap, adaptiv fartpilot og kommunikation mellem bil og mobiltelefon.

Skoda Scalas bagagerum er stort
Bagagerummet har en hattehylde som i en hatchback, men der er god plads. En dobbeltbund koster 1.900 kr. ekstra.

Vælg benzinmotoren

Vores testbil var udstyret med en 1.6-liters dieselmotor med 115 hk i kombination med automatgearet DSG. Sidstnævnte havde en meget lækker funktion og var bestemt merprisen på 20.000 kr. værd. Det vil vi anbefale uanset valg af motor.

Men dieselmotoren var derimod ikke den oplevelse, vi havde ventet. Den støjer hørbart og virker ikke specielt oplagt. Vi vil derfor i stedet pege på udgaven med en 1.0-liters benzinmotor, ligeledes med 115 hk og automatgear. Den er 18.000 kr. billigere og kan derfor næsten finansiere springet op til Style-udstyrsniveauet.

Læs også: Motors test af Kia Ceed

Vores anbefaling bliver derfor Skoda Scala 1.0 TSI DSG Style til 260.000 kr. Så har man en bil med et flot udstyrsniveau, masser af plads og meget fin kørekomfort med en bemærkelsesværdig komfortabel affjedring.