Suzuki Alto - overhalet indenom

Motors vurdering
Suzuki Alto
- Lys kabine
- Styretøj
- Fjernbetjent c-lås
- Udsyn
- Bagsæderyg ikke delt
- Kollisionssikkerhed
Fabriksdata
-
Motor1,0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning103 g/km
-
Effekt68 hk
-
Topfart155 km/t.
-
Acc. (0-100)14,0 sek.
-
Køreklar vægt930 kg
-
Maks. påhængsvægt200 kg
-
Bagagerum129 liter
-
Akselafstand236 cm
-
MålL:350 cm B:160 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 21 km/l
- Beregnet økonomi 2,10 kr./km
Alt så dejlig lyst ud for den nye udgave af Suzuki Alto, da den ankom til Danmark for knap et par år siden. Men en skuffende crashtest har siden stukket en kæp i hjulet, og det gør, at bilen ikke længere kan beskrives som et godt køb.
Trods et højt niveau af sikkerhedsudstyr er resultatet fra kollisionstesten hos Euro NCAP så svagt, at det kun kan blive til tre stjerner. Det er simpelthen ikke godt nok anno 2010. Alto er ellers en bil med en række egenskaber, der på den ene side ikke slår konkurrenterne, men som på den anden side heller ikke falder igennem. Det gør bilen interessant, al den stund at prisen er fin, og at den danske importør bakker op omkring bilen med en udmærket garanti på tre år eller 100.000 km.
Indvendigt opleves Alto dejlig lys, hvilket ikke mindst skyldes de lyse farver på instrumentbord og indtræk. I praksis er bilen knap så rummelig, som lyset giver indtryk af, og på bagsædet er der kun lige akkurat plads til de to personer, der er seler til. Udsynet skråt bagud er generet af den store C-stolpe bag bagdørene, og ved bagsædet generes man lidt af, at vinduerne kun kan stilles på klem. Kvalitetsniveauet virker ellers i orden, og der er mange gode detaljer – bl.a. gode kopholdere og fralægningspladser.

Radio og aircon er tilkøb
Alle udgaver af Alto har samme trecylindrede motor på en liter. Men udstyret varierer mellem i alt fire niveauer, og den udgave, vi har testet, har ikke radio eller aircondition. De to ting koster tilsammen 10.000 kr.
Køreegenskaberne er præget af billige dæk, der har svært ved at stå fast. Når bilen begynder at skride, griber ESC-systemet dog kraftigt ind, hvilket virker meget fornuftigt. De dårlige dæk giver Alto testens længste bremselængde i lighed med Hyundai i10.
Selvom vi tidligere har givet Alto gode samlede karakterer, må vi se i øjnene, at udviklingen har overhalet bilen i en grad, at vi ikke længere kan anbefale at købe denne bil frem for en af de andre. Hvorfor lade sig nøje med en ringere grad af sikkerhed, når man nu kan få noget, der er bedre, til samme pris?
