Suzuki S-Cross set forfra
Biltest

Suzuki S-Cross – fin bil uden de store armsving

Den nye generation af Suzuki S-Cross leverer en udmærket køreoplevelse, fin sikkerhed og godt med udstyr. Forholdet mellem pris og produkt falder dermed gunstigt ud.
Suzuki S-Cross set bagfra

Motors vurdering

Suzuki S-Cross

18,9 km/l
Benzin
284.990 kr.
  • Udstyr
  • Glastag
  • Hybridteknik
  • Loftshøjde bag
  • Hjulstøj
  • Gearskift
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    129 hk
  • Moment
    235 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.235 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:430 cm B:178 cm H:159 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
Luk

Endnu er Suzuki ikke klar med egentlige elbiler, men den populære S-Cross er nu kommet i en ny udgave med 48-volts hybridteknik og opdateret sikkerhedsudstyr og et nydeligt design.

Den byder egentlig ikke på noget helt nyt eller usædvanligt, men det den kan, kan den godt.

Så er du ikke i markedet for en vildt avanceret bil, får du her en flot udstyret SUV med velprøvet teknik og et højt sikkerhedsniveau til en skarp pris.

Førerpladsen er markant forbedret i forhold til den tidligere generation.
Førerpladsen er markant forbedret i forhold til den tidligere generation, og alt virker rart at røre ved, og betjeningen er logisk.

Er der meget udstyr i Suzuki S-Cross?

Vi har her testet topudgaven, og den byder sig til med bl.a. et stort glastag, der på den ene side giver en dejlig lys kabine, men på den anden side også stjæler lidt af loftshøjden ved bagsædet.

Instrumentbordet er ligefrem blevet lækkert, og der er fint styr på alle knapper og betjeningsgreb. Skærmen er desuden let at koble trådløst op til Apple CarPlay eller Android Auto, og det øvrige udstyr virker funktionelt.

Bilen fås i tre udstyrsniveauer: Comfort, Active og så denne testede udgave, Adventure. Det koster 20.000 kr. at gå fra Comfort til Active og yderligere 30.000 kr. at tage det sidste hop til Adventure.

Men man får fuld valuta for pengene i Adventure, hvor vi bl.a. finder indtræk i læder og kunstlæder, det omtalte glastag, der kan åbnes elektrisk, en multimediaskærm på 9 tommer, et 360-graders kamera, 17-tommers alufælge og en centerhøjttaler, der understøtter musikoplevelsen.

Selv billigste udgave har et flot sikkerhedsniveau med bl.a. adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, der er let at slå til og fra via en knap på rattet, bakkamera, LED-lygter både for og bag samt naturligvis en automatisk nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. Derved leveres S-Cross altid med samme, høje sikkerhedsniveau.

Den store 9-tommerskærm er let at betjene.
Den store 9-tommerskærm er let at betjene, og den kan vise flere vinduer ad gangen. Der er trådløs opkobling af Apple CarPlay og Android Auto.

Hvordan kører Suzuki S-Cross?

Motoren er en 1.4-liters turbomotor, der yder 129 hk, og som har et moment på 235 Nm. Den er koblet sammen med et 48-volts mildhybrid-system, hvor en lille elmotor hjælper med under acceleration.

Elmotoren får sin energi fra et lille litium-batteri, der er placeret under førersædet, og som løbende lades op, når man træder på bremsen eller lader bilen trille hen mod et rødt lys. På den måde mindsker man behovet for kræfter fra benzinmotoren, og det resulterer i en noget forbedret benzinøkonomi.

Fabrikken stiller 18,9 km pr. liter i udsigt, og her viste vores målinger, at det ikke er uopnåeligt. Men det hele afhænger naturligvis af kørestilen.

Motoren trækker i øvrigt godt uden at være decideret hurtig, og på motorvej føles motorstøjen ikke anmassende takket være et velvalgt sjette gear. Det er hjulstøjen derimod, og her kunne vi godt have ønsket os en bedre støjdæmpning af den del af bilen.

Bagagerummet rummer 430 liter.
Bagagerummet rummer 430 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Udformningen af bagagerummet er ganske praktisk.

Hvor meget må Suzuki S-Cross trække?

Uanset om man vælger billigste udgave af S-Cross til 235.000 kr., eller man vælger denne topmodel, må de altid trække op til 1.500 kg, hvis traileren er forsynet med bremser.

Er den ikke det, må den højst trække 600 kg. Samme vægtgrænser gælder, hvis man vælger S-Cross med automatgear, der koster 25.000 kr. ekstra.

Suzuki S-Cross kører med 17-tommerhjul i størrelsen 215/55 R17, og bilen sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km – alt efter, hvad der kommer først.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, og her lander de samlede årlige udgifter på 69.000 kr., eller hvad der modsvarer 3,45 kr. pr. km. Det er pænt lavt niveau og i sig selv noget, der taler for Suzuki S-Cross.

Man kan i øvrigt bestille bilen med firehjulstræk med det, Suzuki kalder AllGrip Select System. Så får man fire indstillinger af firehjulstrækket med valg mellem Auto, Sport, Snow og Lock. Merprisen for AllGrip 4WD er 45.000 kr. Om man vælger det eller nøjes med forhjulstrækket, er et spørgsmål om behov. Men man får i alle tilfælde en bil med en god brugsværdi og et flot udstyrsniveau.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve