Suzuki Swift forfra
Biltest

Svingglad Suzuki Swift

Ny motorteknik giver bedre benzinøkonomi i den faceliftede Suzuki Swift, der fortsat er helt pjattet med sving.
Suzuki Swift bagfra

Motors vurdering

Suzuki Swift

22,7 km/l
Benzin
138.770 kr.
  • Motor
  • Garanti
  • Køreegenskaber
  • Bagagerum
  • Motorstøj
  • Ingen Bluetooth
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    100 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.035 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    211 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    højst 100.000 km

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Den største forandring på den faceliftede Swift ligger under motorhjelmen, hvor Suzuki har introduceret ny teknik med to indsprøjtningsdyser pr. cylinder til benzinen, så de med højere præcision kan lave den optimale forbrænding i motoren. Resultatet er godt to km længere på literen på papiret, og under vores test kunne vi med forsigtig kørsel godt komme tæt på de officielle forbrugstal. Samlet set blev forbruget omkring 19 km/l, hvilket er imponerende.

Benzinmotoren er så effektiv, at der slet ikke er en dieselmotor på programmet længere. Basismodellen har dog fortsat den gamle benzinmotor, så du skal op i udstyrsniveau for at få glæde af den nye teknologi.

Suzuki Swift kabine
Faceliftet er ikke at spore i kabinen. Her ligner Swift sig selv. Overvej at købe radioen med navigation.

Svingglad undervogn

Swift er kendt for sine herlige svingegenskaber. Det er der ikke pillet ved i forbindelse med faceliftet. Swift kører fortsat med en smittende køreglæde og har samtidig en behagelig affjedring, dog til den sportslige side. Men det er også det, som gør den til et interessant valg og skiller den ud fra mængden.

Køreglæden er dog størst på de mindre veje og i byen, for på motorvejen savner vi et ekstra gear eller blot en højere udveksling i femtegearet. Med motorvejsfart er motorlyden påtrængende, især ved 130 km/t. Dermed er den ikke særlig egnet til længere pendlerture.

Pladsforholdene i kabinen er ellers udmærkede på forsæderne, og selv bagved er der plads til to voksne eller tre børn. Der er god loftshøjde over sæderne, og især foran føles bilen luftig.

Bagagerummet er ikke på samme niveau. Her er læssehøjden for høj, og adgangen til bagagerummet smal. Læg dertil, at bagagerummet kun er 211 liter, hvor standarden i klassen i dag er tæt på 300 liter.

Suzuki Swift rat
Vil du have fartpilot, skal du vælge Club-udstyrsvarianten. Betjeningen er placeret i rattet.

Pænt udstyrsniveau

Swift kan vælges enten med tre eller fem døre. Merprisen er 7.000 kr. for fem døre, der er det mest praktiske valg – ikke blot fordi adgangen til bagsædet er nemmere. Også foran er det lettere at komme ind i bilen på en almindelig P-plads, fordi de kortere døre er lettere at åbne.

Club-udstyrsniveauet fås til begge karrosserivarianter og er det fornuftigste valg. Her får du aircondition, læderrat, USB til radioen, fartpilot og sædevarme. Der er også LED-kørelys, der får Swift til at se lidt mere moderne ud. Men vi savner Bluetooth på standardudstyrslisten. Du kan tilkøbe et eftermonteret sæt, men det virker ikke lige så smart som de integrerede løsninger.

Listen over ekstraudstyr er ellers lang, og mulighederne mange. Forhandlerne tilbyder alskens stylingløsninger med spoilere både foran, på siden og bagtil. Dertil kommer bl.a. flere forskellige baglygtedesign med LED-pærer. Det ligger godt i tråd med den udvikling, vi generelt ser med personalisering af biler.