En rød Tesla Model 3 set forfra kører i snelandskab
Biltest

Tesla Model 3 – En fremragende elbil til langturen

Tesla Model 3 imponerer med sin rækkevidde, sin ladehastighed og sin pris. Men man skal kunne leve med betjeningen af bilen for at få fuld glæde af den.
Rød Tesla Model 3 set bagfra kører i snelandskab

Motors vurdering

Tesla Model 3

El
340.090 kr.
  • Ladetid
  • Rækkevidde
  • Mobilopkobling
  • Vinduesviskere
  • Autopilot
  • Betjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/58 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    320 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.838 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    594 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Officiel rækkevidde
    554 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bilgaranti: Maks. 80.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:4 cm B:4 cm H:12 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 380 km

Sikkerhed

2019
Luk

Den faceliftede udgave af Tesla Model 3 deler vandene. Det er den alternative betjening af bilen, der kan få følelserne frem. Så det var med spænding, vi nu kastede os ind bag rattet af den for bl.a. at køre til Lillehammer og retur som en del af Motors store vintertest.

Vi har ganske vist allerede testet bilen, men nu skulle vi have lidt flere brugere og situationer ind over vurderingen: Er Tesla Model 3 gal eller genial?

Og lad det være sagt med det samme: Løsningen med kontakter til blinklyset i rattet er faktisk bedre, end man kunne frygte, og på flere typer af vejforløb fungerer den del rigtig godt. Det er derfor mest, når man skal køre ud af en rundkørsel, at man skal tillære sig brugen af knapperne.

Man kan naturligvis diskutere, om en så markant ændring er besværet værd, når det skal tage så lang tid at lære at betjene bilen korrekt. Men nu ser bilen altså sådan ud, og så er det lidt: Take it or leave it!

Kabine med stor skærm i en Tesla Model 3
Førerpladsen er nu blevet endnu mere simpel, efter at stilkene bag rattet er skåret væk. Nu styres funktionerne derfra ligesom alt andet enten via rattet eller via skærmen.

Ladenetværk følger med i prisen

Vi valgte at holde fast i bilen, og det kom der faktisk meget godt ud af. Rent elbilteknisk er Tesla Model 3 nemlig ganske vellykket, idet den både kører pænt langt på en opladning og er pænt hurtig til at lade igen.

Og så har man hele Teslas ladenetværk i ryggen, hvilket en tur til netop Norge beviste værdien af: Mens vi kæmpede med at få de andre biler til at lade, var Model 3 allerede godt i gang og altid helt uden problemer. Samtidig får man hos Tesla strømmen til en pris, der altid er blandt de laveste på markedet.

En anden god egenskab er bilens mulighed for at styre dens funktioner via den særlige Tesla-app. Herfra kan man bl.a. forvarme bilen og tænde for varmen i sæderne. Den del testede vi, og det fungerede rigtig godt. En elektrisk varmepumpe er standard.

Person sidder på bagsædet af en Tesla Model 3
Siddekomforten ved bagsædet har aldrig været rigtig god, men nu kan man styre klimaanlæggets indstillinger via en lille skærm mellem forsæderne. Hovedstøtterne tager en del udsyn bagud.

Hvor lang rækkevidde har Tesla Model 3?

Som altid har vi testet både rækkevidden på motorvej med 110 km/t. og bilens evne til at blive lynladet. Ved temperaturer omkring frysepunktet nåede vi i testbilen 315 km, og det modsvarer 380 km på en sommerdag.

Det sidste modsvarer, at man kører 6,1 km pr. kWh, og det er ikke langt fra det tal, man kan aflæse på bilens kørecomputer. Det er en meget fin effektivitet og noget, der både giver en lang rækkevidde og en lav energipris pr. km.

Når der skal strøm på bilen igen stiller Tesla hele 170 kW i udsigt. Men helt så hurtigt kunne vi ikke oplade bilen denne gang på Teslas egne ladere i Sverige, hvor vi havde henlagt testen til. Men ladeeffekten var til gengæld ret konstant omkring de 114 kW, og det betyder, at man får 276 km på batteriet på en halv time. Det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 90 kW.

Lægger man ud med et fuldt opladet batteri og fortsætter med to ladepauser på hver en halv time, når man i alt 930 km på motorvejen. Det er en meget lang distance og det samme, som det man kan opnå i f.eks. Hyundai Kona, som har et lidt større batteri. Tesla Model 3 er derfor en oplagt bil for dem, der ofte kører meget langt.

Person på bagsædet af en Tesla Model 3
Bagagerummet er dybt, og under gulvet er der en ekstra kælder. Åbningen er lille, og det generer. Lastefladen er 95 cm bred og 109 cm dyb. Læssehøjden er 66 cm. Der er desuden en frunk fortil til ladekabler m.m.

Hvordan kører Tesla Model 3?

Køreindtrykket er blevet markant forbedret, og særligt var der stor ros til bilens affjedring, der er helt anderledes end før faceliftet – nu er der rolige bevægelser, og den er i det hele taget blevet meget komfortabel at køre i.

Der er godt udsyn fra førerpladsen, og et lavt støjniveau og en stærkt forbedret kabine løfter den samlede oplevelse af bilen.

Men man sidder lavt, må ofte kæmpe lidt med at finde rundt i menuer og funktioner, og så må man også leve med, at bilen til tider kører sit eget løb, og pludselig drejer en smule eller bremser unødigt op. Men også det lærer man at leve med.

Tesla Model 3 er på den måde modstykket til f.eks. Hyundai Kona, som efter vores mening i øjeblikket er en af de bedste elbiler i klassen. Men dens design er noget mere usædvanligt, og det betyder, at mange nok alligevel hellere vil have en Tesla Model 3, og det forstår vi også godt.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her