Det er svært at se forskel på de tre udgaver af Tesla Model 3: Standard, Long Range og Performance (som ses på billedet).
Biltest

Tesla Model 3 - Voldsom, intens og legesyg elbil

Tesla er den standard, alle måler sig op mod, når talen falder på elektriske biler. Og det er med god grund viser vores test af den kraftigste udgave af Model 3, der passende har tilnavnet Performance.
Tesla Model 3 ses fra siden.

Motors vurdering

Tesla Model 3

165 Wh/km
El
535.192 kr.
  • Design
  • Talestyring
  • Køredynamik
  • Ukomfortabel
  • Garantiforhold
  • Udstyrsmuligheder
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 81/75 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    513 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    261 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.919 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    561 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Officiel rækkevidde
    547 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 0 / 12
  • Mål
    L:469 cm B:185 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt rækkevidde 395 km

Sikkerhed

2019
Luk

Aldrig før har så mange danskere købt så dyre biler som i 2022. Det skyldes især en overvældende import af brugte Tesla Model 3, der har skubbet voldsomt til den elektriske omstilling. De udenlandske biler er især interessante takket være statsstøtte fra bl.a. Tyskland, men også fordi det har været svært at få fat på nye elbiler, der for de fleste mærker har lang leveringstid.

Tesla er ikke helt så hårdt ramt i forhold til leveringstid, og vil du have en ny model, kan den leveres indenfor et par måneder eller tre. Det gælder også for den hurtigste variant: Performance. En bil, der på mange måder lever op til sit navn.

Al fokus er på at præstere, og det betyder, at nogle praktiske egenskaber er trådt i baggrunden. Blandt andet kan den ikke fås med anhængertræk, og affjedringen er så fokuseret på køreoplevelse, at komforten er gået fløjten. 

Vi har tidligere i rosende vendinger omtalt Teslas modeller, herunder også Model 3 Long Range. Og mange af plusserne gælder også for Performance-modellen.

Tesla har på mange måder nytænkt måden at lave en bil på, lidt på samme måde som Apple gentænkte mobiltelefonen. Det er detaljer som muligheden for at benytte mobilen som bilnøgle, at der ikke er en startknap i bilen og den skærmbaserede betjening.

Der er meget få knapper i bilen, og nogle bilister vil klart savne et par stykker. Som for eksempel en knap til at åbne handskerummet, en volumenknap eller en mere traditionel betjening af vinduesviskerne. 

Indretningen i Tesla Model 3 er meget spartansk. Få knapper og en stor trykskærm bruges til at betjene bilens funktioner.
Indretningen i Tesla Model 3 er meget spartansk. Få knapper og en stor trykskærm bruges til at betjene bilens funktioner. Der er lige blevet plads til knapper til de fire elruder og til døråbning. 

Ud over en blinkerarm og en gearvælger er der blot to knapper på rattet til betjening af musik og fartpilot. Dermed er de øvrige funktioner, heraf mange som man sjældent bruger, gemt væk i skærmens mange menuer. Det kræver lidt tilvænning, når man bruger bilen.

Der er heller ikke et traditionelt instrumenthus eller et headup-display. Hastigheden står på øverst til venstre på skærmen i midten, og selvom det virker, så er det ikke optimalt. 

Tesla holder også fast i deres eget styresystem til skærmen. Det betyder, at der er Google-navigation i bilens skærm, men den er ikke ligeså avanceret som på en mobiltelefon. Dog har den fordel af at kunne trække data fra bilen, så den kan beregne, hvor du skal lade på Teslas ladenetværk på længere ture, og hvor meget strøm der er på bilen, når du kommer frem. 

Der er kun fire sidedøre i Tesla Model 3 og en udvendig bagklap.
Performance-udgaven af Model 3 er næsten ekstrem hurtig. Vi målte 3,6 sekunder fra 0-100 km/t. på FDM Sjællandsringen. 

Hvor hurtig er Tesla Model 3 Performance?

Frem skal man nok komme i Performance-udgaven af Model 3. Den officielle 0-100 km/t. tid er på 3,3 sekunder, og dermed angivet i bilkortet i denne test. Men det er snyd. For Tesla følger ikke industriens målemetode, men derimod en amerikansk målemetode, hvor man først måler, fra bilen har rullet en fod. Vi målte den på FDM Sjællandringen, og tiderne lå mellem 3,6 og 3,9 sekunder. Det er stadig afsindigt hurtigt. 

Topfarten er også meget atypisk for elbiler. Med sine 261 km/t. er det tydeligt, at Tesla har ønsket, at elbiler skal kunne det samme som andre performance-biler. Og den filosofi er også båret med over på måden, bilen kører på. I forhold til de øvrige Model 3-udgaver er Performance sænket og har større fælge. 

Det gør, at den føles næsten helt gokart-agtig i bevægelserne. På FDM Sjællandsringens snoede svingkombinationer føltes bagenden løs, mens forenden føltes solidt plantet. Det giver en intensitet i køreoplevelsen. Der er ingen tvivl om, at Tesla har haft som mål at gøre Performance-udgaven sjov at køre, og det er lykkedes. Tidligere skulle man se i retning af BMW for at finde maksimal køreglæde, men i den elektriske verden slår Tesla tyske BMW i denne disciplin. 

Men da Model 3 ikke har adaptiv undervogn, betyder det, at den hårde kontante affjedring er en egenskab ved bilen. Det mærkes både på landevej og motorvej, hvor undervognen er urolig, og følger alle ujævnheder i asfalten. Det er trættende på længere ture.  

Ladestikket sidder ved venstre baglygte og klappen åbner let, men der mangler en udløsningsknap til ladestikket.
Ladestikket er fint placeret ved venstre baglygte, men der er ikke en prop foran lynladestikket nederst, og vi savner også en knap til at løsne ladekablet, når man vil køre. Her skal du bruge en app på mobilen eller trykke på medieskærmen midt inde i bilen. 

Hvor lang er rækkevidden i Tesla Model 3?

God rækkevidde har alle dage været et kendetegn for Teslas modeller, det skyldes bl.a. deres gode aerodynamik, forholdsvis lave vægt og effektive drivlinjer. Den officielle rækkevidde er 547 km, men i Motors rækkeviddemåling på motorvej kørte vi kun, hvad der svarer til 395 km ved 20 graders varme.

Konkret kørte vi 375 km ved 14 grader, og det var ikke helt så langt, som vi havde forventet og 70 km kortere end BMW i4 M50, som vi testede samme dag.

Opladningen klarede modellen fint. Tesla har eget ladenetværk, og det vil de fleste nok bruge. Den tredje generation af Tesla-ladere kan lade hurtigst, men den er ikke udbredt til alle deres ladestationer, og ikke i de område, hvor vi tester rækkevidde.

Derfor valgte vi at foretage målingen hos Ionity, men indtastede den tætteste Tesla-ladestation, så batteriet varmede op for at gøre sig klar til opladning. Efter 15 minutter havde vi modtaget 36 kWh og efter 30 minutter 58 kWh, det svarer til henholdsvis 200 og 320 km kørsel. 

Bagagerummet har egen åbning, så Model 3 er en sedan.
Bagagerummet på 561 liter er overraskende rummeligt, og du kan lægge bagsæderyglænene ned. Det er ikke helt plant, men giver mere plads. Der er også en bagagerum foran (frunk) på 88 liter til f.eks. ladekabler. 

Hvor praktisk er Tesla Model 3?

Når du sætter dig ind i en Model 3, virker bilen utrolig rummelig, fordi der er store rudepartier. Det gælder især på forsæderne, men på bagsæderne vil du også glæde dig over glastaget, der giver ekstra lys, og det helt flade gulv, der giver god fodplads til alle på bagsædet. 

Men sæderne er forholdsvis bløde, støtter ikke lige så godt som hos konkurrenterne, og så er de ikke multijusterbare. Og det er ikke muligt at tilkøbe bedre sæder, du kan blot vælge at købe dem med hvidt indtræk i stedet for sort.

På bagsædet er selve sædet placeret langt nede for at skabe nok lofthøjde til bagsædepassagerne. Det betyder, at høje personer sidder med følelsen af at knæene er tæt på hovedet, og at sæderne ikke støtter under lårene. Glastaget giver også ekstra loftshøjde i forhold til et traditionelt tag, og det er smart tænkt.  

I forhold til praktik er bagagerummet ikke ideelt, idet Model 3 er en sedan. Det betyder, at den har et udvendigt bagagerum med en relativt lille åbning ind til selve bagagerummet. Selve bagagerummet er på 561 liter og har rigeligt med plads. Dertil kommer et bagagerum under "motorhjelmen" på yderligere 88 liter. Det gør, at der er rigeligt med bagageplads til fem personer. 

Bagsædet er ikke bilens største fordel, der er plads nok men man sidder lavt i bilen og det giver dårlig støtte på lårene.
Bagsædet er ikke bilens største fordel. Der er plads nok, men man sidder lavt i bilen, og det giver dårlig støtte på lårene. Til gengæld er vognbunden helt plan, så der er god fodplads til alle på bagsædet. 

Hvad koster en Tesla Model 3?

Priserne stiger på mange bilmodeller, også Tesla. Der er pres på de relativt få biler, som bliver bygget, og for Teslas vedkommende er der også en meget stor efterspørgsel på deres modeller. De har ramt rent i skiftet til elektriske biler, hvor deres pionerånd og anderledes måde at udvikle, bygge og sælge biler på hitter. 

Performance-modellen koster i følge deres hjemmeside 520.000 kr., men når man ser efter, er det efter besparelser. Disse besparelser er baseret på den brændstofbesparelse, du skal forvente at få ved at eje bilen i flere år. Reelt er prisen 535.000 kr. Hvorfor disse fiktive priser fortsat står på siden, er uforståeligt. 

Selve prisen er lav i forhold til, hvad en benzinbil med tilsvarende præstationer koster, og det har trukket mange bilkøbere i den retning. Der er til gengæld få tilvalg til modellen. Du kan vælge hvide sæder til 9.500 kr., og så kan du vælge, om du vil have en køreassistentpakke til 29.000 kr., eller en mere avanceret version til 58.000 kr. Anhængertræk er ikke en mulighed på Performance-modellen, måske fordi bilen kun må lastes med 388 kg. Det er i øvrigt en lav vægt, som kan ramme familier med tunge personer. 

Performance-udgaven af Model 3 gør det, den lover på pakken. Den leverer Performance i en udstrækning, man sjældent ser i bilverdenen. Især når man tager prisen i betragtning, er det svært at få mere sport for pengene. Prisen, du betaler, er en model med få udstyrsmuligheder, og som ikke byder på den komfort, som rækkevidden trods alt lægger op til. Her bør man se på konkurrenter som BMW i4, hvis hverdagen skal være mere komfortabel. 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen