Tesla Model Y – Bedre og lækrere, men er den god nok?
Motors vurdering
Tesla Model Y
- Letkørt
- App-betjening
- Sæder
- Kabinekvalitet
- Skærm (indhold+placering)
- Ikke headup-display
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 75 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt441 hk
-
Moment493 Nm
-
Topfart217 km/t.
-
Acc. (0-100)5,0 sek.
-
Køreklar vægt2.078 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum854 liter
-
Akselafstand289 cm
-
Officiel rækkevidde507 km
-
Garanti (bil/lak/rust)4 / 4 / 12
-
MålL:475 cm B:192 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,50 kr./km
- Målt rækkevidde 405 km
Der er kommet fuld fart på salget af den nye Tesla Model Y. Endnu produceres den i Kina, men en fabrik i Tyskland er snart klar, og så bliver bilen leveret derfra.
I forhold til Model 3 opleves Y’eren en del bedre, og forsædet har fået flere justeringsmuligheder, ligesom bagsædets ryglænshældning kan justeres. Bagagerummet er stort, og den store tophængslede bagklap gør adgangen let. Fortil er en stor frunk med til at øge brugsværdien betydeligt.
Køreoplevelsen er god, og når man først har tillært sig de mange finurligheder, der er omkring betjeningen af bilen, så er den også letkørt. Men idéen med blot en enkelt skærm i midten af instrumentbordet virker ikke rigtig god. Ingen på testholdet blev således helt dus med den del af bilen på den uge, vi testede den.
Fartpiloten skal man også vænne sig til. Blot man drejer det mindste på rattet, slår den fra. Dermed lever den ikke op til de retningslinjer, Euro NCAP har for, hvordan sikkerhedsudstyr skal kunne tillade samspil mellem fører og bil.
Tesla Model Y er samlet set en rigtig fin bil, men den er ikke helt så unik, som Teslas modeller tidligere var. Konkurrenterne har halet ind på Tesla – og de er i nogle tilfælde endda kørt forbi. Og ser man på kabinens kvalitet, når det handler om valg af materialer og finish, så er Tesla heller ikke her helt på niveau med de bedste konkurrenter.
Video: Se nærmere på Tesla Model Y
Hvordan kører Tesla Model Y?
Tesla Model Y fås endnu kun med firehjulstræk, og det er med til at gøre bilen lynhurtig. Selv taler Tesla ikke om hestekræfter og moment, men det ser ud til, at de to elmotorer tilsammen leverer 441 hk, og det er virkelig meget. Bilen er da også lynhurtig, og den kører fra de fleste elbiler, når det handler om acceleration. Da vi testede den, var det kun Polestar 2 og Volvo XC40, den ikke kunne følge med.
Gearvælgeren er placeret ved rattet, og den lærer man hurtigt at betjene uden at se på den. Dermed er bilen letkørt, og bilen bliver hurtig noget, man kører, som om man aldrig har kørt andet. Det gælder dog ikke for betjeningen af bilen, hvor stort set det hele foregår fra rattets kontakter eller via tryk på skærmen. Det kræver en god tilvænning, før det er noget, man kan klare under kørslen, uden at det stjæler alt for megen opmærksomhed.
Man kan indstille niveauet for elmotorernes rekuperation i to niveauer, og det er fint. I den kraftigste indstilling bremser bilen meget op, når speederen slippes, og man kan let køre bilen uden at røre bremsepedalen. Det er godt, og noget mange sætter pris på ved bykørsel. På motorvejen kan man sætte niveauet til nul, og så triller bilen blot afsted, når man slipper speederen.
Hvor hurtigt lader Tesla Model Y ?
Når bilen skal lades op langs vejnettet, kan man lynlade med op til 250 kW via en DC-lader. Vi målte ladehastigheden både ved Teslas eget ladenetværk af den nyeste slags og ved Ionitys ladenetværk. Vi målte over en halv time, og her fik vi 43 kWh på batteriet hos Ionity og 52 kWh ved Teslas egen lader. Det modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 86 kW ved Ionity og 104 kW ved Teslas eget ladenetværk.
Det er slet ikke på højde med fabrikstallet og er endda meget langt fra det, vi oplever ved andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nærme sig fabrikstallet kortvarigt, men falder derefter til et lidt lavere niveau over tid. Men her ved Tesla er forskellen så stor, at vi ikke engang nåede den halve ladeeffekt, og det er utilfredsstillende, og noget der gør Tesla mindre god i virkeligheden, end det man ser på papiret.
I denne firehjulstrukne udgave modsvarer de 43/52 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 250/300 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Egentlig kom der jo ikke særlig megen strøm på, men Tesla Model Y er en økonomisk bil og kræver derfor mindre strøm end mange af konkurrenterne. Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 5,8 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er en del mere end gennemsnittet, som typisk er fem km pr. kWh.
Hjemme kan Tesla Model Y oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på små syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.
Vi har målt Model Y's rækkevidde ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. Her nåede vi 405 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 507 km. Men forskellen er med sine 20 procent alligevel ret gennemsnitlig for klassen, og noget man generelt må forvente, når man sammenligner vores måde at måle rækkevidde på med den officielle WLTP-standard. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader.
Hvor meget må Tesla Model Y trække?
Den nye Tesla Model Y både kan og må trække en større påhængsvogn. Den må således trække op til 1.600 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser. Det er ret høje værdier og noget, der er med til at gøre Tesla Model Y til en praktisk bil.
Det praktiske går igen ved bagagerummene, hvor Tesla Model Y kan noget, som ingen andre kan måle sig med. Bagagerummet bagtil er let tilgængeligt gennem den store, tophængslede bagklap, og der er en meget dyb kælder under gulvet, og ekstra rum ude i siderne.
Derudover er der et stort rum fortil – en såkaldt frunk – på hele 117 liter. Her kan man både opbevare bagage, kabler og nødlader og således let få fat i dem, uden at man skal have bagagen ud af bilen.
Kabinen i Tesla Model Y er på mål ret gennemsnitlig, men pladsen ved både for- og bagsæderne opleves tilstrækkelig. Et glastag, der ikke kan åbnes, giver endda et par ekstra cm til hovedet, hvis det kniber.
Hvor sikker er Tesla Model Y ?
Endnu har Euro NCAP ikke sikkerhedstestet Tesla Model Y, men søstermodellen Model 3 blev testet tilbage i 2019, og her opnåede den de maksimale fem stjerner. Resultatet viste, at bilen er endda meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke. På den baggrund er det rimeligt at forvente, at også Model Y vil kunne levere et tilfredsstillende resultat.
Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave ganske vist advare, inden man ramte forhindringen, men den bremsede ikke af sig selv. Tesla har efterfølgende givet udtryk for, at man kan forvente, at bilerne om kort tid vil blive opdateret med denne funktion. Hvornår det sker, er endnu uafklaret.
Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 4,50 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 90.000 kr. om året.
Det er i den dyre ende af skalaen, og noget der tyder på, at det er lidt mere dyrt at eje en Tesla Model Y end mange af konkurrenterne. Her er det særligt en ret dyr forsikringspræmie, der trækker op i det samlede udgiftsniveau.
Hvilket udstyr kan man få til Tesla Model Y ?
Endnu kommer Tesla Model Y kun i en enkelt udstyrsvariant, der populært sagt har det meste af det, man kan ønske sig. Man kan egentlig kun tilkøbe metallak og 20-tommer fælge, hvoraf sidstnævnte ikke virker nødvendigt.
Derudover kan man tilkøbe en ekstra avanceret autopilot til 29.200 kr. Den var der i den bil, vi testede, men funktionen var ikke overbevisende. Vi oplevede til tider, at bilen bremsede op for biler, der ikke var i vores vognbane, og funktionen med automatiske vognbaneskift skal gennemføres ret følsomt, hvis man vil have fuld udnyttelse af funktionen. Det virker derfor, som om man roligt kan spare sig for den ekstraudgift.
Det er planen, at Tesla Model Y senere kommer i en udgave med tre sæderækker, men den opbygning er endnu ikke at finde i modelprogrammet herhjemme.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.