Toyota Auris fra siden
Biltest

Toyota Auris - ærlig og enkel

Toyota Auris er ikke en kæmpe bil, men den har mange gode detaljer, der gør den til en rar bil i dagligdagens situationer.
Toyota Auris fra siden

Motors vurdering

Toyota Auris

16,4 km/l
Benzin
278.670 kr.
  • Forbrug
  • Garanti
  • Toyota Touch
  • Motor
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    140 g/km
  • Effekt
    132 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.315 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Mål
    L:456 cm B:176 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,72 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Toyota er kommet tilbage med en stationcar i den gamle „Corolla-klasse”. Udgangspunktet er den almindelige femdørs Auris. Akselafstanden er bibeholdt, men længden er øget med 28 cm til gavn for et pænt bagagerum.

I forhold til andre biler i klassen er Auris stationcar ikke speciel rummelig, og det ses på bagsædepladsen.

Bilen kommer i to benzinudgaver plus to dieseludgaver foruden en særlig hybridversion, der kan køre op til 27 km/l, men det er til en merpris på små 50.000 kr.

Toyota Auris kabine
Førerpladsen er ikke ligefrem en opvisning i smukt design, men den virker fint, ikke mindst takket være den store berøringsfølsomme skærm.

Kører langt på literen

Vores testbil var udstyret med en almindelig 1.6-liters benzinmotor uden turbo, men med Toyotas øvrige avancerede motorteknik. Den kører på papiret 16,4 km/l, men noget usædvanligt nåede vi faktisk op på 17,0 km/l under vores test. Det er flot og testens bedste resultat!

Toyota Auris fås i ikke færre end seks udstyrs-varianter, og vi har her taget den i niveau T2+, som nok er der, hvor man får mest for pengene. Til gengæld er der meget usædvanligt udstyr med i prisen, såsom bakkamera og parkeringsautomatik, der selv drejer på rattet, når man skal lave en baglæns parallelparkering. Man kan desuden opgradere den indbyggede Toyota Touch-skærm til navigationsanlæg for bare 6.400 kr.

På landevejen imponerer Auris med en rolig, støjsvag og stabil kørsel, der giver godt med køreglæde i det lange løb. Men motoren er testens svageste, og det mærkes ved overhalinger og lignende. På FDM Jyllandsringen virkede bilen også yderst stabil i de krævende øvelser, og trods bilens relativt små 16-tommershjul bremsede den kun marginalt længere end de tre andre biler.

Bagsædepladsen er kneben, og vi savner separate friskluftdyser bagtil. Til gengæld er udsynet rimelig godt.

Toyota Auris bakkamera
Toyota Touch er standard, og her finder vi både bakkamera og indbygget bluetooth-opkobling foruden naturligvis radio/CD/AUX.
Toyota Auris bagagerum
Bagagerummet er testens smalleste ved hjulkasserne, men der god ekstraplads under gulvet. Der er posekroge og lys, men ikke 12-voltsudtag.