Toyota Auris - hele familiens hybridbil
Motors vurdering
Toyota Auris
- Forbrug
- Indretning
- Udstyr
- Motorlyd ved acceleration
- Sædeindstilling
Fabriksdata
-
Motor1,8 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning85 g/km
-
Effekt136 hk
-
Acc. (0-100)13,2 sek.
-
Køreklar vægt1.410 kg
-
Maks. påhængsvægt345 kg
-
Bagagerum530 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / /
-
MålL:456 cm B:176 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 24 km/l
- Beregnet økonomi 3,60 kr./km
Toyota tilbyder nu flere af sine modeller med den benzinbesparende hybridteknik, ligesom priserne generelt har fået et hak nedad.
Denne testede udgave af Auris kombinerer således på fin vis den store stationcars praktiske anvendelighed med hybridbilens brændstofbesparende teknik. For en pris, der begynder ved 275.000 kr., kan man således tilgodese både familiens pladsbehov og ønsket om en mere grøn og økonomisk kørsel.
Kører man meget på motorvej med konstant høj fart, får man ikke rigtig fordel af hybridteknikken
Hybridteknikken omfatter her en 1.8-liters benzinmotor, der via en trinløs gearkasse arbejder sammen med en elmotor om at drive de trækkende forhjul. Elmotoren får strøm fra et batteri, der lades op af den energi, der høstes, når man bremser, og når man triller ned ad bakke.
Man kan ikke selv lade batteriet op med strøm fra elnettet, og bilen er derfor i bund og grund en benzinbil, der blot er mere nøjsom med dråberne, end benzinbiler er i almindelighed.
Op til 25 km pr. liter
Det kunne vi med selvsyn konstatere i vores standardiserede forbrugsmåling, hvor vi i snit kunne køre hele 24 km pr. liter. Det er flot og ret tæt på de 25 km/liter fabrikken stiller i udsigt.
Men det er ikke alle, der vil kunne køre så langt på literen, som vi gjorde. Hybridteknikken er nemlig meget følsom over for kørestilen, og skal man for alvor have fordel af teknikken, skal man helst køre på landevej og i byområder med mange ændringer i hastigheden.
På den måde kan bilen opsamle bevægelsesenergien, når man bremser, og omdanne den til strøm, der lagres i batteriet, så elmotoren efterfølgende kan hjælpe med, når bilen igen skal op i fart.
Kører man derimod meget på motorvej med konstant høj fart, får man ikke rigtig fordel af hybridteknikken, og så koster det på forbruget. En hurtig tur ad motorvej til lufthavnen en tidlig morgen ændrede således bilens præstationer drastisk, og Auris Hybrid nåede kun lige akkurat op over 16 km pr. liter.
Køreindtrykket er på mange måder positivt, idet bilen er født med automatgear, og fordi hybridteknikken altid starter og slutter kørslen på næsten støjfri eldrift med benzinmotoren helt stoppet. Kører man kun i byen, er bilen derfor i sit es hele tiden.
Men på lande- og motorvej lyder bilen anstrengt – særligt ved overhalinger. Så får det trinløse CVT-gear motoren helt op i omdrejninger på en uskøn måde. Det er en egenskab ved drivlinjen, der kræver en del tilvænning, men det er ikke nok til at overskygge en ellers behagelig fremtoning.
Flot indretning
I forbindelse med det nylige facelift af Auris er bilens interiør forbedret mærkbart. Kvaliteten føles næsten bedre end i den større Avensis, og særligt det store informationssystem, Toyota Touch, er både lækkert at se på og let at betjene.
Alle menuer er på dansk, og man kan på dansk let bede bilen om at ringe op til familie og venner, når man er på farten. Navigation er ikke en del af standardpakken, men skal tilkøbes for 6.495 kr. Det bør man helt klart gøre, for også den del fungerer fint.
Bilens generelle høje sikkerhedsniveau kan nu udbygges med en pakke, der omfatter automatisk nødbremse, linjevogter samt automatisk op- og nedblænding af det lange lys. Den koster 11.000 kr. og gør Auris så tilpas moderne, at den helt klart fortjener en prøvetur, hvis man er i markedet for en stationcar i denne størrelse.
Føler man sig endnu ikke helt klar til at prøve hybrid-teknikken, har Toyota også netop har lanceret en nyhed på den traditionelle front i form af en turboladet 1.2-liters benzinmotor. Den er 20.000 kr. billigere, har kun manuelt gear, men er i bund og grund en stor fornøjelse at køre i. I den udgave kørte vi til sammenligning 18 km pr. liter benzin.