Toyota Auris Hybrid forfra
Biltest

Toyota Auris - hele familiens hybridbil

Toyota Auris kombinerer fint stationcarens generøse pladsforhold med hybridbilens sparsomme brændstofforbrug. Men den særlige motor og gearkasse kræver tilvænning.
Toyota Auris Hybrid gear

Motors vurdering

Toyota Auris 

27,0
Benzin/el
300.770 kr.
  • Forbrug
  • Indretning
  • Udstyr
  • Motorlyd ved acceleration
  • Sædeindstilling
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,8 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    85 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Acc. (0-100)
    13,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.410 kg
  • Maks. påhængsvægt
    345 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / /
  • Mål
    L:456 cm B:176 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 24 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Toyota tilbyder nu flere af sine modeller med den benzinbesparende hybridteknik, ligesom priserne generelt har fået et hak nedad.

Denne testede udgave af Auris kombinerer således på fin vis den store stationcars praktiske anvendelighed med hybridbilens brændstofbesparende teknik. For en pris, der begynder ved 275.000 kr., kan man således tilgodese både familiens pladsbehov og ønsket om en mere grøn og økonomisk kørsel.

Kører man meget på motorvej med konstant høj fart, får man ikke rigtig fordel af hybridteknikken

Hybridteknikken omfatter her en 1.8-liters benzinmotor, der via en trinløs gearkasse arbejder sammen med en elmotor om at drive de trækkende forhjul. Elmotoren får strøm fra et batteri, der lades op af den energi, der høstes, når man bremser, og når man triller ned ad bakke.

Man kan ikke selv lade batteriet op med strøm fra elnettet, og bilen er derfor i bund og grund en benzinbil, der blot er mere nøjsom med dråberne, end benzinbiler er i almindelighed.

Toyota Auris Hybrid kabine
Instrumentbordet er generelt forbedret i den oplevede kvalitet, og samlet set er der rart at være i bilen.

Op til 25 km pr. liter

Det kunne vi med selvsyn konstatere i vores standardiserede forbrugsmåling, hvor vi i snit kunne køre hele 24 km pr. liter. Det er flot og ret tæt på de 25 km/liter fabrikken stiller i udsigt.

Men det er ikke alle, der vil kunne køre så langt på literen, som vi gjorde. Hybridteknikken er nemlig meget følsom over for kørestilen, og skal man for alvor have fordel af teknikken, skal man helst køre på landevej og i byområder med mange ændringer i hastigheden.

Toyota Auris Hybrid navigation
Det nye Toyota Touch-anlæg er lækkert i sin funktion, og alle menuer er på dansk. Navigation koster 6.495 kr. ekstra, men ellers er der både bluetooth, bakkamera, radio og kørecomputer.

På den måde kan bilen opsamle bevægelsesenergien, når man bremser, og omdanne den til strøm, der lagres i batteriet, så elmotoren efterfølgende kan hjælpe med, når bilen igen skal op i fart.

Læs flere biltest på motor.dk

Kører man derimod meget på motorvej med konstant høj fart, får man ikke rigtig fordel af hybridteknikken, og så koster det på forbruget. En hurtig tur ad motorvej til lufthavnen en tidlig morgen ændrede således bilens præstationer drastisk, og Auris Hybrid nåede kun lige akkurat op over 16 km pr. liter.

Køreindtrykket er på mange måder positivt, idet bilen er født med automatgear, og fordi hybridteknikken altid starter og slutter kørslen på næsten støjfri eldrift med benzinmotoren helt stoppet. Kører man kun i byen, er bilen derfor i sit es hele tiden.

Men på lande- og motorvej lyder bilen anstrengt – særligt ved overhalinger. Så får det trinløse CVT-gear motoren helt op i omdrejninger på en uskøn måde. Det er en egenskab ved drivlinjen, der kræver en del tilvænning, men det er ikke nok til at overskygge en ellers behagelig fremtoning.

Toyota Auris Hybrid skærm
På skærmen kan man følge, hvilken energikilde der driver bilen frem. Det kan f.eks. være ren el-drift, benzinmotoren eller opladning af batteriet ved hjælp af opsamlet bremseenergi. Her ser man, hvor meget batteriet er ladet op.

Flot indretning

I forbindelse med det nylige facelift af Auris er bilens interiør forbedret mærkbart. Kvaliteten føles næsten bedre end i den større Avensis, og særligt det store informationssystem, Toyota Touch, er både lækkert at se på og let at betjene.

Alle menuer er på dansk, og man kan på dansk let bede bilen om at ringe op til familie og venner, når man er på farten. Navigation er ikke en del af standardpakken, men skal tilkøbes for 6.495 kr. Det bør man helt klart gøre, for også den del fungerer fint.

Toyota Auris Hybrid bagagerum
Bagagerummet er med sine 530 liter pænt stort, og der er fine fastsurringskroge i siderne.

Bilens generelle høje sikkerhedsniveau kan nu udbygges med en pakke, der omfatter automatisk nødbremse, linjevogter samt automatisk op- og nedblænding af det lange lys. Den koster 11.000 kr. og gør Auris så tilpas moderne, at den helt klart fortjener en prøvetur, hvis man er i markedet for en stationcar i denne størrelse.

Føler man sig endnu ikke helt klar til at prøve hybrid-teknikken, har Toyota også netop har lanceret en nyhed på den traditionelle front i form af en turboladet 1.2-liters benzinmotor. Den er 20.000 kr. billigere, har kun manuelt gear, men er i bund og grund en stor fornøjelse at køre i. I den udgave kørte vi til sammenligning 18 km pr. liter benzin.

Få overblik over alle Toyota Auris-varianter på biler.dk