Toyota Aygo X – Automatgear i en Aygo X
Motors vurdering
Toyota Aygo X
- Billig at eje
- Adaptiv fartpilot
- Tre års garanti
- Motorlyd
- Udsyn
- Bagsædeplads
- Intet anhængertræk
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt72 hk
-
Moment93 Nm
-
Topfart151 km/t.
-
Acc. (0-100)15,5 sek.
-
Køreklar vægt1.015 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum231 liter
-
Akselafstand243 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil højst 100.000 km
-
MålL:370 cm B:174 cm H:151 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,65 kr./km
Tendensen i alle bilklasser er, at automatgear er blevet mere udbredt. Selvom automatgear lyder som en luksus, fås det faktisk også til billige biler. Herunder i en af mikrobilklassens mest populære modeller: Toyota Aygo X.
I Motor 04/2023 har vi sat den op mod Kia Picanto i en dueltest, da begge biler kan købes for et godt stykke under 200.000 kr., og samtidig er de overraskende pænt udstyret. Du kan se dueltesten i videoformat herunder:
Der er flere gode grunde til at droppe det manuelle gearskifte. Dels slipper man for at skulle bruge koblingsfoden og konstant at rive rundt i gearstangen. Dels ændrer det ofte ens kørestil, når teknikken tager over. Man bliver f.eks. mere tilbøjelig til at holde tilbage for andre, for automatikken klarer jo alt det slidsomme arbejde med gearene.
Du kan fokusere på trafikken i stedet for gearet, og for nogle giver det tryghed, da bilen ikke går i stå, hvis man bøvler med koblingspunktet – f.eks. når man holder på en bakke. Man kan nærmest sige, at man bliver en bedre og mere hensynsfuld bilist.
Hvordan fungerer automatgearet i Toyota Aygo X?
Toyota bruger CVT-gear i mange af deres modeller. Det kendetegnes ved at gå højt op i omdrejninger, når du træder beslutsomt på speederen. Geartypen kaldes også for milliongear, fordi der er mange udvekslinger, og gearkassen hele tiden skifter mellem dem. Det giver et meget fleksibelt og effektivt gearskifte.
Problemet er, at når motoren ikke er så kraftig, skal den højt op i omdrejninger for at levere en kraftig acceleration, og det giver meget motorstøj. Det kan begrænses ved at accelerere blidt, hvilket samtidig giver en bedre brændstoføkonomi.
Men du vil opleve, at omdrejningstallet går højt op selv ved moderate overhalinger på landevej og motorvej. På motorvejen vil du også opleve, at omdrejningstallet ligger mellem 2.500 og 3.500 omdrejninger afhængig af hældningen på vognbanen. I særlige situationer kommer den op på 5.000 omdrejninger, og det er bare for at holde en konstant fart på 110 km/t.
Men med Toyotas løsning skal man være villig til at ændre kørestil, og man skal kunne leve med, at der er meget larm fra motoren ved motorvejskørsel, når man skal op i fart, eller det går op ad bakke. Til gengæld får du en meget effektiv gearkasse, så du også i praksis kører relativt langt på literen.
Hvilket udstyr er i Toyota Aygo X?
Hvis man vælger automatgear for komfortens skyld, er der formentlig også andet komfortudstyr, der kan interessere. Vi har taget udgangspunkt i en Toyota Aygo X Active til 173.000 kr., her får du sædevarme, trykfølsom 8"-skærm med Android Auto og Apple CarPlay samt bakkamera. Ganske avanceret udstyr i så lille en bil, men også en af forklaringerne på, at mikrobilerne er blevet dyrere.
Men Aygo X Active har også klimaanlæg og adaptiv fartpilot. Det vil sige, at bilen selv holder afstand til bilen foran, samtidig med at den ikke overskrider den hastighed, du har indstillet den til. Det giver i høj grad komfort på turen, da det aflaster dig bag rattet, og det er også med til at løfte sikkerhedsniveauet.
Ringe plads i Toyota Aygo X
Mikrobilerne har naturligvis ikke meget plads i kabinen, men der er forskel på, hvor meget plads du får for pengene. Toyota Aygo X er absolut blandt de mindste i klassen, og sidder der en høj chauffør eller passager foran, er der reelt ikke plads på bagsædet til passagerer.
Der er også kun to pladser på bagsædet, men der er reelt ikke meget plads, og sideruderne kan kun vippes op og ikke åbnes traditionelt. Har du reelt brug for et bagsædet, bør du i stedet overveje Kia Picanto eller dens søstermodel, Hyundai i10, der er klassens mest rummelige. Begge fås også med automatgear.
Bag rattet af Aygo X vil du sætte pris på den trinløse ryglænsjustering, der gør det lettere at få en god siddeposition. Hvad man ikke kan justere, er udsynet – eller manglen på samme – i Toyota Aygo X. Trods bilens lille størrelse er udsynet overraskende ringe.
Toyota Aygo X er billig og sikker
Ser man på totaløkonomien, så spår Bilpriser.dk, at værditabet bliver lavere for den endnu ret nyeToyota Aygo X end for den tre-fire år gamle Kia Picanto-model. Det betyder, at Toyota totaløkonomisk set bliver 10 øre billigere pr. km end Kia Picanto, hvis man ejer bilerne i fem år og kører 20.000 km om året. Også selvom Aygo X er lidt dyrere at købe.
Samtidig har Toyota en fornuftig garanti på tre år på bilen, og op til 10 års holdbarhedsgaranti, hvis du lader bilen servicere på et mærkeværksted. Det taler til de kunder, der søger tryghed i bilejerskabet. Prisen for trygheden er den mindre merpris, som service på et mærkeværksted kan være forbundet med i forhold til frie værksteder.
Aygo X er forståeligt nok en af de mest populære mikrobiler lige nu. Den er velkørende, veludstyret og har et højt sikkerhedsniveau. Med den adaptive fartpilot får du også udstyr, som man ellers kun ser i større bilklasser. Da den samtidig er billig at eje, er Aygo X et godt valg, hvis drømmen er automatgear i en mikrobil. Men husk en god lang prøvetur, så du er sikker på, at du kan leve med den til tider pågående motorlyd.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks