Toyota C-HR GR set forfra
Biltest

Toyota C-HR GR – Ikke meget sport i hybridbilen

Designet sælger i mange henseender Toyota C-HR. Nu er den kommet i en GR Sport-version, hvor der skulle være skruet op for det sportslige. Men selvom designet står endnu skarpere, så udebliver den sportslige forløsning.
Toyota C-HR GR set bagfra

Motors vurdering

Toyota C-HR

18,9 km/l
Hybrid
412.990 kr.
  • Design
  • Strømkørsel i by
  • Hybridkørsel
  • Udsyn
  • Motorstøj
  • Gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.485 kg
  • Maks. påhængsvægt
    725 kg
  • Bagagerum
    358 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:439 cm B:180 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Lidt uvant for det ofte anonyme Toyota er C-HR er en ægte designerbil, hvor udseendet afgør, om bilen er noget for dig. I denne nye GR Sport-udstyrsversion er der tilmed skruet lidt ekstra på designet for at gøre det mere sportsligt.

Mest i øjenfaldende er de store 19”-fælge og tofarvet lak, hvor et sort tag står skarpt over for testbilens hvide lak.

GR står for Gazoo Racing og er Toyotas motorsportsafdeling, der blandt andet deltager i rally og Le Mans. Og GR-logoerne går igen inde i kabinen, blandt andet på de alcantara-betrukne sæder.

Der også har røde syninger, der går igen på rattet og gearstangen. Men herfra får piben en anden – og mindre sportslig lyd.

Toyota C-HR kabine
Der er masser af røde syninger, som giver kabinen et sportsligt præg. Modellens alder kan ses på instrumenterne, der ikke er en digital skærm, og på den klassiske gearvælger.

Hvordan kører Toyota C-HR Sport?

For trods masser af GR-logoer og en to-liters benzinmotor, der kombineret med en elmotor yder op til 184 hk, så får du ikke en sportsvogn i smart design.

C-HR fås kun med hybridmotor, der både har en benzinmotor og en elmotor. Men selvom elmotoren kan yde op til 109 hk og dermed kan give et ekstra boost under accelerationen, så opleves den ikke sportslig.

Det skyldes gearkassen, der er af CVT-typen. Den er kendetegnet ved, at omdrejningstallet ikke følger bilens hastighed, og derfor stiger det ofte stiger hørbart, når speederen trædes ned. Og fordi den kontinuerligt ændrer udveksling, så bliver motorlyden nogle gange monoton, og det gør den mere anmassende.

Motortypen passer bedre til økonomisk end sportslig kørsel, og dermed virker alle GR Sport-logoerne, de røde syninger og de frække fælge lidt malplaceret. Det er, som om bilen vil to forskellige ting, og det er ikke rigtigt til at blive klog på.

Toyota C-HR skærm
Der er en 8”-trykskærm i alle udgaver af C-HR, og der er fysiske trykknapper på begge sider af skærmen samt en drejeknap til volumen. Tozonet klimaanlæg er også standard.

Kør på strøm i byen

Toyota har arbejdet med hybridmotorer længe, og ved lav hastighed er en af fordelene, at du over kortere stræk kan køre udelukkende på el. Men batteriet er ikke så stort, så det er højst to kilometer og typisk kortere. Men fordi bilen hele tiden opsamler energi, når du bremser, vil du opleve ofte at køre på strøm inde i byen.

Det var revolutionerende for over tyve år siden, da hybridteknikken kom frem, men elektrificeringen er i rivende udvikling, og mange af konkurrenterne har i dag plugin-hybrid-teknologi. Her er batteriet større, og du kan oplade det via elnettet og dermed reelt køre alene på strøm til hverdag.

Gearvælgeren har den traditionelle automatiske skiftekulisse, hvor du fysisk flytter gearvælgeren. Toyota havde tidligere en mere avanceret gearvælger på deres hybridmodeller, men den er de desværre gået væk fra.

Toyota C-HR bagsæder
GR Sport-udgaven har lækre sæder, og det gør oplevelsen mere sportslig i kabinen. C-HR har stadig meget små sideruder, der er højt placeret, og det gør bagsæderne lidt klaustrofobiske.

Smart design koster i hverdagen

C-HR har flotte linjer og lokker fra de fleste vinkler. Men de smarte linjer har praktiske udfordringer i hverdagen.

Dels er sideruderne ved bagsæderne små og højt placeret, hvilket gør at det kan virke lidt klaustrofobisk på anden række. Dels har C-HR en meget stor blind vinkel mellem de bagerste sideruder og bagruden. Det giver et dårligt udsyn til andre biler og ikke mindst cykler.

Bagagerummet er størrelsesmæssigt placeret mellem en minibil og en mellemklassebil. Her kunne bilstørrelsen give forventninger om mere plads. Men vi oplever ofte, at SUV- eller crossovermodeller skuffer netop på bagagerumsstørrelsen.

Så skal du have barnevogn, golftaske eller modelflyvere med i bilen, så tag dem med til forhandleren og prøv bagagerummet af, før du skriver under på slutsedlen.

Toyota C-HR bagagerum
Bagagerummet er på 358 liter, hvilket passer til en bil i mellemklassen. Men det er ikke overvældende i en SUV-model.

Meget udstyr i GR Sport

Trods de mange GR-logoer, så er denne version af C-HR mere en topmodel end en sportslig model. Du får alle de visuelle sportslige virkemidler som store fælge, sort tag og let opstrammet design. Men på nær et JBL-anlæg til 14.000 kr., så har GR Sport-versionen alle udstyrspakker koblet på. Så du har både adaptiv fartpilot, ratvarme, nøglefri betjening, nødbremse for tværgående trafik bag og LED-forlygter med kurvelys.

Men ser man bort fra de visuelle ting, er det øvrige udstyr standard i den 31.000 kr. billigere C-HIC-udstyrsversion, som dermed prismæssigt klemmer sig et stykke under 400.000 kr.

Så medmindre forhandleren giver et kraftigt afslag i prisen, eller du bare ikke kan leve uden GR-logoer på bilen, så er anbefalingen herfra at spare pengene og i stedet vælge en bil, hvor motoren harmonerer bedre med udtrykket.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve