Toyota Corolla Cross set forfra
Biltest

Toyota Corolla Cross – Høj bil til en høj pris

Toyota Corolla-familien er nu udvidet med en Cross-version med mere plads og højere siddeposition. Den fås kun med en ret kraftig hybridmotor, og det betyder, at prisen også er kravlet noget i vejret.
Toyota Corolla Cross set bagfra

Motors vurdering

Toyota Corolla Cross

19,6 km/l
Hybrid
404.990 kr.
  • Indretning
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Motorstøj
  • Bagsædeplads
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. Hybridmotor med e-CVT
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    197 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.524 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    433 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:183 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

Hvis der er to ting, Toyota er særlig kendt for, så er det Corolla-navnet og hybrid-teknikken. Nu er begge dele forenet med et tredje og noget nyere Toyota-begreb i form af efternavnet Cross. Dermed er Toyota Corolla Cross blevet en realitet.

Der er tale om en lettere forhøjet SUV-udgave af Corolla med nyeste generation af Toyotas berømte hybridteknik, hvor en benzin- og en elmotor arbejder sammen om at gøre kørslen så gnidningsfri og så økonomisk som muligt.

Nu er benzinmotoren vokset til to liter, og så bliver bilen både mere dynamisk, når man træder til på speederen, men nok så interessant mere rolig og mindre anstrengt til daglig, hvor bilen glider let og uanstrengt gennem trafikken.

Desværre kan Corolla Cross ikke lades op med strøm, og dermed skal den herhjemme afgiftsberigtiges som en traditionel benzinbil og bliver pålagt en skyhøj afgift.

Prisen er derfor krøbet gevaldigt i vejret, og billigste udgave koster 365.000 kr., mens denne testede udgave for længst har rundet de 400.000 kr.

Førerpladsen er moderne udformet med digitalt instrumenthus og en stor opretstående 10,5” multimedieskærm med bl.a. trådløs Apple CarPlay
Førerpladsen er moderne udformet med digitalt instrumenthus og en stor opretstående 10,5” multimedieskærm med bl.a. trådløs Apple CarPlay.

Hvordan er Toyota Corolla Cross indrettet?

For de mange penge får man dog en velbygget bil med masser af nyttigt udstyr. Alle udgaver har fået en fin sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, en avanceret nødbremse og en velfungerende vognbaneassistent, der hjælper med at fastholde bilen midt i vognbanen, og som samtidig sikrer, at man ikke overskrider den tilladte hastighed.

I denne testede udgave er sikkerhedspakken endda udvidet med advarsel for biler i den blinde vinkel samt en funktion, der griber ind og bremser, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring. Derudover er der udmærkede LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding.

Bag rattet nyder man et moderne instrumenthus med digital skærm med et stort og synligt digitalt speedometer lige i midten samt til højre en stor skærm med danske menuer og mulighed for at styre telefonen trådløst via enten Apple CarPlay eller Android Auto.

Det er ikke verdens flotteste førerplads, men den er fungerer godt, og særligt er de store knapper til klimaanlæg og f.eks. varme i sæder og rat lette at betjene under kørslen.

Gearstangen er af den gammeldags type og kræver, at man på klassisk vis flytter gearstangen frem og tilbage ved start og slut af en køretur.

Bagsædepladsen er ret kneben, når man tænker på, hvor stor bilen er.
Bagsædepladsen er ret kneben, når man tænker på, hvor stor bilen er. Det er en lidt ærgerlig prioritering af pladsen i bilen. Der er bagudvendte friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvordan kører Toyota Corolla Cross?

I denne femte generation af Toyotas hybridsystem, som i øvrigt dukker op i langt flere modeller i den kommende tid, nyder man en roligt arbejdende benzinmotor, der ofte får god hjælp fra elmotoren, og som slukker, så snart der ikke er behov for benzinmotorens kræfter.

På den måde vil man opleve, at man i mindst halvdelen af tiden kører med benzinmotoren slukket. Det sker dog ikke, når man for alvor vil accelerere, og så mærker man, hvordan benzinmotoren får lov at løbe op i omdrejninger. Ikke så vildt og hysterisk som tidligere, men stadig med en del motorstøj til følge. Heldigvis forsvinder støjen lige så hurtigt, som den kom, når man letter lidt på speederfoden.

Målet med hybridteknikken er dels at skabe en letkørt bil, dels at mindske benzinforbruget. Og begge mål må siges at være opfyldt. Bilen er i hvert fald letkørt, og fabrikkens estimerede knap 20 km pr. liter virker inden for rækkevidde. Vi kørte under hele vores testperiode mellem 17 og 18 km pr. liter.

Bagagerummet rummer 433 liter, hvilket ikke er overvældende.
Bagagerummet rummer 433 liter, hvilket ikke er overvældende. Pladsen er indskrænket ved hjulhusene, men er ret bred længst bagude. Over bagagen kan man trække et vandret rullegardin ud.

Er Toyota Corolla Cross et godt køb?

SUV-konceptet er efterhånden velkendt, og også Corolla Cross kan nyde godt af en let ind- og udstigning samt et godt overblik over trafikken. Men mens man altså sidder glimrende ved forsæderne, så kniber det mere ved bagsædet, hvor knæpladsen er overraskende ringe bilens størrelse taget i betragtning.

Der er udmærket loftshøjde, og man nyder også friskluftdyser mellem forsæderne, men egentlig god plads er der ikke. Det samme gælder i bagagerummet, hvor pladsen umiddelbart ser fin ud, men hvor de store skærmkasser på irriterende vis stjæler en god bid af bredden, når man skal fragte større enheder.

I denne udgave er der elektrisk bagklap, men som så ofte ved asiatiske bilmodeller åbner den ikke særlig højt, og det er irriterende, for man slår let hovedet mod den.

Corolla Cross kan udstyres med anhængertræk til 13.747 kr., men bilen må kun trække en påhængsvogn på maksimalt 750 kg, uanset om den har bremser eller ej.

Noget usædvanligt kan man tilkøbe firehjulstræk i form af en ekstra elmotor, der trækker på bagakslen. Den løsning koster 40.000 kr. ekstra.

Alt i alt virker Toyota Corolla Cross mest af alt som en bil, der har større værdi i andre dele af verden end i Danmark, hvor elbiler og plugin-hybrider samlet set giver meget mere bil for pengene. Men har man ikke mulighed for at lade sin bil op derhjemme, er denne hybrid-løsning trods alt et godt alternativ.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve