Rød Toyota GR86 kører på landevej med træer i baggrunden.
Biltest

Toyota GR86 – Endelig er Toyotas sportsvogn komplet

Toyota har i mange år kæmpet for at gøre deres image mere sportsligt og spændende. De har satset stort på både Le Mans og Rally, men har også ramt plet med den puristiske GR86.
Rød Toyota GR86 set bagfra

Motors vurdering

Toyota GR86

11,4
Benzin
566.990 kr.
  • Motor
  • Køreglæde
  • Gearskiftet
  • Pris
  • Pladsforhold
  • Forende støder på fartbump
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    200 g/km
  • Effekt
    235 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    226 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.295 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    276 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:427 cm B:178 cm H:131 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,90 kr./km
Luk

GR86 er en bil uden reel konkurrence. De fleste performancebiler er blevet meget dyrere. Og dertil har næsten alle automatgear, eller også er de blevet elektriske. De sidste to egenskaber gør mange bilkøbere glade, men de bevæger også bilen væk fra idealet for en hardcore køremaskine.

GR86 har manuelt gear og en benzinmotor uden turbo. Begge dele udfordrer på hver deres måde chaufføren bag rattet. Når bilen ikke har en turbomotor, er det essentielt at ligge i det rigtige gear, for at motoren trækker optimalt. Du kan ikke bare vente på, at turboen sikrer en kraftig acceleration. Der er ingen let vej. 

Det manuelle gear er bare en større udfordring end at trække i en skiftepal bag rattet. Her skal der koordineres både med koblingsfod og med hånden på gearknoppen. Nå ja og så med speederfoden, hvis omdrejningerne skal passe, så gearskiftet rammer helt rent. 

Kabinen i en Toyota GR86.
I forhold til forgængeren er kabinen blevet meget flottere, og sæderne er blevet lidt mere komfortable. Rattet er faktisk ret lille og kuglerundt at holde om. Omdrejningstælleren og farten er i centrum i instrumenteringen. 

Toyota GR86 er skabt til banekørsel

Sådan kører ingen forstandig på offentlige veje, og derfor er GR86 møntet på de bilejere, der også tager bilen til trackdays for at udforske dens nærmest ekstreme grænser. Det ekstreme ligger ikke i præstationerne, for i en tid med elbiler er en 0-100 km/t.-tid på 6,3 sekunder ikke imponerende. 

Det ekstreme ligger i at køre bilen helt ud til grænserne, hvor motor, dæk og undervogn er presset 100 procent. Det er her, at GR86 leverer en køreoplevelse, som også historisk set er få biler forundt. Den er intens og legesyg – og virkelig en bil for nørderne. 

Gearstangen i en Toyota GR86.
I hverdagsbiler er automatgear efterhånden standard, men i en køremaskine giver det manuelle gearskifte mening. Især når det er så præcist og mekanisk som i GR86. 

Og nu vi er i det nørdede. GR86 rammer omdrejningsbegrænseren ved 97 km/t. i andet gear. Dermed skal der to gearskift til at ramme 100 km/t., men blot et til at nå de forjættede 60 mph, der er den amerikanske performancestandard. I praksis betyder det, at bilen er hurtigere, end tallene lægger op til. 

Motoren er vokset fra 2.0 til 2.4 liter og har i den forbindelse fået 235 hk. Med en vægt på lige under 1.300 kg giver det bilen markant bedre acceleration end forgængeren, GT86. Man kunne naturligvis altid ønske sig lidt flere kræfter, men nu føles bilen trods alt hurtig, og det er en væsentlig forbedring. 

Hvordan kører Toyota GR86 på landevej?

GR86-kabinen er som en lille hule. Den er trang, mørk og fyldt med lyde. Gearskiftene er korte, præcise og intense. Styretøjet giver indlevelse og føling og gør hver køretur til en oplevelse – også selvom du ikke kører på bane. 

Den er fast i affjedringen, og bilen er meget lav. Så man skal virkelig ned i fart for at undgå, at frontspoileren skraber mod fartbumpene. Den kraftigere motor har også et bedre bundtræk knyttet til soundtracket fra boxermotoren. 

Toyota GR86 set bagfra på landevej.
Selvom du ikke kører bilen helt til grænserne, giver GR86 masser af køreglæde, fordi den er så intens, uanset om du taler om styretøj, motor eller undervogn. 

Så selvom GR86 er en ekstrem oplevelse på en bane, kan den også være fornøjelig på en landevej. Men der er ikke tvivl om, at køberen skal være indstillet på, at GR86 er en kompromisløs bil.

For at gøre bilen let, er der faktisk en del hjulstøj, hvilket ikke gør den velegnet til langture på motorvej. Og den lave højde gør den besværlig at komme ind og ud af. 

Hvor praktisk er en Toyota GR86?

På forsæderne kan man godt finde sig til rette, selvom man er lidt over 190 cm høj, men bagsæderne er der primært for at kunne skrive i brochuren, at bilen er en 2+2. Det er meget besværligt at komme derom, og der er reelt ikke særlig god benplads eller lofthøjde.

Det havde været smartere at lave et større bagagerum og komme med ekstra afstivning bag forsæderne, så bilen blev mere kørefokuseret. Måske det også kunne spare lidt vægt.

Bagagerummet er nemlig ikke specielt stort med 276 liter, og adgangsforholdene til bagagerummet er kummerlige.

Bagagerummet på en Toyota GR86.
Bagagerummet er både trangt og har dårlige adgangsforhold. Det skal være et meget kompakt sæt golfkøller, man skal have med. Og selv en uges bagage til et roadtrip kan knapt være der. 

Skal man vælge en GR86?

Hvis du er kommet så langt ned i teksten og er i tvivl om, om en GR86 er det rette valg for dig, så er svaret nej. Kan du ikke få nok, så er det med at søge efter en bil.

De fleste GR86'ere, som har haft destination mod Danmark, er blevet solgt. Forhåndsinteressen var høj, men nogle er sprunget fra tanken om en GR86 også med tanke på prisen.

Prisen starter på 522.000 kr. for basisudgaven, og den testede Premium-version koster 567.000 kr. Det er mange penge også i en tid, hvor den generelle inflation har beskåret kontoen for sjov og ballade. En Mazda MX-5 kan købes billigere, men den har ikke samme intensitet i køreoplevelsen. 

Ellers er der ikke mange alternativer på markedet i dag. Går man en klasse op, så koster de billigste Porsche-modeller over en million kr. Set i det lys er en GR86 et slagtilbud. Men en Toyota er ikke en Porsche. 

Går du med drømmen om at købe den sidste klassiske køremaskine, før alle nye biler bliver elektriske, er der ikke mange alternativer til Toyotas lille sportsvogn. Og det gør, at den trods dårlig brændstoføkonomi får fem flotte stjerner herfra. 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve