Toyota GT86 - rendyrket køreglæde
15. december 2012


Toyota GT86 er en sjældent vellykket sportsvogn med attitude og spandevis af køreglæde. Og så er prisen tilmed relativt lav.
Toyota GT 86
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Styretøj / Tre års garanti
Ulemper
Forbrug
Pris
543.677 kr.
Maks. effekt
200 hk
GT86 er lidt som sushi. Enten elsker du det, eller også kan du ikke fordrage tanken om rå fisk. I tilfældet GT86 er det de rå køreegenskaber, der deler vandene. For i modsætning til nogle af Toyotas tidligere coupémodeller er der reelt tale om en gennemsyret sportsvogn fra de ellers lidt kedelige japanere.
Bilen er udviklet i samarbejde med Subaru. Den firecylindrede boksermotor og baghjulstrækket stammer herfra, men motoren er forfinet med Toyotas motorstyring og indsprøjtningssystem.
Den er dog stadig uden turbolader, hvilket gør den lidt tam i mellemaccelerationerne i forhold til nutidens GTI-modeller. Ford Focus ST, Opel Astra OPC og VW Golf GTI leverer hhv. 250, 280 og 220 hk, og i den sammenhæng er 200 hk i GT86 ikke meget at prale af.

Rattet og gearstangen ligger godt i hånden. Instrumentbordet er generelt noget billigt i udformningen.
Langsom – med vilje
Men GT86 er ikke langsom, fordi Toyota ikke kunne sætte turboladere på motoren. Den er langsom, fordi de ikke ville sætte turboladere på motoren.
Ulempen ved en turbolader er, at speederresponsen bliver mere upræcis, fordi turboen skal op i fart, før den leverer kræfterne. Med en sugemotor er der færre kræfter til stede. Til gengæld er de der med det samme, og det er vigtigt i en baghjulstrukket bil, der skal kunne styres med speederen som supplement til rattet.
Som en ekstra bonus kan du glæde dig over gearskiftet, der har en meget rå mekanisk føling, hvor du igennem gearstangen kan mærke, præcis hvornår næste gear er lagt ind.

I motorrummet ses Subaru-hjertet i projektet. Ledninger i et virvar og masser af grønne plamager.
Sjældent følsomt styretøj
I stort set alle biler har elmotorer afløst de hydrauliske servostyringer, og det har ofte medført mindre føling med underlaget gennem rattet. Men med GT86 har Toyota knækket den nød. Der er masser af føling, og rattet har en smittende umiddelbarhed. Man kan ikke undgå at sidde og smile bag rattet.
Toyota GT86 produceres i Japan sammen med Subaru BRZ, som den deler alt andet end frontdesign med. Fabrikken producerer 100.000 biler om året, og 80 procent af dem er til Toyota. Konceptet med en sportslig bil, der også kan benyttes til hverdag, har tilsyneladende ramt plet. Der er ventetid på bilen, allerede nu er der opstået GT86-klubber, og tuningsfirmaerne står i kø for at levere komponenter, der kan gøre bilen mere personlig, mere sportslig og generelt flottere.
Og så er der prisen. Lidt over en halv million kan umiddelbart føles dyrt, men der findes ingen andre ægte sportsvogne til samme penge. Vil du have lige så meget køreglæde, skal du lægge det dobbelte for en Porsche Boxster. Set i det lys er GT86 nærmest et slagtilbud.

Baglygternes plast og metallook er en hilsen til Toyota 2000GT, men de burde være moderne LED-lygter.