Toyota Verso-S - praktisk og venlig

Motors vurdering
Toyota Verso-S
- Indretning
- Bagagerum
- Garanti
- Motorstøj
- Udsyn
- Pris
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning127 g/km
-
Effekt99 hk
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)13,3 sek.
-
Bagagerum429 liter
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Som noget nyt hos Toyota er den ny Verso ikke en fleksibel og praktisk udgave af en eksisterende model. Den er helt sin egen, og så kunne man jo tro, at den var de praktiske bilers overmand. Men sådan forholder det sig ikke.
Verso-S er ganske vist en høj bil med en meget funktionel indretning. Men designerne har vundet over indretningsarkitekterne, og sideruderne er således ikke trukket derned, hvor børnene har frit udsyn.
I Danmark er der kun én karrosserivariant og én motor. Det er en 1.3-liters-benziner med 99 hk, og den fås med en sekstrins manuel gearkasse eller Toyotas CVT-automatgearkasse (ca. 22.000 kr. ekstra).

Høj startpris – ringe gear
Der er to udstyrsniveauer, T1 og T2, og da T1 mangler både aircondition og justerbart rat, er det reelt T2, man skal vælge. Dermed lander startprisen på små 230.000 kr.
Her rammer vi et andet af bilens svage punkter: Der er et hav af konkurrenter i denne prisklasse. Det skal derfor være bilens design og det faktum, at det er en Toyota, der gør, at man vælger Verso-S frem for andre. Toyota er netop kåret af de danske bilejere som Danmarks bedste bilmærke – et faktum, der bør indgå, når plusser og minusser skal vejes mod hinanden.
På landevejen er Verso-S letkørt, og rat og gearskift betjenes uden besvær. Det gør den til en god begynderbil og en god seniorbil. Desværre er gearingen så kortbenet, at motoren løber rundt med ganske høje omdrejningstal selv ved danske motorvejshastigheder. Det giver støj i bilen og øger benzinforbruget.
Det er en gåde, at fabrikken har lavet en gearkasse med seks trin uden at give den bedre kørekomfort, som det kaster af sig. I stedet har man valgt en løsning, hvor sjette gear blot ligger på samme niveau som det femte gear i en femtrinsbil. Det medfører mere arbejde for føreren, der skal betjene et ekstra gear.
Man burde have udlagt det sjette gear som et egentligt motorvejsgear.

Masser af plads
Verso-S har en god indretning med god plads ved bagsædet og et af klassens største bagagerum på hele 429 liter. I T2-udstyrsniveauet er der tilmed en flytbar bund, der gør det muligt at opdele bagagerummet i to afdelinger. En rar løsning, når bilen skal pakkes til en god lang ferietur.
Verso-S er endnu ikke crashtestet af Euro NCAP, så vi kender ikke det endelige sikkerhedsniveau. Der er dog gode forudsætninger til stede for et pænt resultat, idet bilen er udstyret med syv airbags, selealarmer, antiskridsystemet ESC (Toyota kalder det VSC) samt naturligvis et avanceret bremsesystem med ABS og indbygget bremseassistent.
På plussiden findes endvidere Toyotas generelt fine garanti på tre år eller 100.000 km. Den lever fint op til FDMs mindstekrav til fabriksgarantier, og den er desuden suppleret af en gennemtæringsgaranti på 12 år.
