Toyota Yaris Cross set fra siden, mens den holder parkeret på Amager Strandpark
Biltest

Toyota Yaris Cross – SUV’en kører langt på literen

Hybridteknik har gjort Toyotas lille SUV-model Yaris Cross til en brændstoføkonomisk model i forhold til konkurrenterne. Men det kræver, at du tilpasser kørestilen til motorens karakteristik.
Toyota Yaris Cross set bagfra, mens den holder parkeret på Amager Strandpark

Motors vurdering

Toyota Yaris Cross

22,7 km/l
Hybrid
301.990 kr.
  • Forbrug
  • Billig at eje
  • Tre års garanti
  • Motorlyd
  • Komfort
  • Loftshøjde bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    101 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.270 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    397 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Højst 100.000 km
  • Mål
    L:418 cm B:177 cm H:160 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Blandt de små SUV-modeller er det fortsat benzinmotoren, der er det mest udbredte valg. I modsætningen til elbilen skal du ikke bøvle med kort rækkevidde eller dårlige pladsforhold.

Toyota har en af de mest populære mini-SUV’er i form af Yaris Cross. Den har vi sat op mod VW Taigo, der ligeledes er en af de mest populære modeller. I videoen herunder kan du se hvordan de to modeller adskiller sig i forhold til hinanden.

I denne netudgave af biltesten fokuserer vi dog på de to biler hver for sig. Toyota Yaris Cross kom på markedet i 2021 og sælges udelukkende som hybridbil i en motorvariant med 116 hk, som vi også kender fra den almindelige Yaris.

I Cross-udgaven er der ikke bare klasket plastskærme rundt om hjulene, men modellen er faktisk markant større, og det mærker man især på bagsædet, hvor der er fin benplads til voksne.

Bagagerummet er også vokset, så man nu har næsten 400 liter til rådighed.

Video: Duel mellem Toyota Yaris Cross og VW Taigo

Toyota Yaris Cross kører langt på literen

Yaris Cross’ stærkeste kort i forhold til konkurrenterne er brændstoføkonomien. Her står Toyota stærkt med et officielt forbrug, der tillader lidt under 23 km pr. liter.

Det tekniske knockout skyldes, at Yaris Cross har en hybriddrivlinje, hvor man både har en benzinmotor og en elmotor med et lille batteri, der lades op, når man kører, og som ikke kræver decideret opladning.

Hybridmotoren er mest effektiv ved bykørsel og til dels på landeveje, hvor hastigheden ikke er for høj. Det skyldes, at bilen her kan opsamle lidt energi, når man bremser, og genbruge den til en efterfølgende acceleration.

På motorvej er besparelsen mindre, fordi man primært bruger benzinmotoren til fremdrift. Men også her er det muligt at få en god brændstoføkonomi, hvis man kører 110 km/t. uden for kraftige accelerationer.

Her ses kabinen i Toyota Yaris Cross
Indretningen af Yaris Cross er en blanding af moderne og lidt oldschool. Der er gammeldags gearvælger, og instrumenterne er halvt digitale, men der er også en velfungerende trykskærm og headup-display. 

Hvordan kører Toyota Yaris Cross?

Men træerne vokser ikke ind i himlen, for under mellemkraftig acceleration kommer der markant motorstøj i Toyota’en. Den er til tider så påtrængende, at det kan være afgørende for nogle bilvælgere. Det er i hvert fald vigtigt, at man kører en god lang tur – også på motorvej – før man køber en Yaris Cross.

Det er, som om motoren savner lidt bundtræk, eller at elmotoren skulle have været lidt kraftigere, hvis det skulle passe bedre sammen. Som pakken er nu, vil mange opleve, at de ændrer kørestil for at mindske bilens motorbrummen, og det har den sidegevinst, at man kører endnu mere økonomisk.

Brændstoføkonomien rammer rent ind i den samlede biløkonomi. Det lave forbrug giver lavere omkostninger til brændstof, men det giver også en lavere ejerafgift. Og samlet set har vi beregnet, at det koster 3,50 kr. pr. kilometer at køre i en Yaris Cross. Det er relativt billigt for en mini-SUV.

Toyota har også en god garanti. Fabriksgarantien er på op til tre år eller 100.000 km, hvilket matcher FDMs generelle garantianbefalinger. Men hvis man servicerer bilen hos Toyota, får man hver gang forlænget garantien med et år, indtil bilen er 10 år gammel.

Person sidder på bagsædet af en Toyota Yaris Cross
Her ses en mand på 186 cm placeret "bag sig selv". Benpladsen går lige an til voksne, mens lofthøjden er mere kneben. 

Hvad er dårligt ved Toyota Yaris Cross?

Ud over motorlyden ved acceleration oplevede vi, at Yaris Cross har en meget sportslig affjedring. Toyota har valgt en stram undervogn og en direkte køremåde. Den føles let på tå, reagerer kvikt, når man drejer på rattet, men det medfører også en tilsvarende dårligere komfort.

Pladsforholdene er heller ikke klasseledende, så selvom der er mere plads end i en almindelig Yaris, så er der grænser for især loftshøjden på bagsædet. Det er ikke sikkert, at det er et problem, men husk en god prøvesidning før køb. Der er også lidt mørkt på bagsædet, da vinduerne er højt placeret.

På forsædet er der desværre ikke trinløs ryglænsjustering, det betyder, at man ikke forsvarligt kan justere sidepositionen under kørslen. Det har dog den fordel, at man hurtigt kan komme i hvileposition til en lille powernap.

Et sidste lille minus opleves også på mange andre hybrid-varianter. For Yaris Cross må kun trække 750 kg, hvor en konkurrent som VW Taigo må trække op til 1.100 kg.

Her ses bagagerummet i en Toyota Yaris Cross med en blå kuffert
Der er et rimelig stort bagagerum på næsten 400 liter, og adgangen er lettet af en elektrisk bagklap, hvis du køber Technology-pakken. 

Hvilken Toyota Yaris Cross skal jeg vælge?

Der er et pænt udstyrsniveau i Yaris Cross. Vores testbil havde Technology-pakken, og den havde dermed udstyr som headup-display, elektrisk bagklap og en trådløs mobilforbindelse med Android Auto/Apple CarPlay på en 9” stor trykfølsom skærm.

Man kan yderligere opgradere med en Technology Plus-pakke til 17.000 kr., hvor man også får adaptive LED-forlygter. Dermed får man mulighed for at køre med langt lys på, også når der er mod-/medkørende.

Man får også p-sensorer for/bag, som man gerne vil have på en høj bil, samt en blindvinkelalarm, der giver større sikkerhed i trafikken. Pakken er måske ikke pengene værd, hvis du kun kører korte ture i byen, men den giver et stort løft, hvis du kører meget på lande- og motorvej.

Toyota er blevet mere modige, når det handler om design, og Yaris Cross ser ud til at fange positiv opmærksomhed fra mange bilkøbere. Her kan man også overveje at vælge sort lak på taget for at give bilens design endnu mere kant.

Yaris Cross er et meget fornuftigt valg blandt mini-SUV’erne. Den er billig at eje, kører langt på literen og er dermed også miljømæssigt bedre stillet, og så er garantiforholdene også gode.

Så hvis du ikke bliver skræmt at motorlyden under acceleration og kan acceptere den faste affjedring, får du her en god og pålidelig bil. 

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve