Toyota Yaris Hybrid forfra
Biltest

Toyota Yaris - hybriderne kommer!

Med Yaris tilbyder Toyota endelig hybridteknikken til en overkommelig pris. En lækkerbisken af en økobil.
Toyota Yaris Hybrid bagfra

Motors vurdering

Toyota Yaris

28,6 km/l
Hybrid
225.672 kr.
  • Forbrug
  • Fleksibilitet
  • Tre års garanti
  • Mangler bundtræk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    79 g/km
  • Effekt
    75 hk
  • Topfart
    166 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.193 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    251 cm
  • Mål
    L:391 cm B:170 cm H:151 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 25 km/l
  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Med Yaris Hybrid er hybridbilen, der trækkes af både el- og benzinmotor, med ét blevet en folkevogn. Nu kan selv en almindelig dansk familie køre med i miljøvognen uden at sætte hele økonomien over styr. For med et opgivet forbrug på 28,6 km/l og et CO2-udslip på kun 79 gram pr. km er Toyota Yaris den mest miljøvenlige bil med forbrændingsmotor. Men lever bilen op til de fine tal?

Vores første testkørsel med blandet kørsel gav et forbrug på blot 18 km/l, hvilket langtfra er særligt prangende. Men på Motors forbrugsrute, hvor vi kører 100 km bykørsel, 100 km landevejskørsel og 100 km motorvejskørsel, klarede Yaris Hybrid ruten igennem på hele 25,4 km/l. Det er meget flot og skal sammenlignes med storebroren Auris Hybrid, der på samme rute tidligere har præsteret 24,3 km/l.

Yaris Hybrid klarer sig bedst på byetapen, hvor vi kørte hele 28,0 km/l. Det skyldes, at hybridteknikkens elmotor mest hjælper til ved hastigheder op til 50 km/t. Når batteriet er ladet op, kan man køre op til et par kilometer kun på strøm.

På landevejen kørte vi 24,7 km/l, hvilket er knap så flot som lovet, men stadig pænt. Med 110 km/t. på motorvejen kørte vi 23,4 km/l, hvilket de fleste vil være tilfredse med.

Toyota Yaris kabine
Læderrat og radio med touchskærm er standard i H2-udstyret. Der er automatgear på alle Toyota-hybrider.

Svag motor

Ved høje hastigheder viser Yaris en lille svaghed. I modsætning til den større Auris med 1.8-liters-motor er der kun en 1.5-liters-motor i Yaris. Den har mindre bundtræk, som især mærkes ved hastigheder over 80 km/t., og det giver mere støj i kabinen.

Generelt kan man godt mærke, at Yaris er en billigere bil end Auris: Ud over motoren er der også dårligere støjdæmpning fra vind og dæk. Men der er også punkter, hvor Yaris er bedre end Auris. Eksempelvis er batteriet gemt under bagsædet i stedet for at fylde i bagagerummet. Det betyder, at du har et 286 liter stort bagagerum til rådighed, og samtidig er der stadig gode pladsforhold i kabinen. Der er marginalt mindre plads til underbenene på bagsædet end i en almindelig Yaris.

Den største praktiske udfordring for nogle er, at man ikke kan få anhængertræk på bilen. Toyota arbejder derfor på en løsning med en specialbygget cykelholder, hvis man har det behov.

Samlet set står Yaris Hybrid stærkt med lave driftsomkostninger og et flot forbrug, hvis man lærer at køre bilen rigtigt og har et kørselsbehov, der matcher bilens muligheder. For denne biltype er Yaris Hybrid den bedste bil på markedet, og den har dermed potentiale til at blive den, der står for hybridteknikkens gennembrud blandt almindelige bilkøbere.