Toyota Yaris set forfra
Biltest

Toyota Yaris – Minibil med masser af det hele

Toyota Yaris blev Car of the Year 2021 takket være bilens gode køreegenskaber, høje sikkerhed og flotte udstyrsniveau. De kvaliteter går igen i denne udgave, der ikke har hybridteknik.
Toyota Yaris set bagfra

Motors vurdering

Toyota Yaris

20,0 km/l
Benzin
194.990 kr.
  • Køreegenskaber
  • Forbrug
  • Komfort
  • Udsyn
  • Instrumenthus
  • Motorstøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    118 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    153 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.040 kg
  • Maks. påhængsvægt
    850 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:394 cm B:175 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,55 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Det er almindeligvis hybridudgaverne af Yaris, der er i fokus, men man kan også få bilen med denne 1.5-liters motor. Det er ikke noget dårligt køb, for motoren er frisk, og sammen med et velfungerende gear sikrer den et godt overskud hele tiden.

I det hele taget er køreegenskaberne det, der gør Yaris til noget særligt. Affjedringen er rar, styretøjet er præcist, og betjeningen er enkel. F.eks. slår man let både fartpiloten og vognbaneassistenten til og fra via knapper på rattet.

Førerpladsen er velindrettet, men instrumenthuset er uoverskueligt
Førerpladsen er velindrettet, men instrumenthuset er uoverskueligt.

Skal man købe hybridudgaven af Toyota Yaris?

I denne udgave er instrumenthuset ikke indrettet særlig hensigtsmæssigt, og det er svært hurtigt at aflæse de mange funktioner. Det kan helt klart gøres bedre. Til gengæld er den store skærm i midten enkel at have med at gøre, og der er mulighed for at spejle telefonen via enten Apple CarPlay eller Android Auto.

Materialerne omkring førerpladsen er lækre, og der er gode fralægningsmuligheder flere steder. Man kan tilkøbe flere udstyrspakker med klimaanlæg, varme i rat, LED-forlygter og lignende, og det bringer selvsagt prisen op over de 200.000 kr. Vil man køre hybridudgaven i stedet, er merprisen ca. 25.000 kr., men så får man også automatgear med i købet.

Vi klarede i gennemsnit at køre 19 km pr. liter, hvilket er tæt på fabrikstallets 20,0 km/l. Til sammenligning kørte vi dog over 26 km pr. liter i hybridudgaven, så måske den alligevel er værd at se nærmere på i disse tider, hvor benzinforbruget er kommet ekstra meget i fokus.

7”-skærm er standard
7”-skærm er standard. Rundt om den er der separate dreje- og trykknapper til bl.a. volumen og valg af skærmvisning. Skærmen er højt placeret og let at betjene med danske menuer. Apple CarPlay/Android Auto, DAB+ og bakkamera er standard, mens navigation ikke fås.

Hvor god er nødbremsen i Toyota Yaris?

Vi testede nødbremsen på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Her fungerer Toyota Yaris rigtig overbevisende, og nødbremsen advarer først og bremser derefter af sig selv, hvis man ikke gør noget.

Vi testede funktionen ved hastigheder op til 50 km/t., som er den maksimale hastighed, vi tester denne egenskab ved. Og her fungerede det hele, som det skulle, og ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men man kan altså være sikker på, at den kan nå at bremse helt op.

Nødbremsen er ret avanceret og kan reagere på både fodgængere og biler både dag og nat, og cyklister i dagslys. Nødbremsen bremser også, hvis man ved sving ikke har set en modkørende eller en fodgænger.

Vi testede også, om Toyota Yaris selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den desværre ikke.

Alle udgaver af Yaris har som standard en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, der afhængig af indstilling enten først advarer, og derefter hjælper med at få bilen tilbage i sporet, hvis man ikke selv gør noget eller blot hele tiden hjælper med at fastholde bilen midt i vognbanen. Derudover har alle udgaver af Yaris også skiltegenkendelse samt en fjernlysassistent, der selv blænder op og ned for det lange lys.

Bagagerummet er ikke stort
Bagagerummet er ikke stort, men det er praktisk indrettet med gode rum i siderne.

Hvad koster en km i en Toyota Yaris?

Vi har også regnet på, hvad det koster at holde en Yaris i denne udgave kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på knap 52.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,55 kr. pr. km. Det er et gennemsnitligt niveau.

Vi kørte i øvrigt i gennemsnit hele 19 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.

Toyota Yaris sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km, hvilket er helt på niveau med det FDM ser som et minimum for nye biler. Denne garanti kan endda forlænges med et år ad gangen, hvis man lader bilen servicere på et autoriseret Toyota-værksted. Dog maksimalt indtil bilen har kørt 150.000 km.

Se video med Toyota Yaris:

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve