Volvo C40 – Lynhurtig elbil
Motors vurdering
Volvo C40
- Effekt
- Komfort
- Udstyr
- Rækkevidde
- Bagsædeplads
- Ingen bagrudevisker
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri: 78 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt408 hk
-
Moment660 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)4,7 sek.
-
Køreklar vægt2.207 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum489 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde441 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 2 / 12
-
MålL:444 cm B:187 cm H:159 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
- Målt rækkevidde 285 km
Første egentlige elbil fra Volvo hedder C40 og er bygget over den mere traditionelle XC40. Med firehjulstræk er der enorme kræfter til rådighed, og bilen er kort fortalt Volvos hurtigste bil til dato. Med en 0-100-tid på kun 4,7 sekunder er der virkelig tale om en voldsom Volvo.
Den bygges på Volvos egen bilfabrik i Gent i Belgien, og allerede nu har fabrikken også introduceret en mere afdæmpet version, hvor der kun er en enkelt motor ved de trækkende forhjul, og hvor præstationerne derfor er noget mere beherskede.
Priserne begynder ved 383.000 kr. for den tohjulstrukne version i en grundudgave, der hedder Core. Merprisen for firehjulstræk er 53.000 kr., men det fås kun til de to næste udstyrsniveauer Plus og Ultimate.
Det er sidstnævnte version, vi her har testet, og da får man stort set, hvad hjertet kan begære, dog skal man tilkøbe en klimapakke til 10.000 kr., hvis man vil have en varmepumpe med i handlen. Det kan anbefales.
Hvor lang rækkevidde har Volvo C40?
Firehjulstrækkerens 408 hestekræfter tærer på rækkevidden. Fabrikken stiller 441 km i udsigt, men ved nul grader kørte vi kun 285 km ved konstant 110 km/t. Det modsvarer en forventet rækkevidde på motorvej på omkring 340 km om sommeren.
Det er ikke overvældende og modsvarer kun lidt over fire km pr. kWh om sommeren. Når der efterfølgende skal strøm på bilen, foregår det dog mere gennemsnitligt. Vi målte i snit en ladeeffekt på 100 kW over en halv time, hvilket modsvarer ca. 185 km på batteriet.
Volvo stiller her op til 150 kW i udsigt, men skal man opnå en effekt i den størrelsesorden, kræver det, at temperaturen på batteriet er optimal. Det kan man sikre ved at indtaste ladestationen i bilens navigationsanlæg.
Google-baseret infotainment
Ultimate har som standard masser af lækkert udstyr med bl.a. de imponerende matrix-forlygter af LED-typen. Det standardmonterede glastag findes desuden i alle udgaver af C40, men man kan desværre ikke bestille bilen med et oplukkeligt soltag. Årsagen er, at tagets form krummer for meget, og det generer også loftshøjden over bagsædet en smule.
Alle versioner af Volvo C40 har et indbygget Google-baseret kort og styresystem, der nu forstår dansk tale. Det er et plus ved bilen, og det fungerer rigtig godt.
Man kan f.eks. bede bilen om at tænde for varmen i rattet, indstille en destination i navigationsanlægget, ringe til en ven eller blot skifte musik. Det er godt, og noget der fint demonstrerer, hvordan bilen løbende forbedres via Over the Air-opdateringer.
Hvad koster Volvo C40?
Som noget ret nyt har Volvo valgt, at man skal købe de to elbiler C40 og XC40 direkte på nettet via Volvos hjemmeside. Man får naturligvis udleveret bilen via en Volvo-forhandler, men selve købsoplevelsen foregår på nettet.
En anden nyhed finder man ved garantien på bilen, der langt om længe er kravlet op fra de lovpligtige to år til nu at gælde i tre år eller 100.000 km. I de tre år er der endda også inkluderet service af bilen herunder udskiftning af bl.a. viskerblade, filtre og bremsedele efter behov.
Det er med til at mindske udgiften ved at holde bilen kørende, og vi har beregnet, at det over en periode på fem år og 100.000 km kun vil koste 4,45 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 89.000 kr. om året.
Det er et prisniveau i den gunstige ende af skalaen, omend stigende elpriser har presset driftsudgifterne en smule op, siden vi sidst testede elbilen Volvo XC40.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.