Volvo EX30 CC set forfra med træer i baggrunden
Biltest

Volvo EX30 CC – Lynhurtig terrænbil er stærkt forbedret

Topudgaven af Volvo EX30 hedder Cross Country og er en elbil med masser af motorkraft, firehjulstræk og en undervogn, der gør det muligt at køre væk fra asfaltvejen. EX30 er nu stærkt forbedret, men pladsen bagi er fortsat kneben.
Volvo EX30 CC set bagfra med træer i baggrunden

Motors vurdering

Volvo EX30 Cross Country

El
365.900 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Betjening
  • Bagsædeplads
  • For få knapper
  • Savner en skærm
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    428 hk
  • Moment
    543 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.962 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    318 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Officiel rækkevidde
    436 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 200.000 km
  • Mål
    L:423 cm B:184 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 355 km

Sikkerhed

2024
Luk

Nu er Volvo EX30, som den burde have været fra starten. Knapper og skærm er blevet lette at betjene, og assistentsystemerne fungerer nu glimrende. Dermed er nogle af de kritikpunkter, som vi anførte ved vores første test, blevet udbedret.

Denne Cross Country-udgave imponerer mest med sin komfortable affjedring og det lave støjniveau. Der er tale om topudgaven i EX30-familien, og den har både firehjulstræk og en forhøjet undervogn, der giver en frihøjde på 19 cm.

Udvendigt adskiller bilen sig fra de almindelige udgaver af EX30 ved at have en sort plastfront, andre fælge og en lidt anden materialekvalitet ved skærmkanterne og panelerne.

Denne udgave af EX30 fås kun i højeste udstyrsniveau, og det betyder, at man i grove træk har alt det udstyr, man forventer at finde i en bil som denne. Det eneste ekstraudstyr man kan købe, handler stort set om farven på bilen og indtrækket.

Førerplads i en Volvo EX30 CC
Der er kun den ene opretstående skærm i bilen, og det er også der, man aflæser hastigheden. I forhold til de første udgaver er EX30 stærkt forbedret med bedre knapper på rattet og et bedre layout på skærmen.

Hvordan kører Volvo EX30 Cross Country?

I og med bilen har firehjulstræk, så har den også to elmotorer, og det betyder, at den i alt råder over ikke mindre end 428 hestekræfter. Det er et helt absurd niveau, og det langt flere kræfter, end bilens grundegenskaber kan håndtere på en matchende måde.

Volvo EX30 er nemlig ikke opbygget som en sportslig bil, og dermed er der et mismatch mellem motorernes ydeevne og bilens undervogn og styretøj. Til hverdag er det dog ikke et problem, for man skal ind i en menu på skærmen for at aktivere alle hestekræfterne. Gør man ikke det, så føles bilen noget mindre motoriseret, og så passer det hele bedre sammen.

Det er ikke fordi bilen kører egentlig dårligt, når man aktiverer alle hestekræfterne, men dem, der havde ventet sig en GTI-lignende køreoplevelse, vil blive skuffet. Hertil er styretøjet for upræcist og undervognen for blød.

Stor skærm i kabinen i en Volvo EX30 CC
Skærmen er opdelt i et fast felt foroven med bl.a. hastighed, et variabelt felt i midten med bl.a. navigationskort, samt et fast felt forneden med ikoner, der varierer, alt efter om bilen kører eller holder stille. I bunden findes faste kontroller for bl.a. klimaanlægget.

Udmærkede køreassistenter

Men den gode del af den historie er også, at dem, der drømmer om en komfortabel bil, faktisk finder det, de efterspørger. Særligt hvis man undlader at aktivere hele motorens potentiale. I stedet kan man så nyde, at bilen har en komfortabel affjedring, et lavt støjniveau, at den er letkørt, og at der er en udmærket siddeposition.

O.k., man sidder ikke lige så godt som i de større Volvo-modeller, men da sædejusteringen er elbetjent, er det ret let at indstille sæderne, så de passer bedst muligt.

På lande- og motorvej er vognbaneassistenten rar at benytte, og man kan let aktivere og deaktivere den, når det ønskes, eller når vejens beskaffenhed ikke er til, at man kører med styrehjælp.

Et minus ved assistentsystemerne er dog, at man ikke kan køre med nogen form for fartpilot aktiveret, når man har koblet en påhængsvogn på bilens trækkrog. Så må man i stedet aktivere bilens indbyggede fartbegrænser, og så holde speederen nede og lade fartbegrænseren om opgaven med at sikre, at man ikke kører hurtigere, end det man har valgt. Også her kan man lade den funktion automatisk følge vejskiltenes visninger.

Gearvælger i Volvo EX30 kan også aktivere en vognbaneassistent
Gearvælgeren er placeret som en stilk foran rattets højre side. Vipper man den ned to gange, aktiveres vognbaneassistenten.

Hvor langt kører Volvo EX30 på en opladning?

Som altid har vi målt, hvor langt man kan køre på en fuld opladning, hvis man holder en konstant fart på 110 km/t på motorvejen. Ved 20 grader kan man nå 355 km. Med en tagbagagebærer på taget, som på billederne, reduceres rækkevidden til 265 km, og med en campingvogn på krogen (HeroCamper Livingstone) reduceres rækkevidden til 195 km, hvis man kører maksimalt 80 km/t.

Kører man 100 km/t med campingvognen, der i dette tilfælde er Tempo-100 godkendt, reduceres rækkevidden til blot 155 km, og så bliver der ikke langt mellem ladestoppene.

Når der igen skal strøm på bilen, så kan bilen oplades med op til 153 kW. Det opnåede vi også i praksis, og det betyder, at man kan oplade bilen far 10 til 80 procent på lige under en halv time. Hjemme kan bilen oplades med 11 kW fra en trefaset ladeboks. I så fald oplades batteriet på 65 kWh på lige omkring seks timer, hvis det skal lades fra helt tomt til helt fuldt. Volvo anbefaler, at man kun oplader det til 90 procent til dagligt for at skåne batteriet.

Fronten på en Volvo EX30 CC
Den sorte front er af plast og har indstøbt aftegningerne fra højdekurverne omkring Sveriges største bjerg, Kebnekaise. De lokale GPS-koordinater er også indstøbt.

Plusser fra testdagbogen

Vores oplevelse af Volvo EX30 Cross Country er generelt meget positiv, og vi har særligt bidt mærke i følgende gode detaljer:

  • Det er blevet dejlig let at betjene bilens mange funktioner via logiske genveje på skærm og rat. Særligt er knapperne på rattet blevet både logiske og enkle at betjene og gør det f.eks. let at slå alarmen for fartoverskridelse fra, hvis man ønsker dette.
  • Den adaptive fartpilot er enkel at aktivere via gearvælgeren og knapperne på rattet, og man kan sætte bilen til selv at følge de lokale fartgrænser. Det er rart at køre med.
  • Volvo EX30 Cross Country er lynhurtig, men også stærk, hvilket man tydeligt mærker, hvis man kører med en påhængsvogn på krogen. Det er den derfor meget velegnet til.  
  • Forlygterne giver udmærket lys, men er ikke af matrixtypen. Det er dog LED-lygter, og de blænder selv op og ned alt afhængig af trafikken.
  • Udvendigt er der fine dørhåndtag, som let kan bruges af alle i familien.
Bagsæde i en Volvo EX30 CC
Bagsædepladsen er bilens svage punkt. Vi savner også friskluftdyser. Interiøret hedder Pine og koster 4.600 kr. ekstra.

Minusser fra testdagbogen

På minussiden finder vi først og fremmest bagsædepladsen, der er kneben. Dette er et vigtigt punkt, der kræver, at man afprøver bilens pladsforhold grundigt før et eventuelt køb.

  • Vi lærte efterhånden at aflæse farten på den store skærm i midten, men i forhold til mange andre biler savner vi en skærm foran rattet, der viser hastigheden. Alternativt savner vi et headup-display i forruden.
  • Det er besværligt at justere sidespejlene, da dette gøres via menuer på skærmen. Vi savner også flere knapper til betjening af elruderne.
  • Bagagerummet på kun 318 liter er ikke imponerende, og vi savner flere af de smarte detaljer i bagagerummet, vi kender fra de større modeller. Det er f.eks. poseholdere og andre løsninger, der holder styr på bagagen.
Bagagerum med blå kuffert i en Volvo EX30 CC
Bagagerummet er ikke stort og rummer kun 318 liter. En frunk fortil kan lige akkurat rumme bilens ladekabel. Bagklappen er elbetjent.

Volvo EX30 bygges nu i Europa

I sommeren 2025 ændrede den danske Volvo-importør sine garanti-bestemmelser for elbiler, hvilket betyder, at der nu er fem år eller 200.000 km nyvognsgaranti på bilen. Det er et fint niveau, der lever op til FDMs mindstekrav.

Derudover er der en batterigaranti på otte år eller 160.000 km, ligesom der er 12 års garanti mod gennemtæring.

Efter sommerferien i 2025 er produktionen af Volvo EX30 flyttet fra Kina til Belgien, hvor den bygges på den Volvo-fabrik, der bl.a. også bygger Volvo EX40. Dermed er bilen blevet lige så europæisk som de fleste af sine søstermodeller, og det er en fin udvikling.

Alt i alt giver vi fem stjerner til Volvo EX30 Cross Country, der nok er en dyr bil, men som trods alt også leverer en god oplevelse på en lang række af de områder, som mange bilejere finder vigtigt.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her