Volvo EX90 – Velbygget elbil med plads til syv

Motors vurdering
Volvo EX90
- Plads
- Komfort
- Køreegenskaber
- Pris
- Forbrug
- Ikke fem års garanti
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 111/107 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt408 hk
-
Moment770 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)5,9 sek.
-
Køreklar vægt2.780 kg
-
Maks. påhængsvægt2.200 kg
-
Bagagerum310 liter
-
Akselafstand299 cm
-
Officiel rækkevidde620 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:504 cm B:196 cm H:174 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 8,75 kr./km
- Målt rækkevidde 500 km
I Danmark er Volvo nu lig med elbiler, og her er denne store EX90 med til at vise retningen for den kommende generation af modeller. Og lad det være sagt med det samme: Det er en fin retning, EX90 udstikker.
For her blander Volvo på fin vis sin solide tradition for velbyggede biler med den nye elteknik, der giver en smidig og komfortabel kørsel.
Billigste udgave er en baghjulstrukken version til 736.000 kr., mens denne firehjulstrukne udgave koster 962.000 kr. i topudstyrsniveauet Ultra.

Hvor god plads er der i Volvo EX90?
Som udgangspunkt er der i Danmark altid syv sæder i en EX90, men en særlig udgave med bare seks sæder findes i topudgaven til samme pris, som udgaven med syv sæder.
Vi har her testet udgaven med syv sæder, og her sidder man fortrinligt ved de fem forreste pladser, og selv mindre voksne sidder hæderligt ved de to sidste. De to bageste sæder kan let foldes ned i gulvet, og når de ikke er i brug, efterlader de et enormt bagagerum på 697 liter.
Bag rattet er oplevelsen god, for sædet er fuldt elektrisk justerbart, og man kan derudover manuelt forlænge sædehynden, så den støtter under lårene. Der er udmærket fralægningsplads mellem forsæderne, og der er plads til mobiltelefonen i en trådløs oplader.
De store vinduer giver et godt udsyn hele vejen rundt, og man sidder dejlig højt, hvilket giver mulighed for at se langt frem i trafikken. Der er massagefunktion i ryglænet, mens køling af forsæderne endnu ikke er i programmet.

Let at betjene skærmen
Førerpladsen er bygget op omkring et digitalt instrumenthus og en stor opretstående skærm i midten. Volvo benytter Googles styresystem, og det er en fin løsning, der både understøtter danske tekster og dansk tale, ligesom systemet forstår danske tale-kommandoer.
Det gør det let at få navigationsanlægget indstillet eller at få foretaget et telefonopkald, og man kan også benytte stemmekommandoerne til at tænde for ratvarmen eller sædevarmen.
Samtidig har Volvo nu fået styr på betjeningen af bilen, så ratknapperne nu let kan tænde og slukke for styrehjælpen i vognbaneassistenten, ligesom de let opfanger tryk til regulering af hastigheden til fartpiloten.

Her er der plads til forbedringer
Men på to områder er der plads til forbedringer. Det første handler om muligheden for at lade bilen følge de aktuelle fartgrænser automatisk. Den funktion findes hos flere bilmærker, men er endnu ikke kommet til Volvo.
Den anden handler om en decideret smutter i udviklingsafdelingen, hvor man på rattet har markeret en knap til at genoptage fartpilotens indstilling, efter at man f.eks. har trådt på bremsen. Problemet er, at den bare ikke virker. I stedet skal man trykke gearvælgeren ned i D i et par sekunder, for at genoptage den tidligere indstillede hastighed. Det lærer man naturligvis, men videre intuitivt er det ikke.
Det er resten af bilen dog, og i det hele taget sidder man tilbage med en fornemmelse af en velkonstrueret bil, hvor fabrikken har fokuseret på det vigtige og nødvendige. Til gengæld har man fjernet alle gimmicks og overflødige funktioner i en hverdag, hvor man bare gerne vil køre afsted på en komfortabel og ubesværet måde.

Hvor langt kører Volvo EX90?
I denne udgave er der et enormt batteri på 111 kWh, der leverer strøm til to elmotorer, der sørger for firehjulstrækket. De er virkelig godt afstemt, og det gør det let at køre bilen på en rolig og komfortabel måde, men også hurtigt, hvis behovet opstår.
I Ultra-udstyrsniveauet er Volvo EX90 luftaffjedret, og det er en virkelig god konstruktion, der gør kørslen meget komfortabel. Rækkevidden er officielt på 620 km, men vores målinger viste dog, at man ikke skal regne med meget mere end 500 km på motorvej om sommeren og tættere på de 400 km om vinteren. Det er trods alt udmærkede værdier, der gør EX90 velegnet for dem, der ofte kører langt.
Den officielle ladehastighed er på 250 kW, og det giver en ladetid fra 10 til 80 procent på en halv time, så selv meget lange køreture er mulige uden problemer. Hjemme oplades bilen med 11 kW fra tre faser, og det giver en samlet ladetid på omkring 10 timer, hvis batteriet er helt tømt.

Hvor lang garanti er der på Volvo EX90?
Markedet for elbiler har i år bevæget sig markant, når det handler om fabriksgarantien på nye biler. Standarden synes at samle sig netop omkring FDMs mindstekrav til nyvognsgarantier, som er på fem år eller 150.000 km. Desværre giver Volvo kun tre års garanti på bilen, og det er ganske utilfredsstillende for så dyr en bil.
Volvo EX90 er konstrueret i Göteborg, men bygges i USA på Volvos egen fabrik lige uden for Charleston i South Carolina. Bilen er derfor ikke blevet viklet ind i de ekstraordinære toldsatser, der netop nu rammer biler fra Kina.
Takket være de danske lave afgifter på elbiler koster EX90 „kun“ omkring 1 mio. kroner. En benzindreven Volvo XC90 koster en del mere, og ser man på priserne flere år tilbage, må denne EX90 derfor nærmest betegnes som billig – selvom det er et stærkt ord at bruge om så dyr en bil.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
