Volvo S60 nærmer sig luksusmærkerne i kvalitet
Biltest

Volvo S60 - vidunderlig Volvo

Volvo S60 møver sig ind på de tyske premiumbiler med kvalitet, komfort og køreglæde i rigt mål.
Volvo S60 ser flot ud bagfra

Motors vurdering

Volvo S60

16,9 km/l
Diesel
602.580 kr.
  • Design
  • Førerplads
  • Køreglæde
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 5 cyl.
  • CO2 udledning
    154 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    215 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.582 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    278 cm
  • Mål
    L:463 cm B:187 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 7,40 kr./km

Sikkerhed

2001
Luk

Livsstilsbilen Volvo S60 er kommet i en ny generation, der fortsætter linjen fra forgængeren, hvor Volvos til tider meget praktiske design er erstattet af køreglæde, lækre former og udpræget komfort.

Der er gjort rigtig meget for at skabe et miljø ved forsæderne, der er på niveau med de bedste biler på markedet, og det er lykkedes. Køberne kan tilmed gøre indretningen mere personlig, idet det er muligt at sammensætte farver og materialer på indtræk og paneler efter eget ønske ud fra en lang række af muligheder.

På motorsiden findes Volvos egne femcylindrede dieselmotorer, der fås med 163 eller 205 hk. Så hedder de hhv. D3 og D5, hvor tallet altså refererer til effekten og ikke som før antallet af cylindre.

Blandt benzinmotorerne er logikken knap så fremskreden, og p.t. kan man vælge mellem en firecylindret turbomotor med 203 hk – kaldet 2.0T – og en sekscylindret turbomotor, T6, med 304 hk. Senere kommer de mindre motorer under T3 og T4.

Volvo S60 kabine
Førerpladsen er veludformet og matcher det, vi kender fra firehjulstrækkeren XC60.

Afslappet kørsel

Vi har prøvet både D3 og T6 i kombination med automatgear. Dieselmotoren og automatgear er en herlig kombination, der på fin vis understreger bilens store komfortmæssige potentiale. Man kører bilen afslappet og har fint overskud til at nyde de gode sæder og den velfungerende indretning.

Men er det egentlig køredynamik, man er ude efter, så er det ikke dieselmotoren, der fører an. Så skal man i stedet ofre merprisen på 73.000 kr. og vælge den sekscylindrede benzinudgave. Her får man ud over en kraftigere motor også firehjulstræk. Tilsammen giver det en oplevelse, der afslører, at Volvo S60 bestemt er en velkørende bil med et stort potentiale, hvad angår køreegenskaber. Den variant er en udsøgt fornøjelse.

Pladsforholdene ved bagsædet er overraskende gode, men den faldende taglinje stjæler et par vigtige cm for høje personer. Er det et problem, kan man i stedet vælge søsterbilen V60, der er en stationcarlignende variant over samme tema.

Volvo S60 er fuld af knapper
Antallet af knapper er lige i overkanten og kræver en grundig gennemgang, før man forlader forhandleren.