Volvo V90 T8 set forfra
Biltest

Volvo V90 – Mere Volvo og mere strøm

Nu er der kommet større batteri i Volvos plugin-hybrider. Det giver Volvo V90 et helt nyt liv i den ældre model, der nu også forstår dansk. Desværre er opladningen fortsat langsom.
Volvo V90 T8 set bagfra

Motors vurdering

Volvo V90

120 km/l
Benzin/el
721.300 kr.
  • Førerplads
  • Bagagerum
  • Plugin-teknik
  • Bagsædeplads (midt)
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + elmotor ved baghjul. Batteri (brutto/netto): 19/15 kWh
  • CO2 udledning
    19 g/km
  • Effekt
    455 hk
  • Moment
    709 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.160 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    560 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    86 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:460 cm B:207 cm H:173 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,80 kr./km
  • Målt rækkevidde 61 km

Sikkerhed

2017
Luk

Alt er blevet bedre med 2023-årgangen af Volvo V90, der sjovt nok allerede nu er ude hos forhandlerne.

Plugin-hybriden har fået et markant større batteri, så den på papiret kan køre 86 km alene på el på en opladning, og prisen er samtidig styrtdykket, så den nu fås fra under 600.000 kr., mens denne top-udgave runder de 721.000 kr.

En del af prisændringen skyldes, at Volvo har ændret modelprogrammet. Men også de stadig gunstige afgiftsforhold for plugin-hybrider er med til at gøre denne „lysegrønne“ bil mere prisvenlig.

Førerpladsen er opdateret med et nyt digitalt cockpit.
Førerpladsen er opdateret med et nyt digitalt cockpit samt den store skærm i midten, der nu kører med et nyt styresystem. Materialerne er lækre og med til at gøre den samlede køreoplevelse meget positiv.

Hvor langt kan Volvo V90 køre på el?

Vi testede Volvo V90 T8 på danske veje ved otte grader, og her kørte vi 61 km på en opladning med blandet kørsel. Det gør det dermed muligt for mange at lægge en meget stor del af kørslen over på el.

Desværre tager det lang tid at lade bilen op igen, idet batteriets netto-kapacitet på 15 kWh kun kan oplades fra én fase med op til 3,7 kW. Så tager en opladning ca. fire timer.

Her havde det været rart med en lademulighed, hvor man kunne trække på to eller endnu bedre tre faser, så der lynhurtigt kunne komme strøm på bilen igen.

Med batteriet tømt er der kun benzinmotoren til at stå for fremdriften. Her fungerer bilen som en hybridbil, og det er med til at mindske forbruget særligt ved bykørsel.

Hvor langt man kører på en liter benzin, afhænger derfor i høj grad af kørselsmønstret, og vi kunne måle fra 12 til 18 km pr. liter.

Der er fremragende plads ved bagsædets to yderpladser.
Der er fremragende plads ved bagsædets to yderpladser, mens midtersædet kæmper med den noget høje midterkonsol, der rummer en del af batterierne til hybrid-teknikken.

Hvordan kører Volvo V90 T8?

Køreindtrykket er overordentligt positivt, og med de nye opdateringer mærker man ikke, at Volvo V90 snart er seks år gammel. Særligt er elmotoren ved elkørsel blevet opdateret, så den nu yder op til 146 hk, og det giver en meget dynamisk kørsel på el alene.

Dermed kører bilen langt hen ad vejen som en elbil, når der er strøm på batteriet. Det indtryk forstærkes, hvis man sætter gearvælgeren i B, hvorved man lader elmotoren rekuperere maksimalt. Derved kan man køre bilen næsten uden at røre bremsepedalen.

En sjov detalje finder man ved placeringen af elmotoren ved baghjulene. Det betyder, at Volvo V90 er baghjulstrukken, når den kører på el, forhjulstrukken, når den kører på benzin, og firehjulstrukken, når det hele kører samtidigt.

Bagagerummet rummer 560 liter.
Bagagerummet rummer 560 liter, og der er et ekstra rum under gulvet til f.eks. ladekabler. Rullegardinet over bagagen fungerer, men er ikke blandt de bedste løsninger, vi har set.

Hvad koster Volvo V90 T8?

Bilen har som standard Pilot Assist, hvilket er Volvos navn for en vognbaneassistent, der lader bilen følge vognbanen. Er stregerne tydelige, foregår det fint, men Volvo er ikke blandt de bedste i klassen, og derfor må man ind imellem slå systemet fra.

Tidligere foregik det via en knap på rattet, men nu skal man ind i en menu, og det er ikke særlig smart. Her kunne man godt tænke sig, at Volvo gik tilbage til det gamle system – ikke mindst fordi man stadig har bibeholdt knapperne på rattet.

Ellers er køreindtrykket yderst rart, og en særlig god oplevelse får man om natten, hvor bilens forlygter af den adaptive matrix-type nærmest gør nat til dag.

Volvo V90 T8 fås i udstyrsniveauerne Plus og Ultimate, hvor Plus-udgaven er ca. 40.000 kr. billigere end denne testede version. Prisforskellen dækker bl.a. over soltag, Harman-Kardon lydanlæg, 360-graders kamera, headup-display samt et mere luksuriøst instrumentbord.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler og plugin-hybrider.

Kontakt rådgivningen