Volvo XC40 set forfra
Biltest

Volvo XC40 - kvik kørsel og lad ladning

Med lanceringen af Volvo XC40 som plugin-hybrid fås samtlige Volvo-modeller nu i udgaver, der kan køre på strøm. I XC40 fungerer teknikken glimrende, men ladehastigheden imponerer ikke.
Volvo XC40 set bagra

Motors vurdering

Volvo XC40

50,0 km/l
Benzin/el
507.140 kr.
  • Kørekomfort
  • Udstyr
  • Påhængsvægt
  • Sikkerhedspakke skal tilkøbes
  • Lader kun på én fase (3,7 kW)
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl. – elmotor
  • CO2 udledning
    46 g/km
  • Effekt
    262 hk
  • Moment
    425 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.875 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    44 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 42 km

Sikkerhed

2018
Luk

Nu fås alle modeller i Volvo-familien i udgaver, der kan køre på el. Endnu er det kun plugin-hybrider, der er med i programmet, men sidst på året dukker denne XC40 også op i en ren elbiludgave.

Indtil det sker, må man vælge XC40 som denne nye plugin hybrid, hvis man gerne vil have muligheden for at køre på strøm.

Her er en elmotor på 82 hestekræfter koblet sammen med en trecylindret benzinmotor på 180 hk. Når de arbejder hånd i hånd, yder de tilsammen mægtige 262 hestekræfter og leverer et gedigent drejningsmoment på hele 425 Nm.

Overblik: Se alle Motors test af plugin-hybrider

Det er lige før, at det er for mange kræfter at overføre til vejen via de to forhjul, så her kunne man godt have tænkt sig, at bilen kunne leveres med firehjulstræk.

Men med mere moderat kørsel og under alle omstændigheder, når man kører på el alene, er der ingen problemer, og så er det i stedet et pænt højt komfortniveau, man glædes over.

Volvo XC40 kabine
Førerpladsen er i alle versioner udstyret med en stor lodretstående trykskærm på 9,3 tommer. Den styrer de fleste af bilens funktioner, men kræver lidt tilvænning.

Hvad er rækkevidden på Volvo XC40?

Batteriet i denne plugin-hybrid er på næsten 11 kWh, og det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på el alene på 44 km. Vi testede det flere gange med blandet kørsel og nåede hver gang mellem 40 og 43 km, så det er et meget realistisk tal, fabrikken opgiver.

Kørslen på el er komfortabel, og der er egentlig kræfter nok til de fleste køreopgaver. Men skal det gå stærkt, kan man blot træde speederen ned, for så skifter bilen nærmest karakter og bliver til en lille racerbil. Volvo har dog valgt at kappe tophastigheden af ved 180 km/t., hvilket gælder for alle deres nye biler.

Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV

Fabrikken angiver en samlet brændstoføkonomi på op til 50 km pr. liter. Tallet er sammensat af dels noget kørsel på el, hvor der ikke bruges benzin, dels noget kørsel med et tomt batteri, hvor der primært bruges benzin hele tiden. Hvad ens eget forbrugstal lander på, afhænger derfor i høj grad af, hvor langt man kører ad gangen, og hvordan man kører.

Men undlader man at lade bilen op, bliver XC40 Recharge ikke af sig selv til en brændstoføkonomisk bil. Hertil er den simpelthen for stor og for tung, selvom hybridteknikken dog altid vil trække i den rigtige retning.

Volvo XC40 skærm
Skærmen har indbygget flere apps, der særligt giver mening, hvis man benytter sig af muligheden for at installere separat sim-kort i bilen. Så kan f.eks. Spotify benyttes direkte, uden at telefonen er koblet til.

Volvo XC40 har lang ladetid

XC40 har et Type-2-ladestik, og anvender man en ladeboks, kan bilen lades op på tre en halv time. Den relativt lange ladetid skyldes, at bilen kun trækker strøm fra én fase. Havde Volvo installeret en trefaset lader, som findes i mange elbiler, kunne batteriet lades helt op på kun en times tid.

Vi savner både en adaptiv fartpilot og et system, der advarer om biler i den blinde vinkel.

Man kan vælge mellem fire køreprogrammer, hvoraf et af dem tvinger bilen til at køre på el hele tiden. Det kan den også i praksis, da XC40 har elektrisk varmeapparat, der kan opvarme bilen, uden at den behøver at starte benzinmotoren. På den måde kan man faktisk vælge at køre på el hele tiden, hvis ellers ens kørselsbehov matcher rækkevidden.

Der følger også en hjemmelader med til bilen. Den har et kabel på 4,5 meter og lader med maksimalt seks Ampere. Den lever dermed op til sikkerhedsstyrelsens bestemmelser og FDM’s anbefalinger. Med hjemmeladeren tager det omkring syv timer at lade bilen op.

Volvo XC40 gearskifter
Gearstangen går selv i ’P’, når turen er slut. Til gengæld skal den vippes to gange for at skifte mellem f.eks. ’D’ og ’R’. Bemærk også, at P-bremsen er elektronisk styret.

Mobilen taler med bilen

For at sikre, at bilen er varm allerede inden afgang, kan man styre varmeren direkte fra en Volvo On-Call app på sin mobiltelefon. Her kan man enten starte varmeren direkte, eller man kan indstille et klokkeslæt, hvor man agter at køre.

Er bilen sat til opladning, kører varmeren på strøm fra elnettet, og man kommer derfor ud til en varm bil med fuldt opladet batteri. Står bilen uden ladestikket sat til, vil det standard-monterede benzinfyr starte op og sikre, at bilen er varm, så man også i den situation har så meget strøm som muligt på batteriet.

Fra appen kan man altid se batteriets tilstand, bilens placering og tilstand, og man kan åbne og låse bilen efter behov.

Volvo XC40 dyser ved bagsædet
Der er separate friskluftdyser ved bagsædet. Generelt er komforten for bagsædepassagererne god.

Godt indrettet bil

Volvo XC40 er SUV, og trods det faktum at det er den mindste i Volvo-familien, så er pladsen overraskende god. På grund af den oprejste sidestilling ved både for- og bagsæder bliver benpladsen ved bagsædet rigelig til selv voksne, og loftshøjden er i alle tilfælde enorm.

Vi kunne dog savne justeringsmuligheder af bagsædets ryglænshældning, men det findes ikke til XC40. Til gengæld giver den høje siddestilling et godt overblik over trafikken, og ind- og udstigningen er let.

Læs også: Motors test af VW Passat GTE

Det sidste er særligt hjulpet på vej af sidedørene, der dækker en del af dørtrinnet. Det betyder, at der bliver kort afstand ind til sæderne, når dørene er åbne, og at man slipper for at det nederste af ens bukser rammer et snavset panel, hver gang man stiger ind og ud af bilen. Det er godt tænkt!

Bagagerummet er stort, og her har batterierne ikke stjålet plads, da de er placeret mellem forsæderne, hvor de til gengæld har stjålet lidt af pladsen i midterkonsollen.

Volvo XC40 ladestik
Ved venstre forhjul finder man ladeporten, der rummer et Type-2-stik. Det trækker dog desværre kun på én fase, hvilket gør ladetiden unødigt lang.

Stor skærm kræver øvelse

Alle udgaver af Volvo XC40 er udstyret med en 9,3-tommer skærm, der står lodret midt på instrumentbordet. Herfra styres de fleste af bilens funktioner, og Volvo har gjort meget for at skabe en brugeroplevelse, der minder om det, man finder i en iPad.

F.eks. er der en knap, der altid bringer en tilbage til „Hjem“. Men man skal alligevel øve sig lidt i opbygningen af skærmbillederne, før det hele virker hjemmevant. Har man først forstået ideen, så er den meget let at bruge i hverdagen. Alle menuer er på dansk.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 med lille benzinmotor

Man kan indsætte et sim-kort i bilen, og så er skærmen desuden koblet op, så man kan se vejrudsigter, få turistinformation, høre Spotify og anvende andre Volvo-indbyggede apps.

Apple CarPlay og Android Auto er desværre ikke standard, men følger med en af de mange udstyrspakker, der fås til bilen. Det fungerer til gengæld fint på den store skærm, der tillader, at man både ser Apple CarPlay og en del af bilens øvrige funktioner på skærmen samtidigt.

Volvo XC40 bagagerum
Bagagerummet rummer 452 liter, og det er meget regulært i formen.

Sikkerheden er ikke komplet

Volvos DNA handler i høj grad om sikkerhed, og langt hen ad vejen er XC40 et godt eksempel på dette. Bilen er sikkerhedstestet af Euro NCAP i 2018, og opnåede da et flot resultat med de maksimale fem stjerner.

Derudover finder man tekniske løsninger, som gør bilen ret unik. F.eks. er alle udgaver udstyret med en nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og store dyr, og som også holder øje med modkørende trafikanter.

Men det er alligevel uklogt, at Volvo forvalter sin sikkerheds-historik så skødesløst, at sikkerhedsudstyr, som vi i dag ser som standard i minibiler, skal tilkøbes for 25.000 kr. til den ellers flot udstyrede bil.

For eksempel savner vi både en adaptiv fartpilot og et system, der advarer om biler i den blinde vinkel. Det koster ekstra, men burde simpelthen være standard i enhver Volvo.

Tema: Livet med elbil